Szybki pociąg z Londynu do Marsylii czy zabytkowy parowóz po Patagonii? Najlepsze trasy na podróż pociągiem 2015

Pendolino to niejedyny pociąg, którym warto się ekscytować w tym roku. Niektóre połączenia miały swoją premierę pod koniec 2014 roku, inne właśnie odświeżono i usprawniono. Od lokomotywy parowej z początku XX wieku po superszybkie pociągi w Europie i Azji. Zobaczcie, dla których tras kolejowych rok 2015 jest wyjątkowy.
Pociągi na Sri Lance/ Fot. Shutterstock Pociągi na Sri Lance/ Fot. Shutterstock Pociągi na Sri Lance/ Fot. Shutterstock

Yal Devi Express - Królowa Jaffny. Sri Lanka

Yal Devi Express - Królowa Jaffny. Sri Lanka

Pod koniec 2014 roku ponownie uruchomiono Królową Jaffny. Express zabiera pasażerów w podróż po Sri Lance, dając im możliwość, jakiej nie było od 1990 roku - przejechania pociągiem z Colombo do Jaffny. To dwa serca wyspy, podzielonej wcześniej przez Syngalezów i Tamilów. Dziennie kursują cztery pociągi w jednym kierunku, w tym jeden sypialny. Podróż trwa 7 godzin, cena biletów w zależności od preferowanej klasy nie powinna przekroczyć 10 dolarów. Sprawdźcie szczegóły tutaj: Sri Lanka Railways oraz na stronie Man in Seat 61, gdzie znajdziecie porady dotyczące wielu połączeń kolejowych na świecie.

Golden Eagle/ Fot. Simon Pielow/ Flickr.com Golden Eagle/ Fot. Simon Pielow/ Flickr.com Golden Eagle/ Fot. Simon Pielow/ Flickr.com

Skarby Persji z okna pociągu

Skarby Persji z okna pociągu

W związku z otwartą niedawno trasą łącząca Budapeszt i Teheran uruchomiono także serwis nazwany Golden Eagle Luxury Trains. Zabierze on chętnych w bajeczną 12-dniową podróż po Iranie. Wycieczka obejmuje Teheran, zabytkowe Mashad i Isfahan, ruiny Persepolis i Nekropolis oraz XVI-wieczne ogrody Kashan i dziedzictwo Shirazu - miasta poetów, literatury, słowików i kwiatów. Wnętrze pociągu godne jest króla i królowej, a obsługa spełni wszystkie zachcianki. Jednak cena może ostudzić entuzjazm - bilet od (w przeliczeniu) 50 tysięcy złotych.

La Trochita/ Fot. CC BY 2.0/ Jorge Gobbi/ Flickr.com La Trochita/ Fot. CC BY 2.0/ Jorge Gobbi/ Flickr.com La Trochita/ Fot. CC BY 2.0/ Jorge Gobbi/ Flickr.com

La Trochita - The Old Patagonian Express

La Trochita - The Old Patagonian Express

W tym roku długa na 402 km trasa obchodzi swoje 70-lecie. Wąska kolejka u stóp Andów prowadzi od Esquel i El Marten w prowincji Chubut do Ingeniero Jacobacci w prowincji Rio Negro w Argentynie. Zabytkowa, perkocząca kolej parowa zdobyła międzynarodową sławę w 1978 roku otrzymując nazwę The Old Patagonian Express w książce Paula Theroux o tym samym tytule. Podróż trwa prawie 3 godziny, a bilet kosztuje w przeliczeniu ok 127 zł (300 peso argentyńskich). Więcej o kolejce dowiecie się tutaj.

Formacja skalna Bastei w Saskiej Szwajcarii/ Fot. Shutterstock Formacja skalna Bastei w Saskiej Szwajcarii/ Fot. Shutterstock Formacja skalna Bastei w Saskiej Szwajcarii/ Fot. Shutterstock

Z Berlina do Drezna

Z Berlina do Drezna

Podróż z Berlina do Drezna, dla wielu podróż sentymentalna, nabiera zupełnie innego znaczenia w tym roku w związku z 25-leciem zjednoczenia Niemiec. Trasa biegnie przez Lipsk aż do Drezna nad Elbą - oba miasta odżyły obecnie po długim okresie przynależenia do Niemiec Wschodnich. Jeżeli chcecie dowiedzieć się więcej o przeszłości miast, zwiedzanie można uzupełnić wycieczka "Za Żelazną Kurtyną", oferowaną przez brytyjskie biuro podróży inntravel.co.uk. W cenie (ok. 3700 zł) zwiedzanie Berlina, Drezna i Lipska, a także sześć noclegów. Taniej będzie przygotować wyjazd samodzielnie, zebrać informacje, poszukać hosteli czy też noclegów na Airbnb (porady miejscowego w cenie) i ruszyć za dawną Żelazną Kurtynę. A potem? Polecamy wsiąść z powrotem w pociąg, tym razem do Pragi - trasa wiedzie przez malowniczą Saską Szwajcarię (na zdjęciu).

Deccan Odyssey/ Fot. CC BY-SA 2.0/ Simon Pielow/ Flickr.com Deccan Odyssey/ Fot. CC BY-SA 2.0/ Simon Pielow/ Flickr.com Deccan Odyssey/ Fot. CC BY-SA 2.0/ Simon Pielow/ Flickr.com

Deccan Odyssey

Deccan Odyssey

Luksusowy pociąg Deccan Odyssey, obsługiwany obecnie przez hinduskie Cox&Kings, prezentuje w roku 2015 nowe oblicze - zarówno jeśli chodzi o komfort podróży czy obsługę, jak i nowe trasy. Nazwy dziesięciu nowych szlaków brzmią kusząco: Hinduska Odyseja, Złoty Skarb, Smutne Poszukiwanie, Duchowe Sahyadri, Skarby Deccanu, Splendor Maharasztry, Maharasztra Dziki Szlak, Hinduskie Przyjęcie, Hinduski Sojom i Ukryte Skarby Gujarat. Przykładowo, Dziki Szlak Maharasztry zaczyna się i kończy w Mumbaju. W trakcie ośmiodniowej wycieczki zwiedza się parki narodowe Nagzira Wildlife Sanctuary i Rezerwat Tygrysów Tadoba. Po drodze podziwiać można wpisane na Listę UNESCO jaskinie Ajanta i Ellora. Zarówno ta, jak i inne tygodniowe przejażdżki w Deccan Odyssey zaczynają się od 18 tysięcy złotych za osobę. Ceny i trasy możecie sprawdzić tutaj.

Eurostar/ Fot. CC BY-SA 3.0/ ClemRutter/ Wikimedia Commons Eurostar/ Fot. CC BY-SA 3.0/ ClemRutter/ Wikimedia Commons Eurostar/ Fot. CC BY-SA 3.0/ ClemRutter/ Wikimedia Commons

Eurostar do Marsylii

Eurostar do Marsylii

Jesteś w Londynie i masz ochotę na kilkudniową wycieczkę? A może marzy Ci się południowa Francja? Od 1 maja tego roku Eurostar otworzy bezpośrednie połączenie z Londynu do Marsylii - przez Lyon i Avignon. Przewoźnik kolejowy, obsługujący połączenia dużych prędkości, zabierze nas tam w 6 godzin i 27 minut. Bilet w obie strony można znaleźć od 99 funtów (ok. 543 zł). W cenie także podróż najdłuższym podwodnym tunelem kolejowym na świecie - Channel Tunnel (Eurotunel) - łączącym Folkestone w Wielkiej Brytanii z Calais we Francji.

Hong Kong/ Fot. Shutterstock Hong Kong/ Fot. Shutterstock Hong Kong/ Fot. Shutterstock

Przez Azję w mgnieniu oka

Przez Azję w mgnieniu oka

Masz marzenie przejechać pociągiem 1200 km w 6 godzin? Wielu Chińczyków podróżuje tak codziennie. Chiny słyną z największego i najbardziej ruchliwego systemu kolei na świecie. Superszybkie pociągi pędzą z prędkością 200-300 km/h i łączą wszystkie większe miasta kraju. W 2015 opcji będzie jeszcze więcej - pod koniec zeszłego roku otwarto nowe połączenia. Szybkie pociągi pokonują drogę między Pekinem i Nanning - miasta dzieli ponad 2500 km, podróż trwa 13 godzin, bilet kosztuje ok 567 zł oraz Kantonem i Szanghajem - podróż trwa 7 godzin, kosztuje ok. 480 zł w jedną stronę. Cena wydaje się całkiem przystępna, biorąc pod uwagę, że miasta dzieli 1200 km. Z Kantonu możemy wsiąść w kolejny pociąg, tym razem do Hongkongu. Podróż zabierze nam 1 godzinę 50 minut.

Bangkok/ Fot Shutterstock Bangkok/ Fot Shutterstock Bangkok/ Fot Shutterstock

Orient w wolnym tempie

Orient w wolnym tempie

Czasami lepiej podróżować wolniej, zwłaszcza jeśli za oknem można podziwiać niesamowite widoki południowo-wschodniej Azji. Firma Belmond oferuje kilka wariantów klasycznych przejazdów na trasie Singapur-Bangkok. W pięciodniową podróż "Baśnie półwyspu" może wybrać się równocześnie tylko 60 pasażerów, po drodze zwiedza się: Kuala Lumpur, Cameron Highlands, Penang, plaże Zatoki Tajlandzkiej. Cena wycieczki to około 25 tysięcy złotych. W ofercie także dwudniowa trasa "Świątynie Lanny", która łączy Bangkok z Chiang Mai - trochę tańsza, koszt przejażdżki to 8 tysięcy złotych.

Zabytkowy parowóz z okazji 200-lecia bitwy pod Waterloo/ fot. www.ffestiniogtravel.com Zabytkowy parowóz z okazji 200-lecia bitwy pod Waterloo/ fot. www.ffestiniogtravel.com Zabytkowy parowóz z okazji 200-lecia bitwy pod Waterloo/ fot. www.ffestiniogtravel.com

0 18.15 do Waterloo

0 18.15 do Waterloo

W tym roku, 18 czerwca wypada dwusetna rocznica bitwy pod Waterloo. Z tej okazji firma Ffestiniog Travel przygotowała 10-dniową wycieczkę Belgian Transport Extravaganza&Waterloo. W ramach wycieczki przemierza się Belgię tramwajem, lokomotywą parową, dźwigiem do łodzi, a atrakcję kończy zwiedzanie pola bitwy pod Waterloo (dokładnie o 18.15 - godziny nawiązującej do 1815 roku, kiedy doszło do starcia) i upamiętniającego ją Butte de Lion - sztucznego wzniesienia oraz pensjonatu, w którym Książę Wellington szykował się do walki. Powrót do przeszłości w cenie od 6500 złotych.

Londyn, stacja St Pancras/ Fot. Shutterstock Londyn, stacja St Pancras/ Fot. Shutterstock Londyn, stacja St Pancras/ Fot. Shutterstock

Eurostar przyszłości

Eurostar przyszłości

Po 20 latach od uruchomienia pierwszych przejazdów między Londynem i Brukselą oraz Londynem i Paryżem, przewoźnik Eurostar szykuje jeszcze jedną niespodziankę. Nowy model pociągu Siemensa e320 zabierze nawet o 20% więcej pasażerów i będzie jeszcze szybszy (320 km/h), a w środku będzie więcej udogodnień (wygodniejsze fotele, wifi). A dokąd pojedzie? Tego jeszcze nie wiadomo.