10 miast, którym możemy pozazdrościć transportu publicznego

Koleje podziemne Paryża, Tokio czy Londynu tworzą kilkaset kilometrów gęstej sieci połączeń i przewożą dziennie nawet kilka milionów osób. Najstarsze metro świata, londyńskie, powstało już w XIX wieku. Stolice Francji, Japonii czy Anglii to zaledwie kilka przykładów miast ze znakomitą komunikacją miejską. Komu jeszcze możemy jej pozazdrościć?
Kolej miejska metro. Kopenhaga Kolej miejska metro. Kopenhaga Kolej miejska metro. Kopenhaga

Kolej miejska metro. Kopenhaga

Kolej miejska metro. Kopenhaga

Kopenhaskie metro zostało ukończone w 2002 roku. Składa się ono z dwóch linii (liczy w sumie 21 km) i jest świetnie skomunikowane z miejską koleją (linia S), która zapewnia mieszkańcom przedmieścia sprawny dojazd do centrum Kopenhagi. Nowoczesne metro w stolicy Danii należy do najbezpieczniejszych i najbardziej niezawodnych środków transportu w Europie. Pracę kolei koordynuje najlepszy system komputerowy, dzięki czemu ryzyko wypadków i kolizji jest ograniczone do minimum.

Kolej miejska metro. Tajpej (Tajwan) / shutterstock Kolej miejska metro. Tajpej (Tajwan) / shutterstock Kolej miejska metro. Tajpej (Tajwan) / shutterstock

Kolej miejska metro. Tajpej (Tajwan)

Kolej miejska metro. Tajpej (Tajwan)

Sieć kolei podziemnej (MRT) w Tajpej to 10 linii o długości łącznej 110 km. Budowa metra w stolicy Tajwanu okazała się jedną z najdroższych inwestycji tego typu. Jej efekty są zaskakujące: metro w Tajpej należy do najczystszych, najbezpieczniejszych i najbardziej niezawodnych kolei miejskich na świecie. W wagonach obowiązuje zakaz spożywania posiłków, palenia papierosów i żucia gumy. Perony są klimatyzowane i wyposażone w ekrany LED, na których wyświetlają się komunikaty w kilku językach m.in. angielskim, hakka i mandaryńskim.

 

Kolej miejska metro. Tajpej (Tajwan) / shutterstockKolej miejska metro. Tajpej (Tajwan) / shutterstock

 

Kolej miejska metro. U-Bahn Berlin / flickr.com Kolej miejska metro. U-Bahn Berlin / flickr.com Kolej miejska metro. U-Bahn Berlin / flickr.com

Kolej miejska metro. U-Bahn Berlin

Kolej miejska metro. U-Bahn Berlin

145 kilometrów to łączna długość linii metra (U-Bahn) w Berlinie, które w stolicy Niemiec pojawiło się już w 1902 roku. Łączy się ono z naziemną koleją S-Bahn, która zapewnia dojazd do innych znaczących punktów komunikacyjnych w mieście. Gęstą sieć połączeń w Berlinie tworzy w sumie 10 linii. Zarówno tunele, jak i stacje wyposażone są w budki telefoniczne zainstalowane w tym miejscach na wszelki wypadek. Berlińskie metro kursuje z częstotliwością 3-5 minut w godzinach szczytu.

 

Kolej miejska metro. U-Bahn Berlin / Flickr.com / JorbasaKolej miejska metro. U-Bahn Berlin / Flickr.com / Jorbasa

 

Kolej miejska metro. MTR, Hong Kong / Shutterstock Kolej miejska metro. MTR, Hong Kong / Shutterstock Kolej miejska metro. MTR, Hong Kong / Shutterstock

Kolej miejska metro. MTR, Hong Kong

Kolej miejska metro. MTR, Hong Kong

Mieszkańcy Hong Kongu poruszają się głównie środkami transportu publicznego. Główną rolę odgrywa tutaj metro (MTR), które słynie z tego, że jest szybkie i niezawodne - w wyznaczone miejsca dociera zawsze na czas. Podziemna kolej zajmuje ok. 200 km powierzchni miasta, a korzystają z niej aż cztery miliony osób dziennie. W MTR dostępna jest sieć 3G, dzięki czemu podróżujące nią osoby bez problemu mogą wykonywać połączenia telefoniczne. Aby zapobiec nieszczęśliwym wypadkom perony są odgrodzone od tunelu specjalną szklaną ścianą.

 

Kolej miejska metro. MTR, Hong Kong / ShutterstockKolej miejska metro. MTR, Hong Kong / Shutterstock

 

Kolej miejska metro. Paryż / Shutterstock Kolej miejska metro. Paryż / Shutterstock Kolej miejska metro. Paryż / Shutterstock

Kolej miejska metro. Paryż

Kolej miejska metro. Paryż

Sieć kolei podziemnej w Paryżu liczy 220 km, tworzy ją 16 linii. Jej otwarcie w stolicy Francji miało miejsce w 1900 roku. To jedna z najstarszych kolei miejskich na świecie. Cechą charakterystyczną paryskiego metra są eleganckie wejścia do stacji. Prawie 90 z nich zaprojektował francuski architekt-secesjonista, Hector Guimard. Podróż koleją można sobie "zafundować" w ramach specjalnej karty miejskiej, która użytkownikom daje swobodę poruszania się po Paryżu różnymi środkami transportu publicznego (włącznie z rowerami).

Kolej miejska metro. Seul (Korea Południowa) / Flickr.com / Visionstyler Press Kolej miejska metro. Seul (Korea Południowa) / Flickr.com / Visionstyler Press Kolej miejska metro. Seul (Korea Południowa) / Flickr.com / Visionstyler Press

Kolej miejska metro. Seul (Korea Południowa)

Kolej miejska metro. Seul (Korea Południowa)

Trasa metra w Seulu, stolicy Korei Południowej, liczy ok. 290 km. Kolej przewozi codziennie do 8 milionów ludzi. Jest ona wyjątkowo przyjazna użytkownikom, zwłaszcza turystom zagranicznym - komunikaty na peronach wyświetlane są również w języku angielskim, a w wagonach można skorzystać z Internetu. Pomoc można uzyskać też w zautomatyzowanych punktach informacji.

Moskiewskie metro Moskiewskie metro shutterstock

Kolej miejska metro. Moskwa

Kolej miejska metro. Moskwa

Trasa metra w Moskwie liczy ok. 300 km. Podziemna koleją porusza się tu nawet 7,5 miliona osób dziennie (wg uk.askmen.com) - uważa się ją za jeden z najbardziej na świecie obciążonych środków komunikacji. Cechą charakterystyczną moskiewskiego metra są stylowe stacje, z których część wykonana jest w zgodzie z duchem socrealizmu. Niektóre, barokowe, wręcz zachwycają. Kolej moskiewska należy do jednych z najbardziej niezawodnych na świecie. W ciągu godziny kursuje tu nawet do czterdziestu pociągów.

 

Kolej miejska metro. Moskwa / shutterstockKolej miejska metro. Moskwa / shutterstock

 

Kolej miejska metro. Subway w Nowym Jorku / shutterstock Kolej miejska metro. Subway w Nowym Jorku / shutterstock Kolej miejska metro. Subway w Nowym Jorku / shutterstock

Kolej miejska metro. Subway w Nowym Jorku

Kolej miejska metro. Subway w Nowym Jorku

Nowojorskie metro należy do najdłuższych na świecie i najstarszych w USA. Trasa kolei liczy 370 km i tworzy ją 21 linii. Metro działa codziennie przez 24 godziny i przewozi ok. 5 milionów osób każdego dnia. Nowy Jork uruchomił kolej w 1904 roku, siedem lat później niż Boston, który może pochwalić się najstarszym metrem w Stanach Zjednoczonych.

Kolej miejska metro. Londyn / shutterstock Kolej miejska metro. Londyn / shutterstock Kolej miejska metro. Londyn / shutterstock

Kolej miejska metro. Londyn

Kolej miejska metro. Londyn

Londyńskie metro może pochwalić się zaskakującym stażem. Funkcjonuje ono od 10 stycznia 1863 roku i jest pierwszym metrem na świecie. Dwanaście linii tworzy w sumie 400 km trasy, której spora część wcale nie biegnie w tunelu podziemnym. Aż połowa odcinków londyńskiego metra znajduje się na powierzchni miasta. Każdego dnia podróżuje nim ok. 3 milionów osób. Kolej, zwana potocznie "The Tube", jest dobrze zintegrowana z innymi węzłami komunikacyjnymi, dzięki czemu umożliwia sprawną i szybką podróż po Londynie.

Kolej miejska metro. Tokio / shutterstock Kolej miejska metro. Tokio / shutterstock Kolej miejska metro. Tokio / shutterstock

Kolej miejska metro. Tokio

Kolej miejska metro. Tokio

Tokio ma jedno z najnowocześniejszych kolei podziemnych na świecie. Łączna długość linii metra wynosi ok. 310 km. Gdyby doliczyć do tej wartości długość linii innych kolei, którymi poruszają się pociągi metra, wyniosłaby ona ponad osiemset kilometrów. Żadne inne miasto na świecie nie dysponuje tak rozległym systemem kolei podziemnej, jak Tokio. Metrem w stolicy Japonii porusza się dziennie nawet osiem milionów osób. Turystom podróż koleją ułatwia anglojęzyczny system informacji, wszystkim podróżnym na pewno w równym stopniu służy jedno... niezawodność.

Więcej o: