Podczas lotu pilot zasnął za sterami. Drugi go nagrał. "To nic zaskakującego"

Co byś zrobił, gdybyś dowiedział się, że pilot samolotu, którym lecisz, uciął sobie właśnie drzemkę za sterami? Okazuje się, że takie zachowanie jest zgodne z procedurami, ale tylko w konkretnych przypadkach i po spełnieniu kilku istotnych warunków.

Pilot tajwańskich narodowych linii lotniczych China Airlines podczas prowadzenia samolotu pasażerskiego uciął sobie drzemkę. Drugi z nich, zamiast obudzić współpracownika, nagrał go, a wideo opublikował w sieci.

Śpiący pilot szybko został rozpoznany. Jak się okazało, to główny kapitan szkoleniowy z 20-letnim doświadczeniem. Na co dzień pilotuje samoloty na trasach m.in. do: Tokio, Okinawy, Seulu i Hongkongu. Jest również instruktorem i egzaminatorem na testach symulacyjnych w Centrum Szkolenia Lotów China Airlines.

Zgodnie z tajwańską ustawą o lotnictwie cywilnym pilot nie może spać w kokpicie, gdy samolot jest w powietrzu. Dlatego też, w związku z nieprzestrzeganiem podstawowych procedur, mężczyzna został ukarany grzywną. Jak informują lokalne media, poddał się już dobrowolnie karze. Zaś drugi pilot, który wszystko nagrał, również został upomniany i ukarany naganą.

 

Uznano, że w ten sposób śpiący pilot daje zły przykład swoim podwładnym i osobom, które szkoli, a potem egzaminuje.

To nic zaskakującego. Zmęczenie jest nieuniknione, ale jako starszy oficer powinien dawać przykład. Po drugie, jeśli był naprawdę zbyt zmęczony, mógł po prostu powiedzieć członkom załogi, aby go obserwowali i pilnowali

- skomentował sytuację inny pilot z China Airlines.

Warto zwrócić uwagę, że nagranie zostało opublikowane w sieci zaledwie dobę po zakończeniu bezprecedensowego, 7-dniowego strajku ponad 600 pilotów China Airlines. Głównym postulatem protestujących było ograniczenie zbyt długich, ich zdaniem, godzin pracy, które skutkowały przepracowaniem i zmęczeniem.

Czy pilot może spać podczas lotu?

Pilotom podczas lotu przysługuje tzw. kontrolowany odpoczynek. Udowodniono, że taka procedura znacznie poprawia bezpieczeństwo, ale zawsze musi być uzgodniona z resztą załogi i drugim pilotem. Najczęściej stosowana jest w przypadku lotów długodystansowych i zaplanowanych również na noc.

Kontrolowany odpoczynek odbywa się na fotelu operacyjnym, przy czym siedzenie musi być odsunięte od sterów. Drzemka trwa zazwyczaj 10-30 minut i odbywa się w okresach niskiego obciążenia pracą. Jej celem jest ogólna poprawa czujności u pilotów i przygotowanie do większego wysiłku, jakim jest np. lądowanie.

Komentarze (23)
Podczas lotu pilot zasnął za sterami. Drugi go nagrał. "To nic zaskakującego"
Zaloguj się
  • john_yossarian

    Oceniono 18 razy 14

    Nie wiedział że leci z kolegą kretynem.

  • kaviar100

    Oceniono 12 razy 10

    Hehe dobrze, że drugiego też ukarano. Za publikację. Mógł to wewnątrz sprawę rozwiązać.

  • mer-llink

    Oceniono 20 razy 10

    Widac ten drugi pilot bardzo musi kolegi pierwszego nie lubic.
    Że nagrał?
    Ale że opublikował....

    P.S> Szan. p. Rad. AG a czy wie, co to takiego Okinawa? Bo pisze : ".. pilotuje samoloty na trasach m.in. do: Tokio, Okinawy..."

  • nietyp

    Oceniono 5 razy 3

    A Protasiuk nie zasnął..., a i tak wyje..bał w brzozę... To ja jednak wole latać z Chińczykami.

  • zgred151

    Oceniono 2 razy 2

    W Polsce ukarany zostałby nagrywający . * jak przy wieżowcach srebrnej "

  • grogreg

    Oceniono 2 razy 2

    Nie oszukujmy się. Drzemki pilotów to normalna praktyka. Pół biedy jak śpią na zmianę.

  • phugoid

    Oceniono 1 raz 1

    to jest tak zwany "power nap" - wikipedia.org
    niby dopuszczalne ale nie dopuszczalne, czyli sciema dla ciemnoty slf (self loading cargo)

  • mjunhy

    Oceniono 5 razy 1

    Ja często zasypiam za kierownicą bo pęd życia i pracy nie daje czasu by wypocząć i wyspać się a szef dzwoni i każe być jeszcze w pięciu miejscach szybciej, szybciej.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX