Jak stosować eco-driving w jeździe hybrydą

Czym jest Eco-driving?

Eco-driving to zbiór zasad pozwalający na w pełni płynną i efektywną jazdę sprzyjającą niskiemu zużyciu paliwa. Wytyczne takiego prowadzenia pojazdu zostały opracowane z myślą o autach tradycyjnych, jednak przynoszą zaskakująco dobre efekty także w pojazdach hybrydowych. To właśnie w hybrydach zalety eco-drivingu są najbardziej widoczne.

Pojazdy hybrydowe nagradzają płynność jazdy, dlatego właśnie ona jest kluczem do pełni sukcesu. Należy sobie uzmysłowić, że agresywna jazda nawet na długim odcinku drogi nie przynosi odczuwalnych korzyści czasowych, za to znacznie zwiększa spalanie. Dlatego najlepiej dostosować jazdę do sytuacji na drodze i do zachowania innych uczestników ruchu. Przewidując zmieniające się okoliczności i postępowanie innych kierowców, można prowadzić auto hybrydowe w sposób, który w pełni wykorzysta przewagę technologiczną nad autem tradycyjnym.
Zasady Eco-drivingu

Po pierwsze warto odpowiednio się do eco-drivingu przygotować. Zarówno auto tradycyjne, jak i pojazd hybrydowy będą zużywać mniej paliwa, gdy unikniemy zbędnego obciążenia, usuwając z samochodu wszelkie zbędne przedmioty. Należy odpowiednio uzupełnić ciśnienie w oponach, stosując się do wytycznych producenta umieszczonych na klapce wlewu paliwa lub na słupku drzwi kierowcy.

Ważne jest odpowiednie planowanie trasy. Gdy to możliwe, należy unikać jazdy w godzinach szczytu oraz zawczasu sprawdzić występowanie korków i wytyczyć sobie objazdy. Niezwykle przydatne w tej kwestii są aplikacje mobilne ostrzegające nas przed korkami i pomagające w odnalezieniu objazdu.

Z uwagą należy obserwować sygnalizację świetlną, co pomoże przewidzieć jej zachowanie i optymalny do niego  sposób wciskania gazu i aktualną prędkość. To samo ma zastosowanie także wobec pozostałych uczestników ruchu - przewidywanie ich manewrów pozwoli na uzyskanie większej płynności jazdy i oszczędności na paliwie z tego wynikającej.

Jeśli wiadomo, że na trasie będzie zjazd z wzniesienia albo że za chwilę są światła oznaczające postój, to najlepiej odpuścić pedał przyspieszenia i przełączyć hybrydową skrzynię biegów w tryb zwiększonego hamowania silnikiem i ładowania akumulatorów (B). Zyska się wtedy znaczne pokłady energii i przez określony dystans będzie można jechać za darmo, jedynie na silniku elektrycznym.

Jak działa hybryda?

To jednak nie wszystko, bo zaawansowana, ale prosta w obsłudze technologia napędu hybrydowego pozwala na zastosowanie jeszcze większej ilości zasad sprzyjających komfortowej, zrelaksowanej i oszczędnej podróży.

Po pierwsze warto zapoznać się ze sposobem pracy hybrydy w samochodzie i wiedzieć, jak działa jej napęd. W każdym z sześciu hybrydowych modeli Toyoty znajduje się ekran, na którym można na bieżąco śledzić pracę silników i przepływy energii. Układ hybrydowy skonstruowany jest tak, by samoczynnie dostosowywać się do aktualnych parametrów i pracować w sposób optymalny. Jednak  znajomość jego działania pozwala  dostosować codzienną jazdę do charakterystyki pracy hybrydy, aby w pełni wykorzystać jej zalety. .



Niskie spalanie w pojeździe hybrydowym

Przyspieszać należy w sposób zdecydowany, ale bez zbyt mocnego wciskania pedału przyspieszenia (do około 75%). Ważna jest także płynność operowania pedałem przyspieszenia tak, aby napęd pracował możliwie długo w takich samych warunkach, dla których automatycznie dobrane już zostało najkorzystniejsze rozwiązanie. Podobnie łagodnie należy obchodzić się z pedałem hamulca. Najkorzystniejsze jest delikatne, ale stosunkowo długie hamowanie – wtedy odzyskiwana jest  największa część energii, która zasila akumulatory i którą można wykorzystać do ponownego rozpędzenia auta oraz do jazdy w trybie tylko elektrycznym.


Po rozpędzeniu samochodu warto utrzymywać prędkość, która pozwoli na pracę układu hybrydowego przy zmniejszonym zapotrzebowaniu energetycznym. Przy typowych prędkościach miejskich i podmiejskich rzędu 50-80 km/h silnik spalinowy będzie wyłączany przy odpuszczaniu pedału przyspieszenia, a gdy warunki będą sprzyjające, to możliwe będzie utrzymywanie prędkości jazdy jedynie przy użyciu silnika elektrycznego. Konieczne jest jedynie spokojne i delikatne operowanie pedałem przyspieszenia. Jeśli nie ma potrzeby zwiększania prędkości, warto utrzymywać pracę pedału przyspieszenia w wartościach oznaczonych i wyświetlonych na wskaźnikach we wnętrzu jako ECO. Hybrydy skłaniają użytkownika właśnie do takiej jazdy.

Na szybkiej trasie, jak autostrada czy droga ekspresowa, nie warto przekraczać prędkości 120-130 km/h, bo  daje to niewielki zysk czasowy, natomiast wyraźnie zwiększa zużycie paliwa. Należy rozważyć korzystanie z tempomatu, który pozwala utrzymywać stałą prędkość i możliwie najkorzystniejszą pracę układu hybrydowego.

Dodatkowo, warto wyłączyć wszelkie niepotrzebne urządzenia elektroniczne, a klimatyzacji używać z umiarem i najlepiej na włączonym trybie recyrkulacji powietrza (obieg wewnętrzny). Gdy to możliwe, korzystnie jest  używać ustawionego przyciskiem trybu ECO.

Tryby pracy układu hybrydowego

Hybrydy Toyoty mogą pracować w jednym z trzech trybów jazdy: EV, ECO i Power. Komputer steruje tym automatycznie, ale kierowca może przyciskami wymusić korzystanie z określonego trybu.

Tryb EV to jazda przy wykorzystaniu jedynie energii zgromadzonej w akumulatorach. Jest to szczególnie przydatne w jeździe miejskiej, gdy następuje częste i paliwożerne ruszanie z miejsca. Warto z tego trybu korzystać także przy przejeżdżaniu krótkich odcinków – zużycie paliwa w samochodach tradycyjnych jest wtedy największe ze względu na konieczność rozgrzania silnika. Tutaj można taki dystans przejechać zupełnie za darmo, dzięki wcześniej zgromadzonej w akumulatorach energii. Podobnie podczas wykonywania manewrów parkingowych. Parkowanie, które w pojeździe tradycyjnym wiąże się z dużym zużyciem względnym, należy wykonywać na silniku elektrycznym po wciśnięciu przycisku EV – pozwoli to na znaczne oszczędności w codziennej eksploatacji.

Tryb Eco studzi gwałtowne przyspieszanie i ogranicza działanie klimatyzacji. Z kolei tryb Power pozwala na maksymalne wykorzystanie mocy akumulatorów i użycie jej do dynamicznej jazdy, co jest przydatne podczas wyprzedzania, ale pochłania o wiele więcej paliwa, dlatego warto korzystać z niego z umiarem.
 

Hybrydowa skrzynia biegów

Dźwignia zmiany biegów przekładni bezstopniowej HSD ma typowe położenia – R (cofanie), N (bieg jałowy), D (jazda). Dodany został jeszcze tryb B, który wymusza hamowanie silnikiem i maksymalne ładowanie akumulatorów – warto z niego korzystać np. na górskich zjazdach. Nie należy jednak korzystać z niego na płaskich odcinkach, bo wtedy zwiększa zużycie paliwa. Dlatego najwięcej dystansu powinno się pokonywać w trybie D i nie zmieniać go w korku na N – to tylko odcina ładowanie prądu i przyspiesza zużycie energii z akumulatorów.

Zastosowanie się do wskazówek eco-drivingu dla pojazdów hybrydowych sprawia, że można w pełni wykorzystać ich przewagę technologiczną i osiągnąć znacznie niższe spalanie przy takich samych czasach przejazdu.