Linia lotnicza chce usunąć toalety z samolotów. Dzięki temu ma się zmieścić więcej pasażerów

Filipiński przewoźnik Cebu wpadł na zaskakujący pomysł. Linia lotnicza chce, aby na pokładach jej samolotów zmieściło się nawet 460 pasażerów. Aby to osiągnąć, planuje usunięcie toalet oraz kuchni.

Jak podaje Bloomberg, filipiński tani przewoźnik zapowiedział, że w Airbusach A330neo chce zmieścić aż 460 pasażerów. Czy to w ogóle jest możliwe? Okazuje się, że tak, jeśli z pokładu usunie się... toalety i kuchnie. Takie są bowiem plany linii lotniczej Cebu.

Nie da się ukryć, że w całym przedsięwzięciu chodzi o pieniądze. Dołożenie dodatkowych 20 siedzeń miałoby podnieść zyski przewoźnika. Jak jednak na taką zmianę zareagują podróżni? W końcu lot bez możliwości pójścia do toalety może nie należeć do komfortowych. Ponadto zmniejszy się też przestrzeń na nogi.

Janet Bednarek, historyk lotnictwa z Uniwersytetu w Dayton wyjaśnia, że zmniejszenie przestrzeni pomiędzy fotelami w przypadku Azji jest mniej kontrowersyjne niż w przypadku innych kontynentów. 

Częściowo przez to, że Azjaci są po prostu mniejsi niż Europejczycy czy Amerykanie. Kiedy przeciętna osoba jest mniejsza, wielkość miejsca traci znaczenie. Wiele osób jest w stanie zrezygnować z komfortu w zamian za niższą cenę biletu.

Bloomberg zauważa, że branża lotnicza cierpi nie tylko na brak miejsca na nogi pasażerów. Brakuje także pilotów, mechaników, lotnisk oraz pieniędzy. Konkurencja sprawiła, że ceny biletów na niektórych trasach spadły w dekadę o połowę. 

Nie jest to pierwszy raz, gdy linia lotnicza zmniejsza ilość miejsca na nogi w samolotach. Wystarczy cofnąć się chociażby do 2016 roku, gdy do Lufthansy trafił pierwszy samolot Airbus A320neo. Zamontowano w nim 180 miejsc, czyli o 12 więcej niż w maszynach A320 wcześniejszej generacji, latających w barwach niemieckiego przewoźnika. 

Niska cena biletu lotniczego może wynikać z jeszcze innych powodów. Jakich? Tego dowiesz się z naszego wideo.

Komentarze (19)
Linia lotnicza chce usunąć toalety z samolotów. Dzięki temu ma się zmieścić więcej pasażerów
Zaloguj się
  • druga_wieza

    Oceniono 26 razy 26

    Można zredukować ilość toalet, ale brak jakiejkolwiek toalety to przesr.ana sprawa.

  • cerebral.palsy

    Oceniono 15 razy 13

    To raczej chwyt marketingowy. Przepisy IATA nie pozwalają na całkowite usunięcie ubikacji. Jest konkretny przepis określający minimalną liczbę ubikacji na 100 miejsc. Ryanair próbował już kilka lat temu i ucichło.

  • stenrw

    Oceniono 16 razy 10

    Czemu nie? Wystarczy obok torebki na rzygowiny dołożyć butelkę na szczyny i po kłopocie... ;-)

  • m.godwin

    Oceniono 6 razy 6

    Ktoś miał chorobę filipińską gdy nad tym myślał.

  • romantic3

    Oceniono 4 razy 4

    Szukanie taniej sensacji! To nieprawda. Cebu chce zredukowac, lub przeniesc toalety pietro nizej, jak jest od lat w Airbusach A340 Lufthansy. Lecialem kilka razy takim samolotem i uwazam, ze oddzielenie strefy toalet od pasazerskiej jest bardzo fajnym rozwiazaniem.

  • kms2x

    Oceniono 2 razy 2

    Zależy na jakim dystansie jest i jak długo trwa lot. W tramwajach i autobusach komunikacji miejskiej nie ma toalet i cateringu. Miejsca na nogi też niewiele.
    Na kilkusetkilometrowych trasach (tak do godziny lotu) z toalety można skorzystać raptem przez jakieś kilkanaście minut, bo podczas startu, dochodzenia do wysokości przelotowej, podchodzenia do lądowania nie mozna lub nie wolno, a na posiłek czasu też raczej nie ma. Więc po co toaleta i kuchnia?

  • radon13

    Oceniono 2 razy 2

    Po uśpieniu delikwenta , można ich pakować poziomo warstwami usuwając fotele . To dopiero jest oszczędność ):.

  • kletos

    Oceniono 2 razy 2

    Dodatkowe silniki, zamiast toalet, no może i coś w tym jest :)

  • jeak

    Oceniono 1 raz 1

    "Dołożenie dodatkowych 20 siedzeń miałoby podnieść zyski przewoźnika."

    To z bagażem jakieś 2 tony wagi więcej ... czy samolot jest tak "obliczony"?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX