Aby wskazać najdłuższy tunel w Europie, należy określić kryteria, jakie powinien on spełniać. Inaczej bowiem przedstawia się sytuacja w przypadku tuneli kolejowych, inaczej zaś – w przypadku tuneli drogowych. Okazuje się jednak, że wśród tuneli drogowych można wyróżnić podgrupę tuneli podmorskich. W tej kategorii bezkonkurencyjny jest otwarty 30 grudnia 2019 roku tunel drogowy Ryfylke w Norwegii. Jest to najdłuższy podmorski tunel drogowy (nie tylko w Europie, ale i na świecie), który jednocześnie jest najgłębiej położonym tego typu obiektem na świecie. Ryfylketunnelen liczy 14,4 km długości, łączy ze sobą dwa norweskie miasta: Ryfylke i Stavanger, a w jego wnętrzu biegną dwie jezdnie. Każda z tub tunelu ma przekrój w kształcie podkowy o wysokości 4,6 m i szerokości 8,5 m. W najgłębszym miejscu trasa przebiega aż 292 metry pod powierzchnią morza. Jest to najnowocześniejsza tego typu budowla na świecie, spełniająca najwyższe standardy jeśli chodzi o bezpieczeństwo. Inwestycja ta jest częścią projektu Ryfast, który zakłada jeszcze powstanie kolejnych, krótszych tuneli. Tunel Ryfylke zaprojektowano i zbudowano na zamówienie norweskiej Krajowej Dyrekcji Dróg Publicznych. Budowę rozpoczęto w 2012 roku, przez siedem lat na jej terenie pracowało codziennie siedmiuset pracowników.
Zatem jaki jest najdłuższy tunel w Europie? Pod względem długości tunele kolejowe nie mają sobie równych, toteż najdłuższym w Europie tunelem kolejowym, a nawet najdłuższym jak dotąd zbudowanym tunelem na świecie, jest tunel kolejowy w Alpach Szwajcarskich, zwany tunelem bazowym Świętego Gotarda. Oddany do użytku w 2016 roku tunel ma długość 57 km i wybudowany został pod alpejskim masywem Gotarda (konkretnie pod przełęczą Świętego Gotarda w Alpach Leopontyjskich). Jest to najdłuższy, a do tego najgłębiej położony tunel górski nie tylko w Europie, ale i na świecie. W najwyższym punkcie leży na wysokości 550 m n.p.m. Odkąd został włączony do eksploatacji, jest liderem rankingu tuneli komunikacyjnych świata. Tworzą go dwie równoległe nitki, połączone szybami tuneli technicznych, stanowiących jednocześnie wyjścia ewakuacyjne. Budowa tego tunelu trwała aż 17 lat, ale przyniosła wymierne korzyści. Dzięki niej przejazd z Zurychu do Mediolanu trwa niemal 2 godziny krócej, zmniejszyło się także natężenie ruchu tranzytowego, co nie jest bez znaczenia dla górskiego ekosystemu.
Ranking ''Najdłuższe tunele w Europie'' otwiera norweski Lærdal. Jest to najdłuższy drogowy tunel Europy, ale jednocześnie również najdłuższy drogowy tunel świata. Jego długość wynosi 24,51 km. Tunel łączy ze sobą dwie norweskie miejscowości: Lærdal oraz Aurland w regionie Sogn og Fjordane. Jego budowę rozpoczęto w 1995 roku, do użytku oddany został pięć lat później. Tunel leży na szlaku drogowym E16, ułatwiając tym samym podróż z Oslo do Bergen. Podzielony jest na cztery sekcje. Pomiędzy każdą z nich, co 6 km, znajdują się górskie jaskinie, oświetlone niebiesko-żółtym światłem. Tunel zaopatrzono w system wentylacji oraz oczyszczania powietrza z pyłu i spalin. W jego wnętrzu rozmieszczone są gaśnice oraz numery alarmowe, w obiekcie nie przewidziano jednak wyjść awaryjnych.
Najdłuższe tunele w Europie – lista 10 najdłuższych tuneli drogowych:
Najdłuższe tunele kolejowe w Europie – lista 10 najdłuższych:
Zobacz też: Najwyższe wieżowce w Europie: gdzie się znajdują i jaką mają wysokość?