Jesteś początkującym fotografem? Prawdopodobnie popełniasz te błędy [PORADNIK] Materiały Partnera Olympus
By zrobić dobre zdjęcie, nie wystarczy wycelować obiektyw i nacisnąć spust migawki. Zanim odwzorowany obraz zapisze się na matrycy, wprawny fotograf przewiduje i wie, jak będzie on wyglądać. Najprostszy pomysł to jeden obiekt, wokół którego skomponowany jest cały kadr. Coś ciekawego, przyciągającego uwagę, może nawet banalnego, ale pokazanego w interesujący sposób. Zatem pierwsza rzecz, o jakiej musisz pomyśleć, robiąc zdjęcia, to CO i DLACZEGO właśnie TO ma być twoim tematem. Obiekt powinien być oczywisty i dobrze wypełniać kadr – zbyt wiele rozpraszających elementów rozmyje pomysł i utrudni odbiór zdjęcia. Zdarzają się oczywiście zdjęcia pozornie przypadkowe, a przy tym doskonałe kompozycyjnie i z wyraźnym tematem (jednak głównie doświadczonym fotoreporterom), ale większość godnych zapamiętania fotografii powstaje nie w wyniku „strzelania” na oślep, lecz myślenia. Jeśli fotografujesz dany obiekt i wydaje ci się oczywiste, że właśnie o niego chodziło na zdjęciu, ale inni tego nie widzą – coś poszło nie tak z kompozycją.
Jesteś początkującym fotografem? Prawdopodobnie popełniasz te błędy [PORADNIK] Materiał Partnera Olympus
Mam dobry obiekt, który ma być wyraźnie widoczny, umieszczę go zatem w środku zdjęcia, wtedy cała fotografia musi być dobra – tak myśli wielu początkujących fotografów. Centralna kompozycja może być całkiem udana, ale początkujący fotograf, nawet jeśli w toku rozwoju znajdzie na siebie inny pomysł, na starcie musi zaprzyjaźnić się z pojęciem trójpodziału i złotej proporcji. Trójpodział to bardzo prosta zasada – chodzi o to, by cały kadr przeciąć na trzy równe części w pionie i poziomie. W ten sposób wyznaczone zostają cztery „mocne punkty” zdjęcia (tam, gdzie przecinają się linie), w których warto umieszczać ważne obiekty i prowadzić naturalne linie zdjęcia (np. horyzont i drzewa). Zgodnie z tą zasadą centralny obszar zdjęcia uchodzi za najmniej atrakcyjny – główny obiekt (lub obiekty) należy ustawiać w odległości 1/3 od krawędzi kadru. Trójpodział jest uproszczeniem innej, znanej w sztuce już od starożytności, zasady „złotego podziału” („złotej proporcji”). Obie warto znać, ale też nie nadużywać (w fotografii po prostu nie jest dobre popadanie ze skrajności w skrajność). Należy też uważać, by kadr był równy (a nie przekrzywiony).
Zasad kompozycji jest dużo więcej i warto eksperymentować, by z czasem poznać je wszystkie. Bo o ile przy ustawianiu prawidłowej ekspozycji można w dużym stopniu zdać się na pomoc sprzętu, tak przy komponowaniu kadru wszystko zależy tylko i wyłącznie od fotografującego.
Jesteś początkującym fotografem? Prawdopodobnie popełniasz te błędy [PORADNIK] Materiał Partnera Olympus
Można mieć dobry temat i idealną kompozycję, ale nieprawidłowo ustawiona ostrość zrujnuje całe zdjęcie i nic się już z tym nie będzie dało zrobić. Głębia ostrości jest dla fotografa narzędziem do przekazania odbiorcy, co jest głównym obiektem, a co tłem zdjęcia – źle ustawiona sprawia, że osoba, która ogląda zdjęcie, nie wie, gdzie ma patrzeć. Mała głębia ostrości – to po prostu niewyraźne fragmenty zdjęcia, do czego wielu początkujących fotografów ma wielką słabość (bo kojarzy się z porządnym sprzętem, cyfrowe małpki raczej nie dają takich możliwości). Nie jest to wielki błąd, raczej pewna maniera, która z pozoru pomaga ukryć niedociągnięcia, ale często okrutnie je demaskuje (nawet jeśli zamazane tło, to same kolorowe plamy, i nawet one w całości kompozycji powinny mieć jakiś sens). Wyostrzenie głównego obiektu to coś, na co należy zwracać szczególną uwagę podczas używania trybu automatycznego – tu często zdarzają się błędy.
Jesteś początkującym fotografem? Prawdopodobnie popełniasz te błędy [PORADNIK] Materiał Partnera Olympus
Wiecie, co oznacza słowo „fotografia”? Malowanie światłem (z greki: phos – światło i grapho – maluję, piszę). I wszystko jasne. W sztuce fotografii światło, a zwłaszcza kierunek jego padania, jest kluczowe. W terenie to fotograf musi dopasować się do pogody (w drugą stronę nie ma co liczyć na współpracę). Pojawienie się w odpowiednim miejscu i czasie – to najprostsza droga do sukcesu. Tylko kiedy jest ten odpowiedni czas? Tego najlepiej uczyć się na błędach, jednego przepisu nie ma. Ale są podpowiedzi. Słoneczny dzień bez ani jednej chmurki – wbrew powszechnemu myśleniu to wcale nie jest najlepsza, a raczej trudna pogoda do robienia zdjęć w terenie. Nie należy robić zdjęć pod słońce – wtedy fotografowany obiekt będzie w cieniu, bo słońce padnie na niego od tyłu (na początku można zainstalować sobie narzędzia pokazujące precyzyjnie pozycję słońca). Jeśli zależy ci na idealnym odwzorowaniu kolorów (zwłaszcza podczas sesji w studiu), musisz odpowiednio ustawić balans bieli. W terenie staraj się trzymać obiektyw w cieniu – sprawdzi się osłona na obiektyw, może być to zwykła biała kartka papieru.
Jesteś początkującym fotografem? Prawdopodobnie popełniasz te błędy [PORADNIK] Materiał Partnera Olympus
Co nie wyjdzie podczas robienia zdjęcia, można poprawić w programie graficznym – to bardzo złe myślenie na początku przygody z fotografią. Sztuczne podkręcanie kolorów, kontrastu, nasycenia i innych parametrów zdjęcia, tworzenie pseudo HDR-ów – tak powstają koszmarki, od których bolą oczy i zęby. Postprodukcja jest potrzebna, ale źle naświetlonych, fatalnie skadrowanych i nudnych zdjęć nie naprawi. Jeśli zdjęcie jest kiepskie, zabawa z zaawansowanymi programami graficznymi sprawi jedynie, że będzie jeszcze gorsze. A już dodawanie ramek, napisów, naklejek i filtrów na zdjęciach udanych to zbrodnia! Ale tego żadnemu fotografowi z wyczuciem nie trzeba mówić.