Egipt. Kair - miasto na styku światów

Kair to miejsce, w którym w sposób nie zwykły splatają się ze sobą przeszłość i teraźniejszość. To miasto minaretów, miasto piramid i tętniących życiem arabskich suków, od lat czerpiące również z wzorców europejskich.

Kair wyrósł na fundamentach tak wielu kultur, że dzisiaj trudno byłoby nazwać go stricte arabską metropolią. Na kształtowanie się tego niezwykłego miasta od wieków mieli bowiem wpływ starożytni Egipcjanie, Grecy z wywodzącą się spośród nich dynastią Ptolemeuszów, Żydzi wierzący jakoby tutaj córka faraona znalazła kosz z maleńkim Mojżeszem, chrześcijanie przekonani o pobycie Świętej Rodziny na obszarze dzisiejszej dzielnicy koptyjskiej, Rzymianie z Juliuszem Cezarem na czele i wreszcie Arabowie, którzy na gruzach dawnych cywilizacji założyli miasto Al -Kahira ("Zwycięskie").

Turystów ze świata zachodniego, od czasów podboju Egiptu przez Napoleona na początku XIX stulecia, przyciągają tu przede wszystkim monumentalne piramidy w Gizie zaliczane do siedmiu cudów starożytnego świata, które jako jedyne spośród nich przetrwały do naszych czasów. Nieco mniej przeciętny Europejczyk wie o innych zabytkach, które z całą pewnością warte są bliższego poznania. Takim obiektem stanowiącym zarazem perłę architektoniczną, jak i drugi po piramidach cel wycieczek do stolicy Egiptu, jest górujący ponad miastem wspaniały kompleks Cytadeli Kairskiej obejmujący sięgające średniowiecza fortyfikacje arabskie, założenia pałacowe wraz z ogrodami oraz świątynie islamskie z ogromnym meczetem Muhammada Alego na czele. Niemniej atrakcyjnie prezentują się również zabytki usytuowane w obrębie dawnych murów obronnych stolicy Fatymidów, gdzie pośród wąskiej plątaniny starych uliczek tętnią życiem arabskie bazary i z uwagi na wielką liczbę meczetów z różnych okresów historycznych nie trudno usłyszeć głos muezina nawołujący do modlitwy. Kilka meczetów wznosi się także obok kościołów i synagog dzielnicy chrześcijańskiej, w tzw. Starym Kairze, gdzie według legendy córka Faraona znalazła małego Mojżesza, Święta Rodzina ukrywała się prze Herodem i wreszcie rozbił swój obóz arabski wódz Amr Ibn al-As przed ostatecznym podbojem Egiptu i wyparciu z niego Bizantyjczyków.

W obu tych dzielnicach nie sposób nie odnieść wrażenia, że świat zatrzymał się w miejscu: wierni muzułmanie modlą się z taką samą gorliwością jak niegdyś, sprzedawcy na bazarze Chan al-Chalili tak samo jak ongiś nawołują kupujących i się targują, a klienci licznych w tej okolicy kawiarenek o nie powtarzalnym klimacie, tak samo jak przodkowie palą sziszę i raczą się mocną kawą, której intensywny zapach miesza się z aromatem pachnideł porozkładanych na straganach. W takiej scenerii - co ważne jak najbardziej autentycznej i wcale nie zaaranżowanej na potrzeby branży turystycznej - nie trudno stracić głowę i pomimo widocznej biedy mieszkańców, tudzież za nie dbania budynków, nie ulec urokowi miejsca.

Nowy Kair

W zestawieniu z najstarszymi dzielnicami, zupełnie odmiennym światem wydaje się być Nowy Kair, który w XIX w. kaprysem kedywa Ismaila Paszy stworzono według europejskich wzorców, pragnąc uczynić zeń prawdziwy "Paryż nad Nilem". Jeszcze nowocześniejszym miejscem jest Heliopolis, w którym o historyczne zabytki wprawdzie trudno, ale za to można zasiąść w jednym z licznych nowoczesnych lokali czy poszaleć do białego rana.

Ta niezwykła mieszanka budowli i tradycji będących wytworem różnych kultur i epok, składa się na barwną mozaikę, której kolory i smaki nabierają intensywności przy bliższym poznaniu.

Kair komunikacja miejska

Kairskie metro jest najstarszym na terenie kontynentu afrykańskiego. Jest sprawne, raczej czyste oraz funkcjonalne. W poszczególnych składach wyznaczone są przeważnie dwa wagony tylko i wyłącznie dla kobiet. Są one opisane po arabsku oraz opatrzone wizerunkiem kobiety. Oczywiście kobiety mogą wsiadać także do innych wagonów, ale mężczyznom nie wolno do tych dwóch. Dziennie z kolejki korzysta około 2 mln osób, więc należy nastawić się na duże obłożenie tego środka zbiorowej komunikacji. Obecnie istnieją dwie linie metra - żółta oraz czerwona. Można nimi sprawnie podróżować z centrum do innych dzielnic, np. koptyjskiej. W budowie jest trzecia linia, która skomunikuje miasto z lotniskiem. Obecna linia częściowo biegnąca pod ziemią, a częściowo na ziemna liczy 65,5 km długości.

Kolejnym dogodnym rozwiązaniem są popularne taksówki. W przeciągu ostatnich paru lat można zaobserwować znaczny wzrost liczby taksówkarzy, a co za tym idzie zwiększyło się zagęszczenie samochodów na ulicach Kairu. Każde z egipskich miast posiada inny kolor taksówek - kairskie są albo czarno-białe, albo żółte (te nowsze). Teoretycznie w samochodach istnieją taksometry, niestety w starszych modelach przeważnie nie funkcjonują lub są podstawą do próby wyłudzenia pieniędzy. Dobrze jest wcześniej zorientować się ile zapłacimy za daną trasę. Przeważnie w obrębie miasta nie powinniśmy zapłacić za usługę więcej niż 10 EGP. Pamiętajmy, iż w Egipcie benzyna nie jest droga, w wyniku czego wszelkie usługi przewozowe charakteryzują się niewygórowanymi cenami. Zdarza się, że kierowca wmawia turystom, iż cena podana na taksometrze to cena w dolarach (należy na to uważać!). W nowszych pojazdach możemy domagać się włączenia taksometru. Na dłuższych trasach zawsze bezpieczniej jest, według arabskiego zwyczaju, ustalić cenę usługi przed jej wykonaniem.

Autobusy miejskie w Kairze nie są najlepszym rozwiązaniem dla krótkoterminowych turystów. Choć są ta nie - 1 EGP (bilet można kupić u kierowcy), poruszanie się nimi może nastręczać pewnych problemów. Rozkład jazdy oraz przystanki są sprawą umowną. Kierowcy zatrzymują się tam, gdzie stoi większa grupa ludzi lub w ogóle nie zatrzymują się i należy wskakiwać do jadącego pojazdu lub z niego wyskakiwać. Wsiada się tyłem, a teoretycznie powinno wysiadać przodem. Na przestrzeni XX w. komunikacją tramwajową objęta była większa część miasta. Obecnie tramwaj miejski jeździ pomiędzy Dworcem Ramzesa (Mahatta Ramses) a dzielnicą Heliopolis.

Więcej na ten temat znajdziesz w przewodniku nowej serii Miasta Marzeń 2 - Kair

Do kupienia w Kulturalnym Sklepie

embed
Więcej o: