Wybraliśmy kilkadziesiąt dworców kolejowych w Polsce, które w ostatnich latach zmieniły się nie do poznania. Dworcowe poczekalnie w wielu miejscach przestały już straszyć brudem i połamanymi siedziskami, pasażerowie mogą kupić bilety w nowych kasach lub specjalnych biletomatach. Te ostatnie pojawiają się zwłaszcza w małych miejscowościach, w których utrzymywanie tradycyjnej kasy biletowej jest zbyt kosztowne. Istotne w tym miejscu jest to, że takie biletomaty działają całą dobę, a nie tylko w określonych godzinach.
Kilka dworców kolejowych powstało w ramach projektu budowy innowacyjnych dworców systemowych. Pierwszym z nich był dworzec w Nasielsku.
Na stacjach Mława, Nasielsk, Strzelce Krajeńskie Wschód i Ciechanów powstały nowe, dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, wyposażone w liczne rozwiązania ekologiczne obiekty. Koszt budowy dworca systemowego jest znacznie mniejszy niż w przypadku standardowej modernizacji. Niższe są także koszty eksploatacji takiego obiektu – mówi Jarosław Kołodziejczyk, członek zarządu PKP S.A.
Dworzec kolejowy Strzelce Krajeńskie Wschód Dworzec kolejowy Strzelce Krajeńskie Wschód (fot. PKP S.A.)
Dworzec kolejowy Strzelce Krajeńskie Wschód Dworzec kolejowy Strzelce Krajeńskie Wschód (fot. PKP S.A.)
Innowacyjne dworce systemowe (IDS) to projekt, który zakłada wyburzanie dotychczasowych obiektów dworcowych i budowę w ich miejscu nowych, mniejszych i ekologicznych dworców. Obiekty takie mają posiadać jednakowy standard oraz być przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Każdy z takich dworców ma być wyposażony w panele słoneczne oraz energooszczędne oświetlenie.
ZOBACZ ZDJĘCIA NOWYCH I WYREMONTOWANYCH DWORCÓW>>
W samym tylko 2015 r. PKP S.A. przeprowadziło ponad 20 inwestycji modernizacji dworców kolejowych. Do dyspozycji podróżnych oddano między innymi nowy dworzec Bydgoszcz Główna oraz nowy dworzec w Sopocie (pisaliśmy o nim TUTAJ), który powstał w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.
PKP zapowiada, że innowacyjnych dworców systemowych będzie jeszcze więcej.