Turyści nie zdobywali najwyższego szczytu Gór Świętokrzyskich? Pomiary były błędne, wyższy jest inny wierzchołek

Okazuje się, że najsłynniejsze wzniesienie Gór Świętokrzyskich jest wyższe niż wykazywano do tej pory na mapach topograficznych. Błąd ten wykryli naukowcy z Politechniki Śląskiej.

Łysica położona jest w paśmie Łysogór i jest najwyższym szczytem Gór Świętokrzyskich. Jest także najniższym wzniesieniem Korony Gór Polski, czyli listy 28 najwyższych szczytów poszczególnych pasm górskich w naszym kraju. 

Łysica wyższa niż przypuszczano

Ostatnie badania geotechników z Politechniki Śląskiej przynoszą dwie istotne informacje na temat Łysicy. Po pierwsze wzniesienie jest wyższe niż do tej pory przypuszczano. Twórcy map podawali z reguły, że szczyt ten ma 612 m n.p.m. Okazuje się jednak, że Łysica jest wyższa i mierzy 613,8 m n.p.m.

Polska z lotu ptaka. Amatorski film promujący nasz kraj zachwyca

Jak to odkryto? Zadecydował o tym przypadek. Geotechnicy zaobserwowali w trakcie badań modelu terenu, że pokazywane na nim wysokości są większe niż te, które znają z map topograficznych. Postanowili więc dokładnie sprawdzić tę kwestię. Dzięki szczegółowym analizom badacze przekonali się, że model nie zawiera błędu, a wysokości, które pojawiają się na mapach, odbiegają od rzeczywistości. 

Skała Agaty jednak wyższa

Jednak to nie koniec odkryć. Do tej pory uważano, że najwyższym punktem Łysicy jest jej zachodni wierzchołek. W tym miejscu znajduje się słynny krzyż, który jest repliką tego z 1930 roku. W trakcie badań okazało się jednak, że jest nim Skała Agaty (wschodni wierzchołek), która ze względu na trudny dostęp nie cieszy się dużą popularnością wśród zwiedzających.  

Ze strony Politechniki Świętokrzyskiej dowiadujemy się, że:

Największe różnice naukowcy odkryli w przypadku Skały Agaty zwanej Zamczyskiem. Na modelu widniała wysokość 613,4 m n.p.m., na ogólnie dostępnych mapach zaledwie 608 metrów. Dlatego naukowcy pojechali w teren. Pomiary kilkukrotnie powtarzali niezależnymi metodami. Dowiedli, że wysokość Zamczyska jest jeszcze większa niż na modelu terenu i wynosi  613,8 m n.p.m.

"Dane powinny ujrzeć światło dzienne"

Badacze z Politechniki Świętokrzyskiej przyznają, że już w niektórych archiwalnych dokumentach można zobaczyć, że Skała Agaty uznawana była po różnych pomiarach za najwyższą część góry. Twórcy map i przewodników nie brali jednak tych informacji pod uwagę.

"Naukowcy w końcu uporządkowali to, co przez lata było pomijane w oficjalnych obliczeniach. I, jak mówią, prawidłowe dane powinny ujrzeć światło dzienne" - czytamy na stronie uczelni.

Zobacz także:

Komentarze (27)
Turyści nie zdobywali najwyższego szczytu Gór Świętokrzyskich? Pomiary były błędne, wyższy jest inny wierzchołek
Zaloguj się
  • twzelnik

    Oceniono 17 razy 17

    No nie!
    Znowu muszę tam się wybrać.
    Oszuści!!!!!!

  • arkasza

    Oceniono 20 razy 16

    Cały ten pseudokraj, w którym przypadkiem żyję to jakiś błąd w obliczeniach.

  • jag63

    Oceniono 18 razy 12

    Parę lat temu jakiś kato-psychol powycinał drzewa wokół krzyża.
    Tak, to jest właśnie ta emanacja katolskiego zła, o której tu niektórzy piszą.

  • lukask73

    Oceniono 8 razy 8

    To niewiarygodne, że w XXI w., kiedy mamy kamery, komputery, GPS-y i inne cuda, można nie mieć pewności, jaka jest wysokość góry, na którą bez trudności może wejść nawet emerytowany profesor wzmiankowanej Politechniki Śląskiej.

  • apollo1966

    Oceniono 7 razy 7

    Trzeba dołożyć jeden spory kamień, żeby zaokrąglić wysokość do 614 metrów. Nie podaje się przecież na mapach wysokości z centymetrami po przecinku.

  • cy.nick

    Oceniono 6 razy 6

    To teraz trzeba drugi krzyż postawić !
    Przecież mamy XXI wiek więc byle krucyfiksem tematu nie ogarniemy, musi być minimum 2 razy większy. Na tego Misia ... tj... na to "dzieło sztuki" złożą się spółki SP i niezawodny Tablet Gliński.

  • pub

    Oceniono 6 razy 6

    Zdobywać Łysicę? To ja dzisiaj zdobyłem pierwsze piętro i wspiąłem się bez asekuracji na łóżko.

  • pan.szklanka

    Oceniono 8 razy 6

    Ile to człowiek ma szczęścia, że nie wchodził nadaremno.

  • 2stan13

    Oceniono 3 razy 3

    Tradycyjne miejsce spotkań poseł K. P. i jej koleżanek partyjnych!

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX