Najlepsze zdjęcia National Geographic - wyniki 8. edycji Wielkiego Konkursu Fotograficznego

8. edycja Wielkiego Konkursu Fotograficznego National Geographic zakończona. Jurorzy pod przewodnictwem Tomasza Tomaszewskiego wyłonili zwycięzców w pięciu kategoriach: ludzie, krajobraz, zwierzęta, fotoreportaż oraz ?Życie na 100%?. Zobacz nagrodzone fotografie.
Jak co roku, na Wielki Konkurs Fotograficzny National Geographic napłynęły dziesiątki tysięcy zdjęć (w sumie, na wszystkie poprzednie edycje konkursu, uczestnicy nadesłali ok. 400 tys. fotografii!). Jury pod przewodnictwem Tomasza Tomaszewskiego, w składzie: Piotr Andrews, Wojciech Franus, Witold Jaworski, Tomasz Lazar, Grzegorz Leśniewski, Rafał Olejniczak, Wiktor Sobolewski i Martyna Wojciechowska, nie miało więc łatwego zadania i wiadomo, że dyskusje były zażarte. Ostatecznym ich efektem było przyznanie 1. miejsca oraz wyróżnień w pięciu kategoriach: ludzie, krajobraz, zwierzęta, fotoreportaż oraz w kategorii specjalnej Partnera konkursu firmy PZU, 'Życie na 100%'.
Wręczenie statuetek odbyło się podczas uroczystej gali 29 października br.
Nagrodzone zdjęcia można zobaczyć na łamach listopadowego wydania miesięcznika National Geographic Polska. Będą pokazywane także podczas wystawy fotograficznej prezentującej najlepsze zdjęcia spośród nagrodzonych w dotychczasowych edycjach Konkursu, która odwiedzi pięć polskich miast. 
Laureaci, poza publikacją swoich zdjęć na łamach magazynu, otrzymali nagrody w postaci wysokiej klasy sprzętu fotograficznego ufundowanego przez firmy NIKON i EPSON. 
Kolejna edycja w 2013 roku, który będzie też 125. rocznicą powstania Towarzystwa National Geographic.

Na zdjęciu:
GRAND PRIX
Arkadiusz Makowski : Elvis.
'W centrum niczego. Estrada, światła i orgia barw, czyli nie zostało nic. Głuchy, ślepy, naćpany, chory świat kończył się gdzieś w międzyczasie. Brawura i bycie na topie, wzloty, fanfary, klepanie po ramieniu - po co to? Przecież nikt już nie pamięta tej chwili... Fotografia powstała późnym wieczorem. Było cicho i chłodno, byliśmy tylko ja i Elvis, czyli łowik. Wyglądał staro. Zmęczony, ledwo się poruszał, mimo iż jupitery nadal świeciły, a scena był jakby nowa. Coś przemija, a coś zostaje. Elvisem bywa każdy.' Jak co roku, na Wielki Konkurs Fotograficzny National Geographic napłynęły dziesiątki tysięcy zdjęć (w sumie, na wszystkie poprzednie edycje konkursu, uczestnicy nadesłali ok. 400 tys. fotografii!). Jury pod przewodnictwem Tomasza Tomaszewskiego, w składzie: Piotr Andrews, Wojciech Franus, Witold Jaworski, Tomasz Lazar, Grzegorz Leśniewski, Rafał Olejniczak, Wiktor Sobolewski i Martyna Wojciechowska, nie miało więc łatwego zadania i wiadomo, że dyskusje były zażarte. Ostatecznym ich efektem było przyznanie 1. miejsca oraz wyróżnień w pięciu kategoriach: ludzie, krajobraz, zwierzęta, fotoreportaż oraz w kategorii specjalnej Partnera konkursu firmy PZU, 'Życie na 100%'. Wręczenie statuetek odbyło się podczas uroczystej gali 29 października br. Nagrodzone zdjęcia można zobaczyć na łamach listopadowego wydania miesięcznika National Geographic Polska. Będą pokazywane także podczas wystawy fotograficznej prezentującej najlepsze zdjęcia spośród nagrodzonych w dotychczasowych edycjach Konkursu, która odwiedzi pięć polskich miast. Laureaci, poza publikacją swoich zdjęć na łamach magazynu, otrzymali nagrody w postaci wysokiej klasy sprzętu fotograficznego ufundowanego przez firmy NIKON i EPSON. Kolejna edycja w 2013 roku, który będzie też 125. rocznicą powstania Towarzystwa National Geographic. Na zdjęciu: GRAND PRIX Arkadiusz Makowski : Elvis. 'W centrum niczego. Estrada, światła i orgia barw, czyli nie zostało nic. Głuchy, ślepy, naćpany, chory świat kończył się gdzieś w międzyczasie. Brawura i bycie na topie, wzloty, fanfary, klepanie po ramieniu - po co to? Przecież nikt już nie pamięta tej chwili... Fotografia powstała późnym wieczorem. Było cicho i chłodno, byliśmy tylko ja i Elvis, czyli łowik. Wyglądał staro. Zmęczony, ledwo się poruszał, mimo iż jupitery nadal świeciły, a scena był jakby nowa. Coś przemija, a coś zostaje. Elvisem bywa każdy.' Arkadiusz Makowski : Elvis.
KATEGORIA: FOTOREPORTAŻ

Pierwsze Miejsce

Mariusz Smiejek: Walka o tożsamość - nowe pokolenie w Irlandii Połnocnej.

'Choć konflikt w Belfaście skończył się w 1998 r., rząd brytyjski i Unia Europejska wciąż pompują tam miliony funtów, by utrzymać pokój, a to nie jest łatwe. Pilnują go bowiem byli i obecni członkowie organizacji paramilitarnych, zarówno katolików, jak i protestantów, którzy sami siebie nazywają, community workers, 'pracownikami społecznościowymi'. W XXI w. w Europie wciąż stawiane są pytania o tożsamość. Tak jak tutaj. Czy mieszkańcy Irlandii Północnej są Brytyjczykami, Irlandczykami czy Północnoirlandczykami?' KATEGORIA: FOTOREPORTAŻ Pierwsze Miejsce Mariusz Smiejek: Walka o tożsamość - nowe pokolenie w Irlandii Połnocnej. 'Choć konflikt w Belfaście skończył się w 1998 r., rząd brytyjski i Unia Europejska wciąż pompują tam miliony funtów, by utrzymać pokój, a to nie jest łatwe. Pilnują go bowiem byli i obecni członkowie organizacji paramilitarnych, zarówno katolików, jak i protestantów, którzy sami siebie nazywają, community workers, 'pracownikami społecznościowymi'. W XXI w. w Europie wciąż stawiane są pytania o tożsamość. Tak jak tutaj. Czy mieszkańcy Irlandii Północnej są Brytyjczykami, Irlandczykami czy Północnoirlandczykami?' Mariusz Smiejek: Walka o tożsamość - nowe pokolenie w Irlandii Połnocnej.
KATEGORIA: FOTOREPORTAŻ

Pierwsze Miejsce

Mariusz Smiejek: Walka o tożsamość - nowe pokolenie w Irlandii Połnocnej.

'Choć konflikt w Belfaście skończył się w 1998 r., rząd brytyjski i Unia Europejska wciąż pompują tam miliony funtów, by utrzymać pokój, a to nie jest łatwe. Pilnują go bowiem byli i obecni członkowie organizacji paramilitarnych, zarówno katolików, jak i protestantów, którzy sami siebie nazywają, community workers, 'pracownikami społecznościowymi'. W XXI w. w Europie wciąż stawiane są pytania o tożsamość. Tak jak tutaj. Czy mieszkańcy Irlandii Północnej są Brytyjczykami, Irlandczykami czy Północnoirlandczykami?' KATEGORIA: FOTOREPORTAŻ Pierwsze Miejsce Mariusz Smiejek: Walka o tożsamość - nowe pokolenie w Irlandii Połnocnej. 'Choć konflikt w Belfaście skończył się w 1998 r., rząd brytyjski i Unia Europejska wciąż pompują tam miliony funtów, by utrzymać pokój, a to nie jest łatwe. Pilnują go bowiem byli i obecni członkowie organizacji paramilitarnych, zarówno katolików, jak i protestantów, którzy sami siebie nazywają, community workers, 'pracownikami społecznościowymi'. W XXI w. w Europie wciąż stawiane są pytania o tożsamość. Tak jak tutaj. Czy mieszkańcy Irlandii Północnej są Brytyjczykami, Irlandczykami czy Północnoirlandczykami?' Mariusz Smiejek: Walka o tożsamość - nowe pokolenie w Irlandii Połnocnej.
KATEGORIA: FOTOREPORTAŻ

Pierwsze Miejsce

Mariusz Smiejek: Walka o tożsamość - nowe pokolenie w Irlandii Połnocnej.

'Choć konflikt w Belfaście skończył się w 1998 r., rząd brytyjski i Unia Europejska wciąż pompują tam miliony funtów, by utrzymać pokój, a to nie jest łatwe. Pilnują go bowiem byli i obecni członkowie organizacji paramilitarnych, zarówno katolików, jak i protestantów, którzy sami siebie nazywają, community workers, 'pracownikami społecznościowymi'. W XXI w. w Europie wciąż stawiane są pytania o tożsamość. Tak jak tutaj. Czy mieszkańcy Irlandii Północnej są Brytyjczykami, Irlandczykami czy Północnoirlandczykami?' KATEGORIA: FOTOREPORTAŻ Pierwsze Miejsce Mariusz Smiejek: Walka o tożsamość - nowe pokolenie w Irlandii Połnocnej. 'Choć konflikt w Belfaście skończył się w 1998 r., rząd brytyjski i Unia Europejska wciąż pompują tam miliony funtów, by utrzymać pokój, a to nie jest łatwe. Pilnują go bowiem byli i obecni członkowie organizacji paramilitarnych, zarówno katolików, jak i protestantów, którzy sami siebie nazywają, community workers, 'pracownikami społecznościowymi'. W XXI w. w Europie wciąż stawiane są pytania o tożsamość. Tak jak tutaj. Czy mieszkańcy Irlandii Północnej są Brytyjczykami, Irlandczykami czy Północnoirlandczykami?' Mariusz Smiejek: Walka o tożsamość - nowe pokolenie w Irlandii Połnocnej.
KATEGORIA: FOTOREPORTAŻ

Pierwsze Miejsce

Mariusz Smiejek: Walka o tożsamość - nowe pokolenie w Irlandii Połnocnej.

'Choć konflikt w Belfaście skończył się w 1998 r., rząd brytyjski i Unia Europejska wciąż pompują tam miliony funtów, by utrzymać pokój, a to nie jest łatwe. Pilnują go bowiem byli i obecni członkowie organizacji paramilitarnych, zarówno katolików, jak i protestantów, którzy sami siebie nazywają, community workers, 'pracownikami społecznościowymi'. W XXI w. w Europie wciąż stawiane są pytania o tożsamość. Tak jak tutaj. Czy mieszkańcy Irlandii Północnej są Brytyjczykami, Irlandczykami czy Północnoirlandczykami?' KATEGORIA: FOTOREPORTAŻ Pierwsze Miejsce Mariusz Smiejek: Walka o tożsamość - nowe pokolenie w Irlandii Połnocnej. 'Choć konflikt w Belfaście skończył się w 1998 r., rząd brytyjski i Unia Europejska wciąż pompują tam miliony funtów, by utrzymać pokój, a to nie jest łatwe. Pilnują go bowiem byli i obecni członkowie organizacji paramilitarnych, zarówno katolików, jak i protestantów, którzy sami siebie nazywają, community workers, 'pracownikami społecznościowymi'. W XXI w. w Europie wciąż stawiane są pytania o tożsamość. Tak jak tutaj. Czy mieszkańcy Irlandii Północnej są Brytyjczykami, Irlandczykami czy Północnoirlandczykami?' Mariusz Smiejek: Walka o tożsamość - nowe pokolenie w Irlandii Połnocnej.
KATEGORIA: FOTOREPORTAŻ

Pierwsze Miejsce

Mariusz Smiejek: Walka o tożsamość - nowe pokolenie w Irlandii Połnocnej.

'Choć konflikt w Belfaście skończył się w 1998 r., rząd brytyjski i Unia Europejska wciąż pompują tam miliony funtów, by utrzymać pokój, a to nie jest łatwe. Pilnują go bowiem byli i obecni członkowie organizacji paramilitarnych, zarówno katolików, jak i protestantów, którzy sami siebie nazywają, community workers, 'pracownikami społecznościowymi'. W XXI w. w Europie wciąż stawiane są pytania o tożsamość. Tak jak tutaj. Czy mieszkańcy Irlandii Północnej są Brytyjczykami, Irlandczykami czy Północnoirlandczykami?' KATEGORIA: FOTOREPORTAŻ Pierwsze Miejsce Mariusz Smiejek: Walka o tożsamość - nowe pokolenie w Irlandii Połnocnej. 'Choć konflikt w Belfaście skończył się w 1998 r., rząd brytyjski i Unia Europejska wciąż pompują tam miliony funtów, by utrzymać pokój, a to nie jest łatwe. Pilnują go bowiem byli i obecni członkowie organizacji paramilitarnych, zarówno katolików, jak i protestantów, którzy sami siebie nazywają, community workers, 'pracownikami społecznościowymi'. W XXI w. w Europie wciąż stawiane są pytania o tożsamość. Tak jak tutaj. Czy mieszkańcy Irlandii Północnej są Brytyjczykami, Irlandczykami czy Północnoirlandczykami?' Mariusz Smiejek: Walka o tożsamość - nowe pokolenie w Irlandii Połnocnej.
KATEGORIA: FOTOREPORTAŻ

Pierwsze Miejsce

Mariusz Smiejek: Walka o tożsamość - nowe pokolenie w Irlandii Połnocnej.

'Choć konflikt w Belfaście skończył się w 1998 r., rząd brytyjski i Unia Europejska wciąż pompują tam miliony funtów, by utrzymać pokój, a to nie jest łatwe. Pilnują go bowiem byli i obecni członkowie organizacji paramilitarnych, zarówno katolików, jak i protestantów, którzy sami siebie nazywają, community workers, 'pracownikami społecznościowymi'. W XXI w. w Europie wciąż stawiane są pytania o tożsamość. Tak jak tutaj. Czy mieszkańcy Irlandii Północnej są Brytyjczykami, Irlandczykami czy Północnoirlandczykami?' KATEGORIA: FOTOREPORTAŻ Pierwsze Miejsce Mariusz Smiejek: Walka o tożsamość - nowe pokolenie w Irlandii Połnocnej. 'Choć konflikt w Belfaście skończył się w 1998 r., rząd brytyjski i Unia Europejska wciąż pompują tam miliony funtów, by utrzymać pokój, a to nie jest łatwe. Pilnują go bowiem byli i obecni członkowie organizacji paramilitarnych, zarówno katolików, jak i protestantów, którzy sami siebie nazywają, community workers, 'pracownikami społecznościowymi'. W XXI w. w Europie wciąż stawiane są pytania o tożsamość. Tak jak tutaj. Czy mieszkańcy Irlandii Północnej są Brytyjczykami, Irlandczykami czy Północnoirlandczykami?' Mariusz Smiejek: Walka o tożsamość - nowe pokolenie w Irlandii Połnocnej.
'Kirgizi to koczowniczy lud pasterski, w dużej mierze nadal kultywujący kulturę i tradycje swoich przodków. Choć w kraju widoczne są wpływy nowoczesności, nie determinują one ich życia codziennego związanego z naturą i od niej zależnego.' 'Kirgizi to koczowniczy lud pasterski, w dużej mierze nadal kultywujący kulturę i tradycje swoich przodków. Choć w kraju widoczne są wpływy nowoczesności, nie determinują one ich życia codziennego związanego z naturą i od niej zależnego.' Paweł Łączny: Kirgizi, ludzie stepu
'Kirgizi to koczowniczy lud pasterski, w dużej mierze nadal kultywujący kulturę i tradycje swoich przodków. Choć w kraju widoczne są wpływy nowoczesności, nie determinują one ich życia codziennego związanego z naturą i od niej zależnego.' 'Kirgizi to koczowniczy lud pasterski, w dużej mierze nadal kultywujący kulturę i tradycje swoich przodków. Choć w kraju widoczne są wpływy nowoczesności, nie determinują one ich życia codziennego związanego z naturą i od niej zależnego.' Paweł Łączny: Kirgizi, ludzie stepu
'Kirgizi to koczowniczy lud pasterski, w dużej mierze nadal kultywujący kulturę i tradycje swoich przodków. Choć w kraju widoczne są wpływy nowoczesności, nie determinują one ich życia codziennego związanego z naturą i od niej zależnego.' 'Kirgizi to koczowniczy lud pasterski, w dużej mierze nadal kultywujący kulturę i tradycje swoich przodków. Choć w kraju widoczne są wpływy nowoczesności, nie determinują one ich życia codziennego związanego z naturą i od niej zależnego.' Paweł Łączny: Kirgizi, ludzie stepu
'Kirgizi to koczowniczy lud pasterski, w dużej mierze nadal kultywujący kulturę i tradycje swoich przodków. Choć w kraju widoczne są wpływy nowoczesności, nie determinują one ich życia codziennego związanego z naturą i od niej zależnego.' 'Kirgizi to koczowniczy lud pasterski, w dużej mierze nadal kultywujący kulturę i tradycje swoich przodków. Choć w kraju widoczne są wpływy nowoczesności, nie determinują one ich życia codziennego związanego z naturą i od niej zależnego.' Paweł Łączny: Kirgizi, ludzie stepu
'Kirgizi to koczowniczy lud pasterski, w dużej mierze nadal kultywujący kulturę i tradycje swoich przodków. Choć w kraju widoczne są wpływy nowoczesności, nie determinują one ich życia codziennego związanego z naturą i od niej zależnego.' 'Kirgizi to koczowniczy lud pasterski, w dużej mierze nadal kultywujący kulturę i tradycje swoich przodków. Choć w kraju widoczne są wpływy nowoczesności, nie determinują one ich życia codziennego związanego z naturą i od niej zależnego.' Paweł Łączny: Kirgizi, ludzie stepu
KATEGORIA: FOTOREPORTAŻ
Wyróżnienie

Paweł Łączny: Kirgizi, ludzie stepu

'Kirgizi to koczowniczy lud pasterski, w dużej mierze nadal kultywujący kulturę i tradycje swoich przodków. Choć w kraju widoczne są wpływy nowoczesności, nie determinują one ich życia codziennego związanego z naturą i od niej zależnego.' KATEGORIA: FOTOREPORTAŻ Wyróżnienie Paweł Łączny: Kirgizi, ludzie stepu 'Kirgizi to koczowniczy lud pasterski, w dużej mierze nadal kultywujący kulturę i tradycje swoich przodków. Choć w kraju widoczne są wpływy nowoczesności, nie determinują one ich życia codziennego związanego z naturą i od niej zależnego.' Paweł Łączny: Kirgizi, ludzie stepu
'Stambuł to metropolia pozornie podobna do wielu innych w Europie, nie bardziej egzotyczna od zakątków Berlina czy Paryża. A jednak jest to miasto odmienne, stojące na granicy dwóch światów, gdzie za najbliższym załomem ukazać się może surowość meczetu złamana frywolnością stroju śmiejącej się beztrosko dziewczyny dalekiej od pomysłu włożenia burki. Takim chciałam to miasto pokazać: spójnym w sprzecznościach jego historii i dnia dzisiejszego, rozłożonym na granicy europejskości i azjatyckości, światła i cienia, ciszy i krzyku.' 'Stambuł to metropolia pozornie podobna do wielu innych w Europie, nie bardziej egzotyczna od zakątków Berlina czy Paryża. A jednak jest to miasto odmienne, stojące na granicy dwóch światów, gdzie za najbliższym załomem ukazać się może surowość meczetu złamana frywolnością stroju śmiejącej się beztrosko dziewczyny dalekiej od pomysłu włożenia burki. Takim chciałam to miasto pokazać: spójnym w sprzecznościach jego historii i dnia dzisiejszego, rozłożonym na granicy europejskości i azjatyckości, światła i cienia, ciszy i krzyku.' Aneta Ludwig: Istanbul - City on the Edge
'Stambuł to metropolia pozornie podobna do wielu innych w Europie, nie bardziej egzotyczna od zakątków Berlina czy Paryża. A jednak jest to miasto odmienne, stojące na granicy dwóch światów, gdzie za najbliższym załomem ukazać się może surowość meczetu złamana frywolnością stroju śmiejącej się beztrosko dziewczyny dalekiej od pomysłu włożenia burki. Takim chciałam to miasto pokazać: spójnym w sprzecznościach jego historii i dnia dzisiejszego, rozłożonym na granicy europejskości i azjatyckości, światła i cienia, ciszy i krzyku.' 'Stambuł to metropolia pozornie podobna do wielu innych w Europie, nie bardziej egzotyczna od zakątków Berlina czy Paryża. A jednak jest to miasto odmienne, stojące na granicy dwóch światów, gdzie za najbliższym załomem ukazać się może surowość meczetu złamana frywolnością stroju śmiejącej się beztrosko dziewczyny dalekiej od pomysłu włożenia burki. Takim chciałam to miasto pokazać: spójnym w sprzecznościach jego historii i dnia dzisiejszego, rozłożonym na granicy europejskości i azjatyckości, światła i cienia, ciszy i krzyku.' Aneta Ludwig: Istanbul - City on the Edge
'Stambuł to metropolia pozornie podobna do wielu innych w Europie, nie bardziej egzotyczna od zakątków Berlina czy Paryża. A jednak jest to miasto odmienne, stojące na granicy dwóch światów, gdzie za najbliższym załomem ukazać się może surowość meczetu złamana frywolnością stroju śmiejącej się beztrosko dziewczyny dalekiej od pomysłu włożenia burki. Takim chciałam to miasto pokazać: spójnym w sprzecznościach jego historii i dnia dzisiejszego, rozłożonym na granicy europejskości i azjatyckości, światła i cienia, ciszy i krzyku.' 'Stambuł to metropolia pozornie podobna do wielu innych w Europie, nie bardziej egzotyczna od zakątków Berlina czy Paryża. A jednak jest to miasto odmienne, stojące na granicy dwóch światów, gdzie za najbliższym załomem ukazać się może surowość meczetu złamana frywolnością stroju śmiejącej się beztrosko dziewczyny dalekiej od pomysłu włożenia burki. Takim chciałam to miasto pokazać: spójnym w sprzecznościach jego historii i dnia dzisiejszego, rozłożonym na granicy europejskości i azjatyckości, światła i cienia, ciszy i krzyku.' Aneta Ludwig: Istanbul - City on the Edge
'Stambuł to metropolia pozornie podobna do wielu innych w Europie, nie bardziej egzotyczna od zakątków Berlina czy Paryża. A jednak jest to miasto odmienne, stojące na granicy dwóch światów, gdzie za najbliższym załomem ukazać się może surowość meczetu złamana frywolnością stroju śmiejącej się beztrosko dziewczyny dalekiej od pomysłu włożenia burki. Takim chciałam to miasto pokazać: spójnym w sprzecznościach jego historii i dnia dzisiejszego, rozłożonym na granicy europejskości i azjatyckości, światła i cienia, ciszy i krzyku.' 'Stambuł to metropolia pozornie podobna do wielu innych w Europie, nie bardziej egzotyczna od zakątków Berlina czy Paryża. A jednak jest to miasto odmienne, stojące na granicy dwóch światów, gdzie za najbliższym załomem ukazać się może surowość meczetu złamana frywolnością stroju śmiejącej się beztrosko dziewczyny dalekiej od pomysłu włożenia burki. Takim chciałam to miasto pokazać: spójnym w sprzecznościach jego historii i dnia dzisiejszego, rozłożonym na granicy europejskości i azjatyckości, światła i cienia, ciszy i krzyku.' Aneta Ludwig: Istanbul - City on the Edge
KATEGORIA: FOTOREPORTAŻ:
Wyróżnienie

Aneta Ludwig: Istanbul - City on the Edge

'Stambuł to metropolia pozornie podobna do wielu innych w Europie, nie bardziej egzotyczna od zakątków Berlina czy Paryża. A jednak jest to miasto odmienne, stojące na granicy dwóch światów, gdzie za najbliższym załomem ukazać się może surowość meczetu złamana frywolnością stroju śmiejącej się beztrosko dziewczyny dalekiej od pomysłu włożenia burki. Takim chciałam to miasto pokazać: spójnym w sprzecznościach jego historii i dnia dzisiejszego, rozłożonym na granicy europejskości i azjatyckości, światła i cienia, ciszy i krzyku.'
KATEGORIA: FOTOREPORTAŻ: Wyróżnienie Aneta Ludwig: Istanbul - City on the Edge 'Stambuł to metropolia pozornie podobna do wielu innych w Europie, nie bardziej egzotyczna od zakątków Berlina czy Paryża. A jednak jest to miasto odmienne, stojące na granicy dwóch światów, gdzie za najbliższym załomem ukazać się może surowość meczetu złamana frywolnością stroju śmiejącej się beztrosko dziewczyny dalekiej od pomysłu włożenia burki. Takim chciałam to miasto pokazać: spójnym w sprzecznościach jego historii i dnia dzisiejszego, rozłożonym na granicy europejskości i azjatyckości, światła i cienia, ciszy i krzyku.' Aneta Ludwig: Istanbul - City on the Edge
KATEGORIA: ZWIERZĘTA

Pierwsze Miejsce

Justyna Muszewska: Polowanie na bawołu

'Zdjęcie powstało w Parku Narodowym Ngorongoro w Tanzanii. Przedstawia kulminacyjny moment walki, jaką trzy głodne lwy staczają z potężnym bawołem. Najsilniejszy drapieżnik chwyta ofiarę za głowę i blokując jej rogi, pozbawia jedynej możliwości obrony. Finał tego aktu pozostawia świadków rozdartych między współczuciem dla ofiary a szacunkiem dla bezwzględnych praw natury.' KATEGORIA: ZWIERZĘTA Pierwsze Miejsce Justyna Muszewska: Polowanie na bawołu 'Zdjęcie powstało w Parku Narodowym Ngorongoro w Tanzanii. Przedstawia kulminacyjny moment walki, jaką trzy głodne lwy staczają z potężnym bawołem. Najsilniejszy drapieżnik chwyta ofiarę za głowę i blokując jej rogi, pozbawia jedynej możliwości obrony. Finał tego aktu pozostawia świadków rozdartych między współczuciem dla ofiary a szacunkiem dla bezwzględnych praw natury.' Justyna Muszewska: Polowanie na bawołu
KATEGORIA: ZWIERZĘTA
WYRÓŻNIENIE

Maciej Pawelec: Zbliża się koniec

'Fotografia powstała w nadwiślańskiej wsi Kobylnica. Przedstawia mojego tatę czuwającego przy konającej klaczy, która służyła w jego gospodarstwie przez blisko 30 lat. Ta scena musiała zostać uwieczniona.' KATEGORIA: ZWIERZĘTA WYRÓŻNIENIE Maciej Pawelec: Zbliża się koniec 'Fotografia powstała w nadwiślańskiej wsi Kobylnica. Przedstawia mojego tatę czuwającego przy konającej klaczy, która służyła w jego gospodarstwie przez blisko 30 lat. Ta scena musiała zostać uwieczniona.' Maciej Pawelec: Zbliża się koniec
KATEGORIA: ZWIERZĘTA
Tomasz Czarnecki: Profil

'Zdjęcie zostało zrobione w spokojnym, wyludnionym zimą zoo w Gdańsku Oliwie. W mroźne lutowe popołudnie dorodna foka szara zapozowała mi do portretu z profilu.' KATEGORIA: ZWIERZĘTA Tomasz Czarnecki: Profil 'Zdjęcie zostało zrobione w spokojnym, wyludnionym zimą zoo w Gdańsku Oliwie. W mroźne lutowe popołudnie dorodna foka szara zapozowała mi do portretu z profilu.' Tomasz Czarnecki: Profil
KATEGORIA: LUDZIE

PIERWSZE MIEJSCE

Michał Mrozek: Namaste

'Nepal, Katmandu. Policjant w pełnym rynsztunku zabezpieczający przejście tłumu i powozu-świątyni podczas festiwalu Seto Machhendranath na ulicach miasta. Podczas tego rodzaju świąt, których w Katmandu nie brakuje, na ulicach gromadzą się tysiące ludzi. Wspólne świętowanie jednych to jednocześnie wymagająca skupienia praca drugich.' KATEGORIA: LUDZIE PIERWSZE MIEJSCE Michał Mrozek: Namaste 'Nepal, Katmandu. Policjant w pełnym rynsztunku zabezpieczający przejście tłumu i powozu-świątyni podczas festiwalu Seto Machhendranath na ulicach miasta. Podczas tego rodzaju świąt, których w Katmandu nie brakuje, na ulicach gromadzą się tysiące ludzi. Wspólne świętowanie jednych to jednocześnie wymagająca skupienia praca drugich.' Michał Mrozek: Namaste
KATEGORIA: LUDZIE
WYRÓŻNIENIE

Piotr Trybalski: Spójrz mi w oczy

'Jedna z niewielkich wiosek nad Nigrem, pół dnia drogi łodzią powyżej Mopti. Wielkie kolczyki kwottenai kanye, które nosi malijska kobieta z plemienia Fulani, symbolizują bogactwo i prestiż.' KATEGORIA: LUDZIE WYRÓŻNIENIE Piotr Trybalski: Spójrz mi w oczy 'Jedna z niewielkich wiosek nad Nigrem, pół dnia drogi łodzią powyżej Mopti. Wielkie kolczyki kwottenai kanye, które nosi malijska kobieta z plemienia Fulani, symbolizują bogactwo i prestiż.' Piotr Trybalski: Spójrz mi w oczy
KATEGORIA: LUDZIE
WYRÓŻNIENIE

Mariusz Janiszewski: Ship Building Yard

'Doki w stolicy Bangladeszu Dhace. Zasady BHP tu nie istnieją. Wszechobecny hałas młotków, dzieci bawiące się pośród spadających stalowych płyt, powietrze gęste od skrawków rdzy.' KATEGORIA: LUDZIE WYRÓŻNIENIE Mariusz Janiszewski: Ship Building Yard 'Doki w stolicy Bangladeszu Dhace. Zasady BHP tu nie istnieją. Wszechobecny hałas młotków, dzieci bawiące się pośród spadających stalowych płyt, powietrze gęste od skrawków rdzy.' Mariusz Janiszewski: Ship Building Yard
KATEGORIA: KRAJOBRAZ

PIERWSZE MIEJSCE

Piotr Łyczkowski: Plaża

'Nadbrzeże Wisły koło Stadionu Narodowego było oczyszczane i wyrownywane na Euro 2012. Jadąc

na rowerze mostem Poniatowskiego, zrobiłem to zdjęcie kompaktem. Wisła jest bardzo dynamiczną

rzeką. Kolor, prędkość, głębokość są inne niemal za każdym razem, gdy się nad nią zjawiam.' KATEGORIA: KRAJOBRAZ PIERWSZE MIEJSCE Piotr Łyczkowski: Plaża 'Nadbrzeże Wisły koło Stadionu Narodowego było oczyszczane i wyrownywane na Euro 2012. Jadąc na rowerze mostem Poniatowskiego, zrobiłem to zdjęcie kompaktem. Wisła jest bardzo dynamiczną rzeką. Kolor, prędkość, głębokość są inne niemal za każdym razem, gdy się nad nią zjawiam.' Piotr Łyczkowski: Plaża
KATEGORIA: KRAJOBRAZ
WYRÓŻNIENIE

Artur Szymczyk: W krainie zwierciadeł

'Tarasy ryżowe Yuanyang o każdej porze roku wyglądają inaczej - odwiedziłem je w okresie, gdy są zalane wodą. Przez większość czasu moje plany torpedowała pogoda, ale ten poranny spektakl wynagrodził mi kilka dni oczekiwania.'

KATEGORIA: KRAJOBRAZ WYRÓŻNIENIE Artur Szymczyk: W krainie zwierciadeł 'Tarasy ryżowe Yuanyang o każdej porze roku wyglądają inaczej - odwiedziłem je w okresie, gdy są zalane wodą. Przez większość czasu moje plany torpedowała pogoda, ale ten poranny spektakl wynagrodził mi kilka dni oczekiwania.' Artur Szymczyk: W krainie zwierciadeł
KATEGORIA: KRAJOBRAZ
WYRÓŻNIENIE

Mateusz Grochocki: Nowa Warszawa

'Plac Defilad kojarzony jest ze stalinowską historią miasta. To zdjęcie ukazuje inną stronę tego miejsca: wieżowce w budowie, pędzące auta i oślepiające słońce przywołują pytania o słuszność wyborów współczesnego świata.'
KATEGORIA: KRAJOBRAZ WYRÓŻNIENIE Mateusz Grochocki: Nowa Warszawa 'Plac Defilad kojarzony jest ze stalinowską historią miasta. To zdjęcie ukazuje inną stronę tego miejsca: wieżowce w budowie, pędzące auta i oślepiające słońce przywołują pytania o słuszność wyborów współczesnego świata.' Mateusz Grochocki: Nowa Warszawa
KATEGORIA: ŻYCIE NA 100%

PIERWSZE MIEJSCE

Alicja Urbanowicz: Gol!!!

'Plaża w Dębkach. Trzyletni Szymon, będąc pod wrażeniem Euro 2012, codziennie bawi się piłką.  Już zdecydował, że zostanie piłkarzem. Postanowiłam utrwalić jego pasję w warunkach zachodzącego słońca. Poprosiłam Szymona, by kopnął piłkę w moim kierunku, ale nie spodziewałam się, iż strzał będzie tak celny. Piłka przeleciała tuż obok obiektywu...' KATEGORIA: ŻYCIE NA 100% PIERWSZE MIEJSCE Alicja Urbanowicz: Gol!!! 'Plaża w Dębkach. Trzyletni Szymon, będąc pod wrażeniem Euro 2012, codziennie bawi się piłką. Już zdecydował, że zostanie piłkarzem. Postanowiłam utrwalić jego pasję w warunkach zachodzącego słońca. Poprosiłam Szymona, by kopnął piłkę w moim kierunku, ale nie spodziewałam się, iż strzał będzie tak celny. Piłka przeleciała tuż obok obiektywu...' Alicja Urbanowicz: Gol!!!
KATEGORIA: ŻYCIE NA 100%
WYRÓŻNIENIE

Paweł Karasiński: Marcel Haczek - kolarz zjazdowy

'Gdy tylko dotarliśmy na miejsce, potężny grzmot pioruna uświadomił mi, że nie mam zbyt wiele czasu na znalezienie kadru. Marcel dał znak i ruszył. Miałem jeden strzał...' KATEGORIA: ŻYCIE NA 100% WYRÓŻNIENIE Paweł Karasiński: Marcel Haczek - kolarz zjazdowy 'Gdy tylko dotarliśmy na miejsce, potężny grzmot pioruna uświadomił mi, że nie mam zbyt wiele czasu na znalezienie kadru. Marcel dał znak i ruszył. Miałem jeden strzał...' Paweł Karasiński: Marcel Haczek - kolarz zjazdowy
KATEGORIA: ŻYCIE NA 100%
WYRÓŻNIENIE

Jerzy Babiak : Mimo wszystko

'Ciepły grudniowy wieczór w meksykańskim mieście Oaxaca. Kilkadziesiąt par starszych ludzi tańczyło przed kościołem. Wśród nich ta jedna, która na widok aparatu zaczęła się uśmiechać...' KATEGORIA: ŻYCIE NA 100% WYRÓŻNIENIE Jerzy Babiak : Mimo wszystko 'Ciepły grudniowy wieczór w meksykańskim mieście Oaxaca. Kilkadziesiąt par starszych ludzi tańczyło przed kościołem. Wśród nich ta jedna, która na widok aparatu zaczęła się uśmiechać...' Jerzy Babiak : Mimo wszystko