Za odwołanie lotu z tego powodu nie należy się odszkodowanie. A powinno

Zbliża się długi weekend majowy - w tym roku wyjątkowo sprzyjający każdemu, kto kombinuje, jak najdłużej wypoczywać kosztem jak najmniejszej liczby dni urlopowych. Jeśli wybieracie się na majówkę samolotem, może was spotkać niemiła niespodzianka.

Każdy ma jakąś historię

Ile podróży, tyle historii. Chyba każdy z nas ma na koncie jakieś niemiłe doświadczenia związane z podróżowaniem samolotem. Overbooking, czyli pojawienie się na odprawie nadkompletu pasażerów, opóźnione wiele godzin loty, połączenia odwołane, zmienione rozkłady lotów, za wszystkim tym – poza niedogodnościami i frustracją stoją też często ludzkie historie.

Anna i Piotr z Warszawy lubią mieć wszystko zaplanowane, nie są spontaniczni, dlatego robią wszystko, żeby uniknąć przykrych niespodzianek. Bilety na krótkie wakacje potrafią kupić z nawet rocznym wyprzedzeniem, rezerwują sobie na spokojnie hotele w najlepszych cenach. W tym roku wybierali się do Aten. Linie lotnicze przesunęły daty wylotów o dwa dni. Hotelu nie dało się na nowo zarezerwować, nie udało się także bez opłaty odwołać rezerwacji. Co z tego, że linie lotnicze zaproponowały im zwrot pieniędzy za bilety, skoro opłaty za hotel nie mogli już odzyskać. Popsuło im to cały plan i wakacje.

Ewelina z Gdańska z powodu odwołanego lotu nie załapała się na inne, nietranzytowe,
połączenie, przez co nie dotarła na czas na ślub swojej siostry na innym kontynencie.
Ceremonii nie udało się opóźnić, kobieta po wielogodzinnych oczekiwaniach, wykosztowaniu się, dotarła dopiero na poprawiny.

Duże problemy miała także Małgorzata z rodziną spod Warszawy, dla której powrót z wakacji przez strajkującą obsługę lotniska zakończył się wielogodzinnym koczowaniem z dziećmi na podłodze. Strajk praktycznie sparaliżował wtedy ruch lotniczy. To tylko pierwsze z brzegu przykłady, w których pojawiają się komplikacje krzyżujące nam plany.

Kiedy za utrudnieniami stoją wypadki losowe – niezależne od linii lotniczych – trudno się denerwować i domagać odszkodowań. Awaria samolotu, nieoczekiwane załamanie pogody, erupcja wulkanu - takie przypadki można zrozumieć. Za nadzwyczajne okoliczności uznawane są jednak także strajki obsługi lotniczej. Taka interpretacja w przepisach, których zadaniem jest ochrona pasażerów lotniczych, zabezpiecza przewoźników przed koniecznością wypłacania odszkodowań z tytułu opóźnionych bądź odwołanych lotów.

Zapowiadane i planowane to nie są nadzwyczajne okoliczności

- Strajki personelu linii lotniczych nie powinny być uznawane za okoliczność nadzwyczajną. Stanowią one usprawiedliwienie dla przewoźnika, który chce uniknąć wypłaty rekompensat dla pasażerów – mówi Marius Stonkus, prezes pomagającej odzyskiwać odszkodowania za opóźnione i odwołane loty firmy Skycop.

Dlaczego podróżni szykujący się na podróże w weekend majowy mogą być zaniepokojeni? Ponieważ związki zawodowe zrzeszające pracowników PLL LOT, największego polskiego przewoźnika, zagroziły strajkiem w długi weekend majowy.

Przeciąganie liny między stronami trwa od ponad miesiąca, także rozstrzygnięcie konfliktu poprzez strajk jest sytuacją możliwą. - Rozumiemy pracowników, którzy domagają się sprawiedliwego wynagrodzenia za swoją pracę. Mamy nadzieję, że zarząd PLL LOT stanie po stronie pasażerów i zdoła porozumieć się ze związkami zawodowymi – dodaje Stonkus.

Warto walczyć o swoje

Samoloty linii lotniczych LOT wykonują około 350 rejsów dziennie, więc nietrudno
wyobrazić sobie jak znaczne utrudnienia dla podróżnych mogą wynikać z ewentualnego protestu pracowników. Weekend majowy to bardzo popularny czas na urlop dla tysięcy Polaków, którzy na skutek potencjalnego braku porozumienia pomiędzy zarządem PLL LOT a pracownikami, mogą utknąć na lotniskach, nie otrzymując odszkodowania.

Wielu podróżnych poddaje się i nie dochodzi swoich praw, część nie wie, że w ogóle może wystąpić z roszczeniami. Zawsze warto dochodzić swoich praw i walczyć do końca. Skycop to firma, która staje po stronie podróżnych. Oferuje tym, których zawiodły linie lotnicze, odzyskanie pieniędzy za opóźnienie, odwołanie lotu za pośrednictwem platformy www.skycop.pl. Firma stara się uczynić podróże lotnicze przyjaznymi dla pasażerów. Niestety obecne regulacje prawne uniemożliwiają pełną ochronę praw pasażera. Z tego powodu Skycop przygotowało petycję do unijnych prawodawców, dotyczącą ponownego rozważenia rozporządzenia WE 261/2004.

Komentarze (12)
Za odwołanie lotu z tego powodu nie należy się odszkodowanie. A powinno
Zaloguj się
  • przemo_opole

    Oceniono 5 razy 5

    awaria samolotu nie jest okolicznością nadzwyczajną - przynajmniej w świetle regulacji UE

  • june-of-44

    Oceniono 2 razy 2

    Moja przygoda. Lot 4 osób Warszawa-Madryt. Samolot odwołany bez podania przyczyn. Na 30 min przed odlotem. Dezorientacja. Szybka akcja - nowe bilety: Wawa-Praga-Madryt. W Madrycie miałem być o 14 popołudniu a byłem o 23:00. Reklamacja do LOTu. Miesiąc czekania na decyzję. Reklamacja uznana. Zwrot 4 x 400 euro/osoba = 1600 euro.

  • rw1270

    Oceniono 2 razy 2

    Awaria samolotu jest generalnie uwazana za "wine przewoznika", bo w jego gestii lezy przygotowanie taboru ii utrzymanie go w odpowiednim stanie.

  • mail.na.sile

    Oceniono 6 razy 2

    Reklama:(

  • musuw

    Oceniono 3 razy 1

    LOT zachowuje się fair - w ubiegłym roku odwołali nam samolot z Newark do W-wy. Ostatecznie zamieniliśmy na lot z JFK - wylot o 2 h później. Dostaliśmy w ramach odszkodowania po 300 EUR. Jedyne co mogę zarzucić to sam sposób poinformowania o odwołaniu lotu - tylko mailem, 10 h przed wylotem. Szczęśliwie byłam wtedy w zasięgu wi-fi i przejrzałam skrzynkę. W innym wypadku - dowiedziałabym się chyba na lotnisku :(

  • pct3

    Oceniono 15 razy -1

    kto kazał tej rzekomej mitycznej matce z dziećmi wielogodzinnie koczować na podłodze lotniska? Szczerze nie widziałem jeszcze lotniska bez hotelu. Ok., w Radomiu na lotnisku nie byłem.

  • kemotkemot

    Oceniono 8 razy -2

    zawsze mozna wykupic za kilkanascie/kilkadziesiat zlotych ubezpieczenie wlasnie na takie przypadki

  • mkk3a

    Oceniono 19 razy -7

    Z całego serca życzę strajkującym pilotom, stewardessom i obsłudze lotniska - wszystkiego najgorszego.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX