Pensjonaty-widma - jak się nie dać oszukać? Jak wybrać wycieczkę objazdową? [EKSPERT RADZI CZ. IX]

Jesień to pora roku, na którą czekają wielbiciele zwiedzania. Niższe temperatury i niższe ceny zachęcają do weekendowych wycieczek po Polsce i objazdówek po krajach, w których latem można przetrwać tylko nad hotelowym basenem. Jak zaplanować jesienny urlop i jak nie dać się oszukać? W dziewiątej części naszego cyklu na Wasze pytania odpowiadają eksperci z podrozujzglowa.pl, serwisu wiedzy i pomocy dla klientów biur podróży.

Co z tymi gwiazdkami?

Co z tymi gwiazdkami?

Właśnie wróciłam z wakacji w Turcji, gdzie wykupiłam pobyt w hotelu czterogwiazdkowym. Na miejscu okazało się, że hotel nie posiadał klasyfikacji lokalnej, ale od personelu dowiedziałam się, że jest trzygwiazdkowy. Biuro odmówiła mi przedstawienia certyfikatu hotelu, twierdząc, że takiego nie posiada. Jak się dowiedzieć, ile gwiazdek miał ten hotel i czy ich liczba była zgodna z katalogiem?

Opis hotelu, jego infrastruktury i pobliskich atrakcji to obowiązkowa część oferty turystycznej. Standard hotelu określany jest liczbą gwiazdek. Każdy kraj sam ustala normy, według których poszczególnym obiektom hotelarskim przydzielane są oficjalne gwiazdki. Stała jest natomiast zasada, że im więcej gwiazdek, tym więcej usług wliczonych w cenę noclegu. Ale! O ile w krajach europejskich o podobnym statusie ekonomicznym nie będzie wielkich rozbieżności, to już hotele w Afryce mogą zaskoczyć niejednego turystę: hotel trzygwiazdkowy np. grzybem w łazience, a pięciogwiazdkowy europejskim standardem trzygwiazdkowym.

Organizator wycieczek przygotowuje opisy wprowadzanych do sprzedaży obiektów na podstawie dokumentów, jakie otrzymuje od hotelu, tj. certyfikatu posiadanych gwiazdek, zakresu świadczonych usług, liczby pokoi, wyposażenia itp.

Każdy klient ma prawo zażądać od organizatora przedstawienia oficjalnego certyfikatu gwiazdek posiadanych przez hotel, do którego się wybiera. Pamiętajmy, że jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości co do wiarygodności informacji przedstawionych w katalogu (który jest integralną częścią umowy pomiędzy klientem a biurem podróży!), mamy prawo domagać się potwierdzenia i udokumentowania informacji w nim zawartych. Jeśli biuro podróży uchyla się od potwierdzenia interesujących nas danych, możemy zwrócić się o pomoc do UOKiK, Rzecznika Praw Konsumentów, Stowarzyszenia Konsumentów Polskich czy też Federacji Konsumentów.

WAŻNE: W turystycznych katalogach przyjęło się stosowanie poza oficjalną kategoryzacją kategoryzacji dodatkowej, określonej przez organizatora. Np. hotel oficjalnie trzygwiazdkowy przez organizatora może być oceniony na 3 + księżyce, rozgwiazdy, słonie itp. Przy wyborze hotelu należy zwracać uwagę, czy w katalogu biuro podróży podaje oficjalną liczbę gwiazdek obiektu, czy też jest to jego własna ocena. Ważne, by pamiętać, że klasyfikacja taka jest subiektywną oceną organizatora!

UWAGA: Wkrótce wszystkie europejskie hotele będą podlegać jednolitemu systemowi przyznawania gwiazdek, czyli świadczenia takich samych usług na takim samym poziomie. Wynika to z porozumienia siedmiu organizacji hotelarskich, które stworzyły centralę Hotelstars Union. System ma obowiązywać w Czechach, Austrii, Niemczech, Szwecji, Szwajcarii, Holandii i na Węgrzech. Ujednoliceniu będzie podlegać 270 elementów, w tym szerokość pościeli i godziny wydawania śniadań.

Hotele nie otrzymują gwiazdek "dożywotnio". Specjalna komisja co pewien czas sprawdza, czy standard się nie zmienił, a klienci nie są oszukiwani. Jeśli hotel nie utrzymuje standardu, nie dokonuje poprawek, to konsekwencją może być obniżenie kategorii. Co ciekawe, niektóre hotele celowo starają się o to, by liczbę gwiazdek im... obniżyć. - Np. czterogwiazdkowe - do 3 gwiazdek - dowiedziała się reporterka Kasia Dubińska. - Ludzie wyjeżdżający na weekendy do miast wolą mieszkać w tańszym hotelu, o niższym standardzie. Nie chodzi tu jednak o dłuższe urlopy - wyjaśnia.

fot. Shutterstock fot. Shutterstock fot. Shutterstock

Na co zwrócić uwagę przy zakupie wycieczki objazdowej?

Na co zwrócić uwagę przy zakupie wycieczki objazdowej?

Chciałabym wykupić rodzicom wycieczkę objazdową po Europie. Na co zwrócić uwagę, by wspominali ją latami? Oczywiście wyłącznie pozytywnie!

Jesień jest porą roku, na która czekają miłośnicy zwiedzania i wycieczek objazdowych. Biura podróży kuszą niezliczoną liczbą ofert, począwszy od zwiedzania europejskich stolic, a na podróżach dookoła świata skończywszy.

Warto dobrze przemyśleć i dopasować proponowane oferty do swoich możliwości - finansowych, ale przede wszystkim fizycznych. Trzeba pamiętać, że program wypełniony po brzegi zwiedzaniem to niemal zupełny brak czasu wolnego na odpoczynek. Całodzienne spacery po kolejnych miastach niewprawionych turystów mogą wprowadzić w nie lada frustrację, zamieniając wycieczkę w koszmar.

Wybierając wycieczkę objazdową lub ofertę wypoczynku połączonego ze zwiedzaniem warto zwrócić uwagę na kilka istotnych szczegółów.

W przypadku wycieczki objazdowej w umowie powinien być wyraźnie zaznaczony jej plan, liczba noclegów, standard hoteli na trasie, rodzaj pokoju i wyżywienia oraz wykaz dodatkowych kosztów, np. wejść do zwiedzanych obiektów. Wszystkie oferty powinny zawierać opiekę pilota, a organizator ma obowiązek podać turystom jego numer telefonu. Ustawa o usługach turystycznych narzuca organizatorom obowiązek zagwarantowanie turystom opieki podczas wczasów zorganizowanych. Niespełnienie tego wymogu w skrajnych sytuacjach może doprowadzić nawet do cofnięcia licencji organizatorowi.

Wycieczki łączące pobyt ze zwiedzaniem, tzw. siedem dni zwiedzania i siedem dni wypoczynku, są dość popularne wśród polskich turystów. Warto dokładnie dopytać w biurze, czy program może ulec zmianie i w jakim zakresie. Jeśli tak, koniecznie zapytajmy kiedy organizator będzie wiedział, w jakiej kolejności będzie realizowany program wycieczkowo-wypoczynkowy. Proszę pamiętać, że jeśli otrzymamy informację, że o kolejności programu dowiemy się na miejscu, nie jest to zgodne z wiedzą organizatora. Nigdy nie jest tak, że organizator nie posiada takich informacji wcześniej. W grę wchodzi rezerwacja miejsc zakwaterowania, czyli pokoi w hotelach zarówno w czasie objazdu, jak i w czasie pobytu, a żaden profesjonalny organizator nie rezerwuje tych miejsc, gdy turyści są już w samolocie.

Jeśli przebieg wycieczki odbiega do przedstawionego wcześniej programu, np. odwołane zostało zwiedzanie niektórych przewidzianych wcześniej obiektów, mamy prawo żądać zwrotu kosztów za niewykonanie programu. Tabela Frankfurcka przewiduje, że za odwołanie przewidzianych wycieczek klient może domagać się zwrotu 20-30% ceny objazdu (Tabela Frankfurcka nie jest dokumentem wiążącym biura podróży, stanowi jednak pomocniczy wyznacznik).

fot. Shutterstock fot. Shutterstock fot. Shutterstock

Wycieczka nieudana, a biuro mnie ignoruje - kto może pomóc?

Wycieczka nieudana, a biuro mnie ignoruje - kto może pomóc?

Od jakiegoś czasu próbuję porozumieć się z biurem podróży w sprawie niezgodności zapisów umowy z tym, jak było w rzeczywistości. Mam wrażenie, że biuro podróży nie traktuje mnie poważnie. Czy są jakieś instytucje poza sądem, do których mogę zwrócić się o pomoc?

Naczelną i najważniejszą instytucją pomocną w sporach pomiędzy klientem a przedsiębiorcą jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów z siedzibą w Warszawie. Zwracamy się tam, gdy naruszone zostaną zbiorowe interesy konsumentów. UOKiK zajmuje się problemami dotyczącymi większej grupy osób, która może być poszkodowana np. w wyniku wprowadzającego w błąd opisu w katalogu, złego systemu obsługi klienta, stosowania klauzul uznanych za niedozwolone itp. Po otrzymaniu zawiadomienia UOKiK może rozpocząć postępowanie administracyjne, w wyniku którego może nakazać zaniechania nieuczciwych praktyk i działania zgodne z prawem. Urząd ten ma również prawo nałożyć karę pieniężną na nieuczciwego organizatora.

W sprawach indywidualnych najlepiej zwrócić się do miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów. Znajduje się on w każdym powiatowym mieście, najczęściej w siedzibie Starostwa Powiatowego lub w Urzędzie Miasta. Rzecznik jest reprezentantem konsumenta, a więc działa w jego imieniu. Może skontaktować się z nieuczciwą firmą i spróbować wpłynąć na załatwienie naszej sprawy. Jeżeli to nie poskutkuje, może pozwać jego winę.

Bezpłatną pomoc świadczy również Federacja Konsumentów. Kluby federacji znajdują się w 48 miastach w Polsce. Z Federacja Konsumentów możemy kontaktować się telefonicznie. Jeżeli nasza sprawa jest bardziej skomplikowana i nie wystarczy telefoniczna porada, prawnicy federacji mogą podjąć bezpośrednią interwencję, np. zwrócić się do nieuczciwego sprzedawcy i udowodnić  mu, że postąpił niezgodnie z przepisami.

Ostatnio bardzo popularne stały się wyjazdy Polaków z zagranicznymi biurami podróży. Wszelkich informacji o prawach konsumentów w Unii Europejskiej udziela Europejskie Centrum Konsumenckie. Jeżeli dokonujemy zakupu w innym kraju lub przez internet, właśnie tam powinniśmy zwrócić się o pomoc.
Szczegółowe informacje na temat ECK znajdują się na stronie www.konsument.gov.pl, gdzie dostępny jest również formularz elektroniczny - za jego pośrednictwem możemy zadać pytanie.

fot. Shutterstock fot. Shutterstock fot. Shutterstock

Pensjonaty-widma - jak nie dać się oszukać

Pensjonaty-widma - jak nie dać się oszukać

Jesień to bardzo dobry czas na krótkie wypady za miasto. Wiele osób na własną rękę poszukuje wówczas ciekawych i niedrogich miejsc noclegowych. Zanim jednak pochwalisz się znajomym, że znalazłeś pensjonat czy domek w bardzo atrakcyjnym miejscu i supercenie, sprawdź czy on istnieje! Czas urlopów to bowiem także czas oszustów, którzy umieszczają nieistniejące obiekty w najróżniejszych serwisach noclegowych.

Oto kilka rad, jak nie dać się oszukać:

- szukaj sprawdzonych obiektów, polecanych przez znajomych, przyjaciół i kolegów, czytaj fora internetowe;

- przeglądając katalogi noclegowe sprawdzaj czy zawierają one dokładne dane obiektu, imię i nazwisko właściciela, ulicę, nr domu i telefon stacjonarny;
- każdy legalnie działający obiekt powinien być zarejestrowany w Wydziale Turystyki miejscowego Urzędu Miasta lub Gminy - zadzwoń i sprawdź czy pensjonat w ogóle istnieje;

- zbyt niska cena powinna wzbudzić czujność;

- zamiast "zaliczki" używaj terminu ?zadatek?. Obwarowania prawne takiej formy zapłaty w razie niewywiązania się usługodawcy z usługi zobowiązują go do zwrotu podwójnej wartości wpłaconego zadatku;

- zadatek płać zawsze przelewem bankowym, wpisując pełne dane odbiorcy, a w tytule wpisuj "zadatek";

- jeśli zostałeś oszukany, nie obawiaj się i zgłoś sprawę na policję. Twoje zeznania mogą być niezbędne w procesie dochodzenia zwrotu pieniędzy.