Narty Szwajcaria - informacje dla kierowców

Narty Szwajcaria. Zapoznaj się ze wszystkimi ważnymi informacjami dot. dróg w Szwajcarii.
Narty Szwajcaria - informacje dla kierowców

W samochodzie nie wolno zostawiać żadnych cennych rzeczy, lepiej też nie kusić losu jakimikolwiek przedmiotami pozostawionymi na widocznym miejscu. W razie awarii lub wypadku należy zadzwonić pod bezpłatny numer #116 i powiadomić dyżurnego o miejscu zdarzenia. Dyżurny zawiadomi najbliższy warsztat, który zajmie się naprawą auta na miejscu lub przetransportuje je do stacji obsługi. Przy regulowaniu należności trzeba pamiętać, że pomoc udzielana nocą kosztuje znacznie więcej niż w ciągu dnia. Koszty można pokryć gotówką lub kartą płatniczą. Małe warsztaty na prowincji przyjmują niekiedy wyłącznie gotówkę.

Podróżowanie samochodem to jeden z najwygodniejszych sposobów przemieszczania się po Szwajcarii. Większość dróg jest w doskonałym stanie i dobrze oznakowana. Nawet górskie szosy są dobrze utrzymane, ale jazda po nich może sprawiać niedoświadczonym kierowcom kłopot (zdarza się, że na pasie niewiele szerszym od pojedynczego obowiązuje ruch obustronny - zjeżdżający z góry ma obowiązek zjechać do najbliższej zatoczki i przepuścić pojazd z naprzeciwka). Niektóre drogi w okresie zimowym (XI-V), są nieprzejezdne: informują o tym specjalne znaki. Pod numerem #163 można wysłuchać komunikatów o warunkach na trasach (w językach francuskim, niemieckim, włoskim i angielskim).

Narty Szwajcaria - informacje dla kierowców, czyli dobrze wiedzieć

Biegnące często przez tunele autostrady są najszybszym sposobem na pokonanie długich tras. Podrzędne drogi są wprawdzie dłuższe, trudniejsze i bardziej kręte, ale warto poświęcić trochę więcej czasu, żeby móc delektować się wspaniałymi widokami. Zimą zalecana jest jazda na oponach zimowych, a w niektóre regiony górskie, np. okolice Davos, należy zimą zabierać łańcuchy. Samochód nie może mieć tzw. urządzenia antyradarowego - grozi za to kara grzywny oraz konfiskata aparatury. W Szwajcarii obowiązuje opłata drogowa w formie rocznej winiety (do nabycia na przejściach granicznych). Kosztują 40 CHF i można je kupić na granicy, poczcie i stacjach benzynowych, a w Polsce w biurach PZM.

Autostrady są oznakowane na zielono, drogi główne na niebiesko, a krajowe - na biało.

Przez Alpy można przejechać szybkimi, choć nużącymi tunelami (m.in. św. Gotharda, San Bernardino), które są czynne przez cały rok. Alternatywa to drogi przez góry, ale - choć niewątpliwie widokowe - bywają dla kierowców dużym obciążeniem. Przejazd samochodów osobowych przez tunele jest bezpłatny (z wyjątkiem tunelu św. Bernarda - 30 CHF, w obie strony ok. 40 CHF, oraz tunelu Munt la Schera); niektórymi (Furka, Lötschberg, Albula, Oberalp i Vereina) można przetransportować samochód na specjalnych platformach kolejowych. Szwajcarzy bardzo przestrzegają limitów prędkości - głównie dlatego, że mandaty są niesłychanie wysokie. Nad przepisową prędkością pojazdów czuwają policjanci i fotoradary, także na podczerwień (najwięcej w części niemieckojęzycznej).

Przekroczenie dozwolonego czasu parkowania kosztuje 40-100 CHF, przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym o 1-5 km 40 CHF (11-15 km 250 CHF, 16-20 km 400 CHF plus koszty postępowania sądowego i czasowy zakaz prowadzenia pojazdów; na autostradach sąd grozi przy przekroczeniu limitu ponad 25 km/godz.), jazda po pasie dla autobusów 60 CHF, rozmowa przez telefon w czasie jazdy (bez zestawu głośnomówiącego) 100 CHF, poruszanie się pasem awaryjnym po autostradzie 140 CHF, nieprzestrzeganie zmian sygnalizacji świetlnej 250 CHF.

Obcokrajowiec mandat musi uiścić w miejscu zatrzymania, gotówką bądź kartą. Największą organizacją motorową jest Szwajcarski Klub Turystyki Motorowej (Touring Club der Schweiz, TCS). Prowadzi całodobową pomoc drogową (%140), bezpłatną dla członków (pozostali płacą ok. 80-320 CHF) oraz udziela informacji na temat turystyki samochodowej w Szwajcarii (podobnie jak Szwajcarski Automobilklub, Automobil Club der Schweiz, ACS).



Więcej informacji znajdziesz w przewodniku dla zmotoryzowanych "Europa na zimę. Austria, Włochy, Szwajcaria"