Wycieczka first minute - czy to się opłaca? Co warto wiedzieć przed podpisaniem umowy?

First minute to nic innego jak przedsprzedaż. Biura podróży prace nad ofertą wypoczynku na kolejny sezon letni rozpoczynają jesienią - zaraz po zakończeniu trwającego sezonu. Dlatego też już w okolicach listopada i grudnia w witrynach biur podróży pojawiają się plakaty i oferty zachęcające do kupna wakacji na kolejny rok. Czy warto z nich skorzystać?

Oferta first minute często mylona jest z last minute , jednak jest jej zupełną odwrotnością. Oferty last minute to wyprzedaż ostatnich miejsc bądź też ofert nie cieszących się zbyt dużym powodzeniem. Natomiast oferta first minute skierowana jest do osób planujących wakacje z dużym, wielomiesięcznym wyprzedzeniem i dotyczy całej oferty katalogowej na konkretny sezon.

Dla kogo oferty first minute?

Wczesna rezerwacja wyjazdów wakacyjnych cieszy się dużym powodzeniem wśród rodzin, grup przyjaciół, którzy chcą razem spędzać wakacje, czy też osób mających możliwość z dużym wyprzedzeniem zaplanowania terminu urlopu.

Oferta first minute daje możliwość wyboru zakwaterowania w dużych pokojach 4-, 5-osobowych, pokojach dla rodzin, z wydzieloną lub odzielną sypialnią, studiach, większych apartamentach. W środku sezonu letniego oferta pokoi rodzinnych jest mocno ograniczona - albo są już sprzedane, albo dostępne za potwierdzeniem hotelarza. Natomiast planując urlop wiele miesięcy wcześniej możemy dokładnie zobaczyć jakie hotele, w jakich krajach i miejscowościach dają nam możliwość optymalnego zadowolenia z proponowanej oferty.

First minute - tańsze czy droższe?

First minute zachęcają też dużymi zniżkami i dodatkowymi bonusami. Pierwsze grudniowe przedsprzedaże oferty letniej to zniżki nawet do 30%. Wraz z każdym kolejnym miesiącem procent proponowanej przez biuro podróży zniżki zmniejsza się.

Atrakcyjnym miesiącem dla osób chcących skorzystać z oferty first minute jest styczeń. Zniżki w zależności od biura podróży kształtują się wtedy w granicach 20-30%. Można też liczyć na inne benefity, np. specjalne ceny dla dziecka.

ZOBACZ TAKŻE: First minute czy last minute? Jak nie przepłacić za dobrą wycieczkę

Oferta first minute - o czym warto wiedzieć, zanim podpisze się umowę

1. W zapisach umów wycieczek first minute często widnieją niepotwierdzone godziny lotów , które zostają potwierdzone przez organizatorów (biura podróży) do 24 godzin przed wylotem. Pamiętajmy, że jeżeli wykupiliśmy wycieczkę np. w terminie od 01.05-07.05 nasz wylot i powrót musi nastąpić w tych granicach czasowych, a jakiekolwiek odstępstwa obligują biuro podróży do natychmiastowego poinformowania nas o zmianach. W takim przypadku mamy prawo do bezkosztowej rezygnacji.

2. Skorzystanie z oferty first minute oznacza, że decydujemy się na podpisanie umowy z biurem podróży na wiele miesięcy przed terminem urlopu , wyrażenie zgody na zasady promocji oraz wpłacenie zaliczki (zazwyczaj w wysokości 20-30% całkowitej wartości imprezy). Dopłata do całkowitej wartości wycieczki zazwyczaj pobierana jest 30 dni przed planowanym wyjazdem.

Przed podpisaniem umowy warto dokładnie zapoznać się z jej treścią i sprawdzić czy wszystko, na czym nam zależało i co zostało nam zaproponowane przez biuro podróży, zostało w niej zapisane. To, co powinna określać umowa o świadczenie usług turystycznych, bardzo dokładnie reguluje artykuł 14 Ustawy. I tak, umowa powinna zawierać:

1. dane organizatora razem z numerem wpisu do rejestru Organizatorów Turystycznych (jeśli zdecydowaliśmy się sfinalizować naszą wycieczkę w biurze agencyjnym, główne dane na umowie będą danymi organizatora, a nie pośredniczącego w sprzedaży biura - dane biura będą znajdować się na pieczątce) wraz z podpisem i stanowiskiem osoby, która zawarła umowę;

2. podstawowe informacje dotyczące wycieczki, tj.: miejsce pobytu lub trasę wycieczki, czas jej trwania, program imprezy turystycznej obejmujący rodzaj, jakość i terminy oferowanych usług, w tym: a) rodzaj, charakter i kategorię środka transportu oraz datę, godzinę, miejsce wyjazdu i planowanego powrotu, b) położenie, rodzaj i kategorię obiektu hotelarskiego zgodnie z przepisami kraju pobytu lub opis wyposażenia obiektów niezaliczanych do rodzajów i kategorii, c) ilość i rodzaj posiłków, d) program zwiedzania i inne usługi wliczone w cenę imprezy turystycznej;

3. cenę imprezy turystycznej, wraz z wyszczególnieniem wszelkich koniecznych należności, podatków i opłat, jeżeli nie są one zawarte w cenie, oraz wyraźne sformułowanie okoliczności, które mogą spowodować podwyższenie ceny; oraz sposób zapłaty;

4. rodzaj i zakres ubezpieczenia turystów oraz nazwę i adres ubezpieczyciela (wykupienie ubezpieczenia jest obowiązkowe i jest ono wliczone w cenę całego pakietu; jest to podstawowe ubezpieczenie zawierające koszty leczenia, następstwa nieszczęśliwych wypadków i ubezpieczenie bagażu; sumy poszczególnych składowych są uzależnione od towarzystwa ubezpieczeniowego, z którym biuro podróży ma podpisaną umowę; dane takie mogą być zapisane w umowie, ale bardziej prawdopodobne jest, że znajdziemy je w ogólnych warunkach ubezpieczenia, które też powinny być załączone do umowy.) Jeśli decydujemy się dodatkowo na rozszerzone ubezpieczenie, np. od chorób przewlekłych lub od rezygnacji z imprezy turystycznej, to również powinno być dokładnie zaznaczone w umowie, wraz z kwotą, jaką za to rozszerzenie płacimy.

5. Dodatkowo w umowie mogą (ale nie muszą) zostać zawarte wymagania specjalne (np. łóżeczko dla dziecka, lodówka w pokoju, pokój w cichej części hotelu itp.), o których klient powiadomił organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego i na które strony umowy wyraziły zgodę; oraz sposób i termin zgłaszania reklamacji.

Im dokładniejsza będzie umowa, tym większą mamy pewność i możliwość egzekwowania wykupionych przez siebie świadczeń, a tym samym - udanych wakacji.

Podróżujcie z głową!

Więcej o: