Polski pilot radzi, jak pokonać lęk przed lataniem. "W razie powstania dziury nikogo nie wyssie z samolotu"

Pan Dariusz to polski pilot, który od kilku miesięcy prowadzi swój kanał w serwisie YouTube. Dzieli się tam informacjami związanymi z lotnictwem, a w jednym z ostatnich filmów udziela porad dotyczących lęku przed lataniem.

O polskim pilocie, którego filmy na YouTube'e pokochały tysiące osób, pisaliśmy kilka miesięcy temu. Pan Dariusz kanał "turbulencja" zaczął prowadzić w lutym tego roku i szybko zjednał sobie serca użytkowników serwisu, którzy chętnie oglądają jego nagrania. Pilot opowiada w nich o branży lotniczej i zdradza kulisy swojej pracy. Zamieszcza też filmy z lądowań w różnych zakątkach świata.

W jednym z ostatnich nagrań pan Dariusz postanowił udzielić kilku praktycznych porad tym, którzy odczuwają lęk przed lataniem. To odpowiedź na liczne zapytania spływające od osób obserwujących jego profil.

Pilot podkreśla na początku, że skupi się na omówieniu zagadnień, które wzbudzają niepewność i podzieli się kilkoma pomysłami, które można uznać za uspokajające.

 

Na początek pan Dariusz radzi, jak oswoić się z turbulencjami, których obawia się bardzo wiele osób. Przekonuje, że negatywne odczuwanie przeciążeń dotyczy nie tylko pasażerów, lecz także pilotów na początku ich kariery. Piloci przyzwyczajają się jednak do tego szybciej ze względu na częste przebywanie w powietrzu.

Aby więc przezwyciężyć strach przed turbulencjami, pilot sugeruje udać się do szkoły lotniczej lub aeroklubu na lot i poprosić pilota o wykonanie kilku ostrzejszych manewrów, np. tzw. korkociągów czy górek.

Sugeruję wybrać się na taki lot w jeden weekend, potem powtórzyć za tydzień lub za dwa i zobaczycie, że jest całkiem inaczej, a po trzecim i czwartym w ogóle przestaniecie to odczuwać

- zapewnia.

Niepokój wywołuje także gwałtowna dekompresja. Pilot tłumaczy, że nie wygląda to tak jak na filmach, gdy następuje potężny wiatr i przez dziurę w samolocie wszystko wysysane jest gwałtownie na zewnątrz.

W przypadku pojawienia się dziury w kadłubie nastąpi krótki wydmuch powietrza z samolotu, ponieważ w środku ciśnienie jest większe niż na zewnątrz. Gdy ono się wyrówna, nie wystąpią żadne silne wiatry, które będą przenosić ciężkie przedmioty i ludzi i wysysać przez otwór

- wyjaśnia.

Dodaje także, że zawsze warto mieć zapięte pasy. Wtedy nawet w pobliżu powstałego otworu powietrze nie jest w stanie wyciągnąć nas na zewnątrz. I, o ile nie zostaniemy uderzeni odłamkami, nic nie powinno nam się stać. 

Każdy samolot, którym latasz jest dziurawy. Dlaczego tak jest?

Pilot porusza też problem lotu i lądowania z jednym silnikiem. Tłumaczy, że samoloty jak najbardziej są w stanie przemieszczać się w sytuacji takiej awarii.

Po to konstruuje się samoloty z co najmniej dwoma silnikami, aby można było bezpiecznie dokończyć podróż z jednym. I nie ma znaczenia, czy są to tanie, czy drogie linie lotnicze

- mówi. Dodaje, że również inne systemy wykorzystywane w samolotach są zdublowane i skonstruowane tak, aby przejąć wzajemnie swoje funkcje w razie awarii. 

Pilot radzi też nie przejmować się dźwiękami, które dochodzą z samolotu. Nawet jeśli wydają nam się niepokojące, prawdopodobnie jest to zupełnie normalna praca maszyny. A gdy naprawdę czujemy się zagrożeni, możemy podzielić się swoimi obawami z personelem pokładowym, który sprawdzi, czy coś się dzieje.

Wszystkie nagrania polskiego pilota obejrzycie na jego kanale "turbulencja"

Komentarze (69)
Polski pilot radzi, jak pokonać lęk przed lataniem. "W razie powstania dziury nikogo nie wyssie z samolotu"
Zaloguj się
  • ouimet

    Oceniono 11 razy -5

    czy Gowniana poda ile godzin ow pan "Polski pilot" wylatal na ...jakichs" samolotach oprocz szydlowcow?Na wysokosci 10-11 tys metrow nie dzialaja zasady pana polskiego pilota:)

  • mniklasp

    Oceniono 6 razy -2

    tzn cisnienie sie wyrowna!, hahaha i bedzie taki niskie ze bez maski tlenowej umrzesz. to jest 10 km nad ziemia, kazdy czyta z wypiekami jak wlaza himalaisci na 8 tys , oni trenuja kilka mieiscy i tak traca przytomnosc, teraz wyobrazcie sobie kazdego z nas na tej wysokosci bez tlenu i w naglej dekompresji i temperaturze minus 20 C .

  • baramboo

    Oceniono 4 razy -2

    Najbardziej niebezpieczne następstwa częstego latania to choroby nowotworowe wskutek zwiększonego poziomu promieniowania kosmicznego. Dla kogoś latającego np. raz na miesiąc nie ma znaczenia, ale dla personelu pokładowego już tak.

  • squadack

    Oceniono 3 razy -1

    pl.wikipedia.org/wiki/Katastrofa_lotu_Aloha_Airlines_243

  • Oceniono 3 razy -1

    Oj panu się światy pomyliły...w życiu po takich radach nie wsiadlbym do samolotu.
    Skoezysrakwm z usług profesjonalistów. Nie ma lepszych...wszyscy w końcu do nich trafia bo są najlepsi. Pokochaj Latanie.

  • xrafael

    Oceniono 1 raz -1

    A jak bendzielubidubu ??

  • xrafael

    Oceniono 3 razy -1

    Wojek dobra rada ... jak yobnie i dziura nie boj boba ... to moze byc dziura ??? Ozeszkuuu...

  • mniklasp

    Oceniono 11 razy -1

    linie lotnicze ktore go zatrudniaja powinny kategorycznie zabronic mu opowiadania bredni , straszeni ludzi i radzenie robic korkociagi zeby nie bac sie latac.Linie lotnicze sa odpowiedzialne za promocje bezpiecznego latania i nie powinny tolerowac tego typu komentarzy pilotow.

  • wez_zesz

    Oceniono 5 razy -1

    Moj sposob na pozbycie sie leku przed lataniem: lece w okreslonym celu do konkretnej osoby, nie mam innego wyjscia (to moje jedyne dziecko). Nie latam na jakies wczasy czy inne "atrakcje". Latam, bo musze.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX