Jak przetrwać katastrofę lotniczą? Przeczytaj, jakie są sposoby, by wyjść z niej cało

Sytuacja z najgorszego koszmaru, którą wyobrażałeś/aś sobie setki razy wchodząc na pokład. Albo wolałeś/aś sobie nie wyobrażać. Jak w amerykańskim filmie: samolot nagle traci wysokość i już wiesz, że spadacie. Co zrobisz, jeśli coś takiego zdarzy się naprawdę? Wbrew pozorom, istnieją sposoby, żeby przetrwać katastrofę lotniczą. Oto one.
Dla pocieszenia dodamy, że statystycznie samoloty rozbijają się bardzo rzadko. Prawdopodobieństwo, że zdarzy się to w trakcie Twojego lotu, jest jak 1 do 9 milionów! Jeśli jednak będziesz mieć pecha i znajdziesz się w tym niewielkim procencie, Twoje decyzje i działania mogą zaważyć na Twoim życiu. A szansę przeżycia masz sporą, bowiem z 95% katastrof lotniczych ktoś zawsze wychodzi cało. Zanim wsiądziesz na pokład, przeczytaj, jak możesz się na to przygotować.

Ubranie

Zapomnij o strojeniu się. Nie ma mowy o wysokich obcasach i sandałkach. W razie wypadku utrudnią Ci przemieszczenie się do wyjścia ewakuacyjnego. Wygodne, najlepiej sportowe buty miej na sobie przez cały czas, żeby być gotowym/ą do działania w każdej sytuacji.

Ubierz się praktycznie, w bluzę z długim rękawem i długie spodnie, by w razie czego stanowiły dodatkową ochronę. Nie zakładaj luźnych ubrań, które mogą Cię spowolnić. Najlepiej mieć na sobie tkaniny z wełny albo bawełny, bo nie są tak łatwopalne jak sztuczne materiały. Warto mieć ze sobą kurtkę i trzymać ją na kolanach, żeby w sytuacji awaryjnej móc ją założyć. Jest duże prawdopodobieństwo, że na zewnątrz będzie zimno.

Wybierz odpowiednie miejsce

Najlepiej wybrać siedzenie od strony korytarza, w rzędzie przy wyjściu ewakuacyjnym. Wszystko po to, żeby jak najszybciej wydostać się z maszyny. Dodatkowo, bezpieczniej jest w tylnej części samolotu, zwiększa to szanse przetrwania o 40%. Policz rzędy, które dzielą Cię od wyjścia. W razie dymu i ognia ograniczających widoczność będziesz mógł/mogła szybko się wydostać.

Przeczytaj fakty i mity o lataniu

Poćwicz rozpinanie pasów

Choć czynność ta wydaje się dziecinnie prosta, okazuje się, że wiele osób w panice próbuje rozpiąć pas w podobny sposób, jak ten w samochodzie. W rezultacie szarpią się przez kilka minut, tracąc cenny czas. Lepiej zatem otwieranie pasa doprowadzić do perfekcji.

Oprócz tego miej pas cały czas zapięty. Trzymaj go na wysokości swojej miednicy. Kiedy leży na żołądku, w razie nagłego uderzenia może spowodować wewnętrzne obrażenia.

Pas bezpieczeństwa/ Fot. Shutterstock

Zachowaj spokój

Nie panikuj (i jak radzą niektórzy, miej przy sobie ręcznik). Racjonalne myślenie zwiększa Twoje szanse przetrwania. Uświadom sobie, że naprawdę je masz.

Kiedy na pokładzie wybucha panika, pasażerowie poruszają się bez ładu i składu, próbując dotrzeć do drzwi, najczęściej tych, którymi weszli. W takiej sytuacji najlepiej poczekać na instrukcje załogi i współpracować ze współpasażerami. Jeżeli jednak mija czas, a instrukcje nie nadchodzą, nie czekaj dłużej. Postępuj zgodnie z ustalonym planem, o którym mowa w kolejnym podpunkcie.

Miej plan. A i B

Przede wszystkim, nie lekceważ zasad bezpieczeństwa. Tak, słyszałeś już to mnóstwo razy. I pewnie wydaje Ci się, że wiesz co robić w razie wypadku. Warto jednak skupić się podczas demonstracji zasad bezpieczeństwa i ewakuacji. Różne typy samolotów mają różne zasady i inaczej rozmieszczone wyjścia. Upewnij się, że wiesz co i jak.

A potem przećwicz to w głowie. Sprawdź, gdzie jest wyjście, zastanów się, czy na pewno wiesz jak do niego dojść. Jeszcze raz policz rzędy, które dzielą Cię od wyjścia. Oceń możliwość dojścia do innych wyjść ewakuacyjnych, gdyby to najbliżej Ciebie nie działało. Spróbuj ocenić sytuację najlepiej jak potrafisz. Jakie warunki czekają Cię na zewnątrz? Jeżeli będziecie lądować awaryjnie na wodzie, przyda się kamizelka ratunkowa, którą napompuj dopiero po opuszczeniu samolotu.

Jak się zachować w razie wypadku?/ Fot. Shutterstock

Odpowiednia pozycja awaryjna

Wszystkie badania nad zachowaniem ciała w trakcie katastrofy lotniczej wykazują, że jego ułożenie jest kluczowe w trakcie zderzenia. Masz dwie pozycje ochronne do wyboru (po angielsku nazywa się je "brace position"). Zacznij od umieszczenia fotela w pozycji pionowej i jeśli masz wystarczająco dużo miejsca przed sobą, zegnij się w pół, głowę połóż na kolanach, ręce spleć na piszczelach, nie skręcaj głowy.

Jeżeli nie masz wystarczająco dużo miejsca przed sobą, połóż głowę na siedzeniu naprzeciwko Ciebie. Jeżeli jesteś praworęczny/a, to umieść prawą rękę na tyle głowy, na nią połóż lewą rękę. Jeżeli jesteś leworęczny/a, postąp odwrotnie. Chodzi o to, żeby uchronić sprawniejszą rękę przed urazami, może Ci się potem przydać do otwierania wyjścia ewakuacyjnego.

W obu przypadkach bardzo ważne jest, żeby stopy były ustawione za linią kolan. W trakcie uderzenia nogi są narażone na obrażenia i złamania, więc to najlepsze, co możesz zrobić, żeby ich uniknąć.

Jeżeli podróżujesz z małym dzieckiem, chwyć je w ramiona i połóż głowę na fotelu naprzeciwko.

Jeżeli jest to możliwe, bagaż podręczny umieść pod fotelem naprzeciwko, spełni rolę amortyzatora.

Przeczytaj także:

16 pytań do pilota i stewardesy, które męczą (prawie) każdego pasażera

Swoje rzeczy osobiste zostaw w tyle

68% pasażerów podczas katastrofy ginie z powodu pożarów i dymu, a nie siły uderzenia. Większość zamiast kierować się do wyjścia, próbuje zebrać swoje rzeczy. Nie popełniaj tego błędu.

Żeby zabezpieczyć się przed toksycznym dymem, który unosi się nad pojawiającymi się po rozbiciu samolotu pożarami, miej przy sobie mokrą szmatkę, przez którą możesz oddychać.

Maskę tlenową nałóż najpierw sobie

Tę informację słyszysz za każdym razem, kiedy jesteś w samolocie. Wbij ją sobie do głowy. Zazwyczaj masz zaledwie 15 sekund, żeby ją założyć. Potem możesz zacząć pomagać innym.

Przeczytaj, jak pokonać strach przed lataniem

Jak najprędzej wydostań się z wraku

Wydostanie się z samolotu to tylko połowa sukcesu. Jeżeli jesteś już na zewnątrz, oddal się na bezpieczną odległość, zanim samolot wybuchnie i zanim stracisz przytomność.

Bądź czujny/a

Według badań, najwięcej (aż 80%) wypadków samolotowych zdarza się w ciągu trzech minut po starcie albo osiem minut przed lądowaniem. Bądź wtedy w gotowości.

Jeżeli jeszcze masz jakieś wątpliwości, zachęcamy do obejrzenia krótkiego filmu instruktażowego:



Zdjęcie Ortlieb Torba podróżna Duffle 110 l Zdjęcie Puccini Mała walizka na kółkach Toskania EM 50650 C Zdjęcie TRIPSIDE Torba podróżna TOKYO 1974-VERT
Ortlieb Torba podróżna Duff... Puccini Mała walizka na kół... TRIPSIDE Torba podróżna TOK...
Sprawdź ceny » Sprawdź ceny » Sprawdź ceny »
źródło: Okazje.info


Komentarze (44)
Jak przetrwać katastrofę lotniczą? Przeczytaj, jakie są sposoby, by wyjść z niej cało
Zaloguj się
  • dortech

    Oceniono 189 razy 175

    Cóż.... przećwiczę to przy najbliższej katastrofie.
    A na chwilę obecną potrenuję w tramwaju,..... maska się przyda.... idą upały i zapachy spod pachy :(

  • naz_niepoprawna

    Oceniono 131 razy 113

    Dawno, dawno temu nauczyciel od przysposobienia obronnego zapytał mnie, co zrobię, gdy w naszym mieście wybuchnie bomba jądrowa. Odpowiedziałem, że owinę się w prześcieradło i zacznę czołgać w kierunku cmentarza. Takie to są mniej więcej porady.

  • wmc-33

    Oceniono 88 razy 84

    Niektóre rady przypomniały mi dowcip o pilocie myśliwca wybierającym się na wojnę, którego stara matka żegnała słowami "lataj synku nisko i powoli".

  • mateo292

    Oceniono 94 razy 78

    czekam z zapartym tchem na kolejny odcinek pt "Jak przezyc upadek z 10 pietra".

  • pan_zer_faust

    Oceniono 56 razy 52

    "Kiedy na pokładzie wybucha panika, pasażerowie poruszają się bez ładu i składu, próbując dotrzeć do drzwi, najczęściej tych, którymi weszli. W takiej sytuacji najlepiej poczekać na instrukcje załogi i współpracować ze współpasażerami".

    Współpracować ze współpasażerami, czyli poruszać się, jak oni, bez ładu i składu? Dzięki za dobrą radę, Wujku.

  • siwywaldi

    Oceniono 62 razy 32

    Co za debil to pisał?
    Poczynając od wybierania miejsca przy wyjściu ewakuacyjnym, po trzymanie na kolanach kurtki albo.... ręcznika (!), po szamotanie się pasami, które może trwać kilka minut (!)
    Szanowny autorze: czy samolot to tramwaj, ze miejsca się swobodnie wybiera? Zresztą nawet jak taka możliwośc jest, to ILE jest tych miejsc przy wyjściach awaryjnych?
    Natomiast w przypadku awaryjnego lądowania połączonego z pożarem, kto nie wyjdzie z samolotu w ciągu pierwszej półtorej minuty, ten zostanie już w nim NA ZAWSZE. Piszę LĄDOWANIA AWARYJNEGO, bo katastrofy lotniczej z reguły nie przeżywa NIKT !

  • 1-mark-adams

    Oceniono 47 razy 25

    pewny sposób : nie lecieć

  • superubunciak

    Oceniono 47 razy 19

    ale bullshit

  • brytnej

    Oceniono 28 razy 16

    Nie denerwować pilotów. Nie wygrażać pilotom po zakończonym locie, bo może następny raz jeden z nich znów z nami poleci.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX