Najbezpieczniejsze miejsce na pokładzie? Coś takiego nie istnieje! 9 faktów, które zmienią twoje przekonania o lataniu

Zadaliśmy stewardessie dziewięć pytań, które większości z nas najczęściej przychodzą do głowy, gdy wsiadamy do samolotu. Uwaga, rozprawiamy się z mitami. Teraz już żadna wyprawa nie będzie taka, jak dawniej.
Według Federalnej Administracji Lotniczej, w samolocie nie istnieje Według Federalnej Administracji Lotniczej, w samolocie nie istnieje "najbezpieczniejsze miejsce" pixabay.com

"Gdzie jest najbezpieczniejsze miejsce w samolocie?"

Wsiadając do samolotu, nie zdajemy sobie sprawy z wielu rzeczy, a być może staramy się o nich nie myśleć. Sama podróż jest zwykle wystarczającym powodem do stresu. Na temat samolotów pasażerskich krąży wiele mitów i zagadek, które potęgowane są filmami katastroficznymi. Czas obalić przynajmniej kilka z nich.

"Gdzie jest najbezpieczniejsze miejsce w samolocie?"

Z różnych badań i opinii wynika, że w przypadku katastrofy lotniczej największe szanse na przeżycie mają pasażerowie, którzy siedzą z tyłu. Jednak według amerykańskiej Federalnej Administracji Lotniczej coś takiego jak miejsce mniej lub bardziej bezpieczne nie istnieje, gdyż podczas występowania sytuacji awaryjnej jest zbyt wiele zmiennych.

Zobacz też: Które miejsce w samochodzie jest najbezpieczniejsze? To, którego prawie nikt nie lubi [6 ŚRODKÓW TRANSPORTU]

samolot samolot CC BY-SA 2.0 Flickr.com/Austrian Airlines

"Czy samoloty mają specjalne pomieszczenia wypoczynkowe dla personelu?"

Długie loty wymagają od załogi czasem nawet 16-godzinnego trybu pracy. Dlatego wiele samolotów pasażerskich zaopatrzonych jest w pomieszczenie wypoczynkowe, w którym mieści się od sześciu do 10 osób. Zwykle są one umiejscowione nad głowami pasażerów.

W specjalnych kabinach załoga może się zdrzemnąć lub po prostu odpocząć w samotności. W zależności od modelu samolotu, do pomieszczenia wypoczynkowego można dostać się specjalnym włazem lub ukrytymi przed pasażerami schodami.

Zobacz też: Dlaczego piloci nie mogą jeść takich samych potraw? Chodzi o bezpieczeństwo ich i pasażerów [WYJAŚNIAMY]

samolot samolot pixabay.com

"Czy jeśli jeden silnik ulegnie awarii, samolot może lecieć tylko na drugim?"

Jak w każdej maszynie - może zawieść również silnik. Jednak współczesne samoloty są tak skonstruowane, żeby zminimalizować ryzyko katastrofy. W związku z tym awaria jednego silnika nie powinna być powodem do paniki, gdyż samolot jest w stanie lecieć tylko z jednym sprawnym. Wyłączanie silnika stanowi wręcz profilaktykę dla jego przegrzania.

Zobacz też: Pilot nagrał moment lądowania. Najpierw jest jak w bajce, ale potem ze strachu wgniata w fotel

samolot samolot pixabay.com

"Dlaczego podczas startu i lądowania okna muszą być odsłonięte, a światła wyłączone?"

Wszystko poparte jest kwestiami bezpieczeństwa. Start oraz lądowanie to najtrudniejsze manewry podczas lotu. Podniesione rolety pozwalają załodze obserwować, jakie warunki panują na zewnątrz i w razie potrzeby ocenić, którędy przeprowadzić akcję ewakuacyjną.

Temu samemu celowi służy gaszenie świateł. Kiedy samolot startuje lub ląduje, a za oknami jest ciemno, wzrok pasażerów zdąży przyzwyczaić się do braku światła. Dzięki temu w razie konieczności ewakuacja przebiega szybciej i sprawniej.

Zobacz też: Wybierz tę porę dnia, a unikniesz turbulencji i opóźnień. Stewardessa: Nie mówimy tego pasażerom

samolot samolot CC BY 2.0 Flickr.com/Fuzzy Gerdes

"Po co wciąż montuje się w samolotach popielniczki?"

Rzeczywiście, od lat w samolotach pasażerskich obowiązuje zakaz palenia. Dlaczego zatem na pokładzie można zobaczyć popielniczki? Istnieją dwa rozwiązania tej zagadki.

Pierwsze: urzędnicy wyszli z założenia, że zawsze znajdą się tacy, którzy nie respektują zakazu. W takiej sytuacji lepiej, żeby niedopałek został wrzucony bezpiecznie do popielniczki w toalecie niż do muszli klozetowej.

Nasza stewardessa twierdzi jednak, że pasażerowie i tak niespecjalnie zwracają uwagę na zamontowane w WC popielniczki, wyrzucając niedopałki, gdzie popadnie.

Druga odpowiedź na to pytanie jest również banalnie prosta: wiele samolotów kursuje od lat 90. XX wieku. Wtedy nie obowiązywał jeszcze zakaz palenia, zatem montowanie popielniczek było w tym czasie standardem.

Zobacz też: Stewardessa zdradza, jakie miejsce zająć w samolocie, żeby mieć najlepszą obsługę

samolot samolot CC BY 2.0 Flickr.com/Chris Waits

"Dlaczego w szybie samolotu znajduje się niewielki otworek?"

Okno w samolocie składa się z trzech warstw, jednak tylko w środkowej znajduje się maleńki otwór. Po co? Zewnętrzna szyba chroni pasażerów przed naporem powietrza. Jeśli otworu by nie było, każdy nagły wzrost ciśnienia na zewnątrz samolotu mógłby spowodować, że szyba pęknie. Dziurka ma zatem regulować ciśnienie między zewnętrzną a wewnętrzną szybą i tym samym zabezpieczać przed jej uszkodzeniem.

Zobacz też: Czy okno w samolocie może pęknąć? Nad bezpieczeństwem czuwa mała dziurka [WYJAŚNIAMY]

samolot samolot CC BY-SA 2.0 Flickr.com/Miikka H

"Na jak długo wystarczy mi maska tlenowa?"

Tlenu w masce wystarczy raptem na około 15 minut. W tym czasie jednak pilot powinien zejść samolotem na taką wysokość, w której można już swobodnie oddychać.

Zobacz też: Dlaczego do samolotu wsiadamy z lewej strony? Ma to związek z bezpieczeństwem i... statkami [WYJAŚNIAMY]

samolot samolot pixabay.com

"Dlaczego samolot zostawia białą smugę?"

W wyższych partiach atmosfery, gdzie panuje niska temperatura, znajduje się tzw. "przechłodzona para wodna". Pojawiający się samolot sprawia, że wytrącają się drobinki wody, które momentalnie zamarzają. W ten sposób powstaje smuga kondensacyjna, którą możemy obserwować z ziemi.

Zobacz też: Dlaczego samoloty są białe? Ekspert: farba działa jak krem z filtrem

samolot samolot pixabay.com

"Co się stanie, jeśli w nasz samolot uderzy piorun?"

Samoloty pasażerskie zaopatrzone są w dużą liczbę piorunochronów, tzw. odgromników. Mimo to, co jakiś czas dochodzą do nas informacje o uderzeniu pioruna podczas lotu. Zazwyczaj zjawisko to nie zagraża bezpieczeństwu pasażerów i nie powoduje większych szkód, gdyż poszycie samolotu rozprasza energię i nie pozwala jej dostać się do środka.

Zdarza się, że piorun zostawi po sobie ślad w postaci dziurki w zewnętrznej powłoce. Przed każdym odlotem samolot jest jednak dokładnie sprawdzany, a wszelkie uszkodzenia - naprawiane.

Zobacz też: Źle znosisz podróż samolotem? Zabierz ze sobą na pokład piłkę tenisową [WYJAŚNIAMY]

Komentarze (77)
Najbezpieczniejsze miejsce na pokładzie? Coś takiego nie istnieje! 9 faktów, które zmienią twoje przekonania o lataniu
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • buk-humor-dziczyzna

    Oceniono 9 razy -7

    pismaku - goownojadzie - MOŻNA palić, ale NIE WOLNO

  • Gość: TrenerFitness

    Oceniono 6 razy -6

    Oj ta dieta odchudzająca zastosowana przez faszystowski rząd /czyli nie-zamieszczanie reklam państwowych spółek/ - jest okrutna - Czerscy muszą jakieś antyki z przed 2 lat wyciągać :-)

  • kar.as

    Oceniono 7 razy -5

    Artykuł dla przedszkolaków. Jak można napisać, że samolot może lecieć na jednym silniku? Dwusilnikowy - owszem. Ale tylko w niektórych sytuacjach. Czterosilnikowy - lot na jednym enginie to 60-procentowe ryzyko katastrofy.
    Do tego jeden fakt: jeden silnik podczas startu = niemalże pewna śmierć (chyba, że samolot jest już na jakiejś rozsądnej wysokości (500-600 m) i może zawrócić i lądować awaryjnie z wiatrem w plecy (ryzykownie) i z całym paliwem w zbiornikach (podwozie do wymiany, jeśli nie kasacja całej maszyny).

  • kniazwitold

    Oceniono 5 razy -5

    Ile lrocent i stalacji tlenowych w samotach jest wypełniona azotem? (Zeby nie swiecila sie kontrolka, ze instalacja pusta, a azot jest kjlkakrotnie tanszy od slrezonego powietrza i kosztow jego eksploatacji).

  • tkslazek

    Oceniono 17 razy -5

    Które miejsce pozwala przeżyć katastrofę?... bo to na Czerskiej chyba jednak nie... aczkolwiek mogę się mylić :-DDD

  • Gość: Pilot

    Oceniono 5 razy -3

    Stewardessa to tepa dzida. Popielniczki montują dlatego ze nie przeprojektowali a mają wytworzone półprodukty na wiele nowych samolotów.

  • Gość: ptah666@gazeta.pl

    Oceniono 2 razy -2

    Stewardessie? Really? Rotfl

  • ouimet

    Oceniono 2 razy -2

    pan tzw .redaktor od ladowania z jednym silnikiem konczy tekst refleksja o bezpiecznym ogonie samolotu...Chyba jakis idiota...A owy latal kiedys nad Atlantykiem?Czy jak bywaly mocne turbulencje to prosil panienki o miejsce na ogonie???Bo stewardes zapewne linie nie zatrudnily:)Zatrudniaja inaczej nazywajace sie pracownice:)

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX