Masz dosyć braku miejsca na nogi w samolocie? W tych fotelach nie będziesz siedzieć tylko... (prawie) stać

Włoski producent foteli i wyposażenia kabin samolotowych Aviointeriors zaprojektował siedzenia o kształcie, który umożliwi pasażerom swobodne rozprostowanie nóg w trakcie lotu. Haczyk? To w zasadzie miejsca stojące.

SkyRider 2.0 to nazwa fotela, którego prototyp został zaprezentowany na tegorocznych  targach Aircraft Interiors Expo 2018 w Hamburgu. Dlaczego "2"? Pierwsza wersja zaprojektowana przez Włochów przypominała końskie siodło, ale nie zdobyła aprobaty US Federal Aviation Administration.

Nowa wersja fotela wygląda całkiem inaczej i bardziej przypomina te tradycyjne. Z jedną znaczącą różnicą - siedzisko po obu stronach opada pod tak dużym kątem, że pozycja "siedzącego" ma tak naprawdę więcej wspólnego ze staniem niż siedzeniem.

Same fotele mają wysokie oparcia, pojedyncze podłokietniki i nietypowe jak na samolot mocowanie - za pomocą rury sięgającej od podłogi do sufitu kabiny. Dlaczego akurat taki kształt?

Projektantom chodziło o to, by stworzyć wygodny fotel, który zapewni więcej miejsca na wyprostowanie nóg, a jednocześnie zajmowałby mniej przestrzeni niż "tradycyjne" wersje. Dzięki temu linie lotnicze mogłyby zmieścić w swoich samolotach więcej foteli, a co za tym idzie większą liczbę pasażerów (dokładnie o 20 proc.), czyli więcej zarobić na jednym locie. 

- Oprócz tego Sky Rider 2.0 ważą 50 proc. mniej niż standardowe fotele w klasie ekonomicznej i zawierają mniej elementów dodatkowo obniża koszty utrzymania - mówi rzecznik Aviointeriors w rozmowie z serwisem CNN.

Zgodnie z jego zapewnieniami, dzięki swojej budowie fotele umożliwiają "instalację na mniejszej przestrzeni przy jednoczesnym zachowaniu stosownego komfortu podróżującego". Mimo to projektanci zakładają, że SkyRider 2.0 byłyby montowane wyłącznie w samolotach latających na krótkich trasach.

Sam pomysł na "stojące miejsca" w samolotach nie jest nowy. Pionowe siedziska proponowali różni projektanci (np. Airbusa) już w pierwszej dekadzie XXI wieku (między 2003 a 2010 rokiem). Nad ich wprowadzeniem zastanawiał się też szef Ryanaira Michael O'Leary. Ostatecznie jednak - przynajmniej na razie - się na to nie zdecydował.

Czy fotele SkyRider 2.0 się przyjmą? Jeszcze nie wiadomo. Na razie to rozwiązanie nie wzbudziło zachwytu niektórych ekspertów od bezpieczeństwa. Obawiają się przede wszystkim opóźnień w ewentualnej ewakuacji ze względu na ograniczoną większą liczbą siedzeń przestrzeń. Specjaliści zwracają też uwagę na to, że pod takimi fotelami nie ma miejsca na bagaż podręczny.

Jak powinniśmy zachowywać się w samolocie? Ekspert: Nie nadużywamy alkoholu, słuchamy się obsługi. A co z oklaskami po wylądowaniu?

Zobacz też:

Komentarze (59)
Masz dosyć braku miejsca na nogi w samolocie? W tych fotelach nie będziesz siedzieć tylko... (prawie) stać
Zaloguj się
  • Gajoss X

    Oceniono 2 razy 2

    "przy jednoczesnym zachowaniu stosownego komfortu podróżującego"

    słowo-klucz :)
    w wagonie bydlęcym na stojąco także komfort jest "stosowny" (do okoliczności).

  • syn_z_dziewicy

    0

    A po te fotele? Jeszcze popsują. Proponuje wzorem metra tokijskiego 1-2 silnych do upychania pasazerów do środka i w ten sposób linia jeszcze więcej zarobi, ładunek będzie bardziej stabilny i problem płatnych czy bezpłatnycn toalet zniknie sam, a nawet w miejsce wymontowa ych toalet wejdzie jeszcze z 8 "stojaków" i trzeba dac dwa napisy " Pasażerowie stojący trzymają się uchwytów" i "Wpuszczamy tylko w krawatach" klient w krawacie jest mniej awanturujący się

  • javall

    0

    Oczywiscie efektywniejsze lezace. Na miejscach trzech siedzacych mozna polozyc pieciu lezacych.
    Mogliby sie nawet obracac z boku na bok. Komfort, a zyski, hej.

  • maciacho30

    Oceniono 1 raz -1

    Baba na babę na leżąco i wieśniaki z PISu i tak powinno wyglądać latanie!
    W końcu dobra zmiana w prokreacji też musi być!

  • skandy5

    Oceniono 6 razy 6

    Może lepsze leżące? Warstwami

  • skandy5

    Oceniono 10 razy 8

    Przecież już z Londynu pisiory chciały wracać z osobami stojącymi - tylko niesubordynowany pilot odmówił

  • kudlaty_z_broda

    Oceniono 4 razy 4

    Największy współczynnik wykorzystania jednego metra powierzchni transportowej przy przewozach pasażerskich uzyskiwali Niemcy podczas transportów ludzi do obozów koncentracyjnych. Czyżby to była inspiracja dla twórców zaprezentowanego rozwiązania?

  • rkkrakoww

    Oceniono 1 raz 1

    jeszcze dla doroslych na krotki lot moze i by sie sprawdzilo (chociaz wtedy nawet torebke trzeba schowac jak sadze na gore bo pod fotel nie bardzo sie da:) ), ale z dzieckiem 3 letnim na przyklad to sobie tego mocno nie wyobrazam:)

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX