Projekt nowego terminala w Baku powierzono pracowni architektonicznej Autoban ze Stambułu, która słynie z niestandardowych projektów, śmiałych eksperymentów i perfekcyjnego wykonania. Pytanie, które projektanci zadali sobie na początku, brzmiało: co zrobić, by w wielkiej, obcej przestrzeni, poczuć się miło i bezpiecznie jak w domu? Tak narodziła się idea drewnianych kokonów, które mieszczą punkty usługowe i są małymi „schowkami” dla pasażerów.
16 kokonów
W sumie kokonów jest szesnaście - 11 zamkniętych i pięć otwartych. Skrywają kawiarnie, bar, salę zabaw dla dzieci, spa i salon urody, sklep muzyczny, księgarnię i przechowalnię bagażu. Przynajmniej na razie, bo założenie jest takie, by funkcje kokonów zmieniały się wraz z rozwojem terminalu. Zamiast wszechobecnego szkła i metalu - drewno (biały dąb amerykański, panelewa okładzina kokonów powstała w Ankarze pod okiem wykładowców wydziału inżynierii politechniki METU), kamień i miłe w dotyku tkaniny.
Stare lotnisko w Baku nie miało najlepszych opinii wśród pasażerów, dlatego twórcy cieszą się, że nowy terminal spotkał się z pozywnym przyjęciem.
słyszymy, że pasażerowie nie czują się w nim (terminalu - przyp. red.) jak na lotnisku, co uważamy za wielki komplement
- powiedział Sefer Çaglar, współzałożyciel studio Autoban.
Lotnisko im. Hejdara Alijewa w Baku działa od września 2014 roku, projekt został wyróżniony nagrodę Red Dot Award dla najlepszego designu.
Tak terminal zapowiadano w 2013 roku, jeszcze przed oficjalnym otwarciem: