Jak wygląda ruch lotniczy w Europie w typowy letni dzień? Niesamowicie [WIDEO]

Ogromne natężenie ruchu samochodowego na drogach - to znamy wszyscy, zwłaszcza w wakacje. Ale czy zastanawialiście się kiedykolwiek nad tym, jak wygląda niebo na wysokości przelotowej? Podobnie - jak zatłoczona autostrada.
Coś, czego na co dzień nie jesteśmy w stanie dostrzec, wspaniale pokazuje film zrealizowany przez NATS (National Air Traffic Services), agencji zarządzania ruchem lotniczym w strefie należącej do Wielkiej Brytanii.



Wizualizacja "Europe 24" pokazuje wszystkie samoloty przelatujące w strefie kontrolowanej przez NATS w ciągu typowego dnia lipca ubiegłego roku, z tym, że... 1440 razy szybciej niż w czasie rzeczywistym.

W całej europejskiej przestrzeni powietrznej to w sumie 30 tysięcy lotów w ciągu doby (ruch lotniczy odbywa się bez przerwy), z czego NATS kontroluje około 1/4 lotów. Całkowity dystans pokonywany przez samoloty w tym czasie to ok. 25 milionów mil morskich (1 mila morska to ok. 1852 metry). To liczby trudne do wyobrażenia, oznaczają mniej więcej tyle co: 998-krotne okrążenie Ziemi lub 104 loty na Księżyc.

Kontroler ruchu lotniczegp - praca tylko dla najlepszych

Trudno uwierzyć w powyższe dane, bo niebo (przestrzeń lotnicza) nie jest aż tak wielkie, jak mogłoby się wydawać. Poza tym, przecież każdy, kto leciał samolotem wie, jak trudno jest zobaczyć przez małe okienko inny lecący w pobliżu samolot.

Wszystko to zasługa kontrolerów ruchu lotniczego - ludzi, bez których pilot samowolnie nie może wykonać nawet najmniejszego manewru. Kontrolerzy mają pod swoją opieką wszystkie samoloty przelatujące w ich "rewirze", a jednym z ich głównych zadań jest dbanie o "separację" lotów, czyli zachowanie bezpiecznej odległości między mijającymi się maszynami i informowanie pilotów o warunkach meteorologicznych.

Zawód kontrolera ruchu lotniczego to praca związaną z olbrzymią odpowiedzialnością. Przed ekrany radarów trafiają tylko najlepsi. W ciągu godziny kontroler kontaktuje się z dziesiątkami pilotów, a przed ekranem nie może pozostawać dłużej niż przez 2 godziny (potem ma dwugodzinną przerwę, praca odbywa się w systemie zmianowym).

Tysiące samolotów, zero jąkania

Nauka zawodu kontrolera ruchu lotniczego trwa minimum dwa lata, zwykle więcej. Wymogi są bardzo duże: przyszły kontroler lotów musi oczywiście znać biegle język angielski i mieć idealną wymowę (jąkanie się nie wchodzi w grę). Musi też mieć doskonałą orientacją przestrzenną i duże zdolności matematyczne (bo mimo korzystania z bardzo nowoczesnych systemów komputerowych w tym zawodzie trzeba umieć wykonywać w pamięci skomplikowane i szybkie obliczenia). Stres i odpowiedzialność jest ogromna, czasem na podjęcie decyzji, która może zaważyć na losie samolotu (a zatem życiu pasażerów), kontrolerzy mają ułamki sekund.

Wielka Brytania to w biznesie lotniczym prawdziwa potęga, a największymi jej hubami są lotniska Heathrow i Gatwick. NATS podaje, że w ciągu jednego dnia minionych wakacji, dokładnie 21 czerwca 2013 roku, przez brytyjskie lotniska przeleciało w sumie 5675 samolotów, z czego na Gatwick wylądowało lub wystartowało 894, a na Heathrow - 1401, 1532 samoloty przeleciały nad lotniskami bez lądowania.

Komentarze (43)
Jak wygląda ruch lotniczy w Europie w typowy letni dzień? Niesamowicie [WIDEO]
Zaloguj się
  • poddanywujasama

    Oceniono 75 razy 65

    www.flightradar24.com Niemalze wszystkie znajdujace sie w powietrzu samoloty.

  • dawidb

    Oceniono 54 razy 52

    Pierwsze primo: NATS - National Air Traffic Services
    Drugie primo: NATS to agencja zarządzania ruchem lotniczym, a nie "organizacja kontrolerów" (związek zawodowy?)
    Po trzecie primo ultimo: nauczcie się, kontroler RUCHU LOTNICZEGO (air traffic controller)! Kontroler lotu to może być w wojsku lub aeroklubie. W przestrzeni kontrolowanej lot "kontroluje" pilot!

  • boba222

    Oceniono 35 razy 33

    Skoro niepodpisany redaktor publikuje artykuł dla polskich czytelników, to wypadałoby zamiast podawania, ile wynosi mila morska w kilometrach, i zostawiania przeliczenia 25 mln mil morskich na kilometry, podać tę informację wprost, że jest to ok. 46 mln km.
    Po drugie: czy te dane są wyliczone z aż taką precyzją, że przy porównaniu odległości trzeba podawać wielokrotności z taką dokładnością? Jaki ma sens pisanie dla przeciętnego czytelnika, że coś jest 998, czy 104 razy większe? Wystarczy podać, że jest 1000 (100) razy większe - tu chodzi bardziej o porównanie rzędów wielkości, niż o dokładne liczby.
    Nie bawcie się w naukowców, kiedy nimi nie jesteście, bo to przed ludźmi kumatymi wychodzi zawsze śmiesznie.

  • poddanywujasama

    Oceniono 43 razy 33

    flightradar24.com W realnym czasie. Niemalze wszystkie samoloty znajdujace sie w powietrzu, na calym swiecie. polecam.

  • vald

    Oceniono 34 razy 24

    "30 tysięcy lotów w ciągu doby"
    Każdy samolot to kilka ton CO2. Jakoś nikt od nich nie żąda gromadzenia tego gazu, który ponoć tak ociepla naszą Ziemię że za chwilę zaleją nas lodowce i spali skwar. Wszyscy zwani eko oszołomami gnębią biednego spalacza węgla, limitami, podatkami. Nikt jakoś o samolotach nie mówi

  • swan_ganz

    Oceniono 32 razy 20

    90% tych lotów można by spokojnie odwołać i naprawdę nic nikomu by się nie stało.... Zamiast zasuwać z jednego końca świata na drugi po to tylko by wysłuchać bądź pieprzyć głupoty to lepiej jest zainstalować korposzczurom służbowego skypa i nie pierdzielą przez internet to CO2 przestanie być problemem ludzkości...

  • paseo

    0

    30 000 to brzmi groznie ale dla calego obszary Europy i na 24 godziny to jest NIC.
    Po co pisac glupoty o zapchanej autostardzie.Wystarczy sie przeleciec na dowolnej,nawet dlugiej trasie.Nieslychanie rzadko widac z okien inny samolot .W dodatku te 30000 dzeili sie nie tylko na 24 godiny le i na kierunki oraz pulapy.NIE ma zadnej zapchanej autostrady i dlatego KE konczy prace nad nowymi regulacjami,zeby lotow nad Europa moglo byc o wiele wiecej.

  • kurejwa

    Oceniono 2 razy -2

    Od kiedy lotniska są grzybami rosnącymi na drzewach?

  • xp129

    Oceniono 2 razy -2

    nibygłupie... ale jak wciąga:
    .
    apps.microsoft.com/windows/en-US/app/flightradar24/78aff9eb-bd99-426c-a142-35882315222d

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX