Spóźniłeś się na samolot? Linie lotnicze mogą anulować twoje kolejne loty [WYJAŚNIAMY]

Spóźnienie na samolot to sytuacja, w której nikt nie chciałby się znaleźć. Pociąga to za sobą szereg problemów, a jednym z nich może być problem z dalszą częścią podróży lub... biletem powrotnym.

Spóźnienie na lot samo w sobie jest stresujące i mało komfortowe. Przewijają nam się wtedy przez głowę tysiące myśli: o pieniądzach, o locie przesiadkowym, na który możemy nie zdążyć, czy o dotarciu na miejsce z opóźnieniem. Czasem niestety na tym problemy się nie kończą.

Niektóre linie lotnicze mają w swoich regulaminach zapis zastrzegający, że w przypadku niestawienia się pasażera na lot, przewoźnik może anulować rezerwacje na dalsze odcinki podróży. Jeśli więc kupiliście bilet do danego miasta i z powrotem, i spóźniliście się na pierwszy lot, linie lotnicze mogą anulować wasz bilet powrotny. 

Pięć rzeczy, które w samolocie dostaniesz za darmo

Taką praktykę stosują m.in. Polskie Linie Lotnicze LOT, które w swoich warunkach przewozu zawarły następujący zapis: Jeżeli pasażer nie poinformował przewoźnika przed rozpoczęciem podróży o zmianie planów podróży i nie wykorzystał rezerwacji, a zastosowana taryfa nie dopuszcza takich zmian, przewoźnik ma prawo anulować dokonane przez siebie rezerwacje na dalsze odcinki podróży.

Zapytaliśmy przedstawicieli przewoźnika, czym podyktowane jest umieszczenie takiej klauzuli w regulaminie przewozu i co pasażer może zrobić, kiedy jego bilet zostanie anulowany. Czekamy na odpowiedź.

Naszą uwagę zwrócił też zapis w warunkach przewozu Lufthansy. Czytamy tam, że Anulowanie rezerwacji dalszego lotu lub lotu powrotnego przez przewoźnika, opłata manipulacyjna za niewykorzystane miejsce
5.6. Może zostać naliczona opłata manipulacyjna, jeśli:
5.6.1. do momentu odlotu nie stawią się Państwo na lotnisku lub w innym miejscu odlotu we wskazanym przez nas czasie (lub jeśli nie stawią się Państwo w czasie wystarczającym do załatwienia formalności urzędowych i dokonania odprawy przed
wylotem) i w wyniku tego nie zajmą Państwo zarezerwowanego dla Państwa miejsca; lub 5.6.2. stawią się Państwo bez wystarczających dokumentów uprawniających do podróżowania i w związku z tym nie będą Państwo mogli rozpocząć podróży i zająć zarezerwowanego dla Was miejsca; lub 5.6.3. odwołają Państwo swoją rezerwację miejsca później niż w terminie określonym przez przewoźnika Lotniczego.

Poprosiliśmy przedstawicieli niemieckich linii o wyjaśnienie powodu umieszczenia w regulaminie powyższej klauzuli. - Lufthansa działa według zasady, że pasażer płaci za faktycznie odbyty lot, co jest równoznaczne z zastosowaniem obowiązujących taryf za określoną trasę. Zasada wykorzystania odcinków podróży zgodnie z kolejnością na bilecie ma pomóc uniknąć sytuacji, w której zarezerwowane miejsce nie zostanie wykorzystane, a samolot poleci z pustym miejscem - informuje nas biuro prasowe Lufthansy w Polsce i zapewnia, że jest to zależna od taryfy procedura, którą większość linii lotniczych nakłada w swoich rezerwacjach i warunkach podróży.

Jednocześnie Lufthansa wyjaśnia, że nie stosuje praktyki anulowania lotów. - Jeśli pasażer zrealizuje podróż niezgodnie z kolejnością poszczególnych jej odcinków zawartą w rezerwacji lub jeśli nie wykorzysta np. pierwszego odcinka podróży, wszystkie kolejne loty nie zostaną anulowane, ale ustawione w tryb nieaktywny. Pasażer zachowuje rezerwację, ale nie może się odprawić. Jest wtedy proszony o przejście do kas, aby ponownie obliczyć koszt biletu. Cena, którą musi zapłacić jest aktualnie obowiązującą taryfą dla danej trasy - wyjaśnia biuro prasowe przewoźnika.

Pieniądze wydane, bilet anulowany. Nic nie można zrobić?

Nasuwa się pytanie, czy w sytuacji, gdy spóźniamy się na pierwszy lot i nasz bilet powrotny (lub bilet na lot przesiadkowy i powrotny) zostaje anulowany przez przewoźnika, można ubiegać się o odszkodowanie? Czy istnieją jakieś przepisy, które regulują tę kwestię, czy pozostaje po prostu dokładne czytanie regulaminu przewozu, aby uniknąć takiej przykrej niespodzianki?

- Praktyka, polegająca na anulowaniu przez linie lotnicze rezerwacji lotów, będących kolejnymi etapami podróży (po przesiadce) lub kursem powrotnym, w przypadku niestawienia się pasażera na pierwszy człon lotu, stanowi niewykonanie umowy przez przewoźnika - wyjaśnia nam Magdalena Bursa-Łapińska, radca prawny AirHelp.

Burska-Łapińska dodaje, że przewoźnicy próbują się zabezpieczać, wprowadzając odpowiednie zapisy do umowy, choć znaczna ich część może zostać uznana - w świetle przepisów kodeksu cywilnego - za tzw. klauzule niedozwolone. Jako takie są nieważne i nie wiążą konsumentów.

- W takiej sytuacji pasażerom może przysługiwać nie tylko prawo do zwrotu kosztów biletu, ale też dodatkowe odszkodowanie, stanowiące rekompensatę poniesionych strat. Pasażer, dokonując rezerwacji na lot "tam i z powrotem", zawiera z przewoźnikiem umowę na dwa niezależne loty. Nieskorzystanie przez pasażera z lotu "tam", nie powinno w żaden sposób wpływać na realizację lotu powrotnego - zauważa radczyni.

Dodaje, że w przypadku lotów łączonych, czyli z przesiadką, rezerwacja obejmuje całą trasę. Zatem niestawienie się pasażera na pierwszy z członów takiego lotu stanowi jego decyzję, która w żaden sposób nie powinna wpływać na możliwość skorzystania z przewozu na dalszym odcinku.

Może zainteresuje cię też: Lecisz do USA, a na twoim bilecie widnieje tajemniczy kod "SSSS"? Przygotuj się na utrudnienia

Komentarze (25)
Spóźniłeś się na samolot? Linie lotnicze mogą anulować twoje kolejne loty [WYJAŚNIAMY]
Zaloguj się
  • freejazzy

    Oceniono 35 razy 35

    Nie zjadł pan zupy, więc niestety nie dostanie pan drugiego dania. Proszę, a oto rachunek do zapłacenia - obejmuje on zupę, drugie danie oraz deser, którego też pan nie dostanie.

  • zanimmnieznowzbanuja

    Oceniono 17 razy 17

    "Jeśli więc kupiliście bilet do danego miasta i z powrotem, i spóźniliście się na pierwszy lot, linie lotnicze mogą anulować wasz bilet powrotny. "
    rwa mac jezeli zaplacilem za bilet to to czy lece czy nie gowno kogo obchodzi moge miec kaprys i wykupic wszystkie bilety ................ no ale w czasach chciwosci korporacyjnej chodzi o to zeby skasowac za to samo miejsce 2 razy.

  • gazeta1960

    Oceniono 13 razy 11

    A co, jesli spóźnienie na lot odbyło sie nie z mojej winy? (np. zablokowany ruch przez policję z powodu jakiegoś wypadku na autostradzie - nie pojedziesz dalej, ale też nie zawrócisz). Poza tym ZAPŁACIŁEM za bilet, a to, czy mój tyłek siedzi na samolotowym fotelu czy nie, to guzik ich powinno obchodzić. Nawet mają zysk, bo samolot jest beze mnie lżejszy i mniej paliwa zużyje na start. Myślę, że DOBRY prawnik załatwiłby sprawę. A już taki overbooking to jest dopiero chamstwo. "Sprzedaliśmy za dużo biletów i wypad z samolotu"...

  • tluzny

    Oceniono 12 razy 10

    Kupilem bilet Air Canada z Toronto-Warszawa-Wroclaw i z powrotem.
    Jeszcze w Toronto powiadomilem kasjerke, ze odcinek Warszawa - Wroclaw nie wykorzystam bo chcialem zostac pare dni w Warszawie.
    W dniu powrotu do Kanady poinformowano mnie we Wroclawiu, ze moj CALY bilet powrotny zostal anulowany! Musialem kupic extra bilet Wroclaw-Warszawa. W Warszawie poinformowano mnie ze nie mam biletu do Toronto. Poszedlem do drugiej kasy dla biznes i kasjer wypisal mi bilet bez problemu. Szczesliwy siedze w samolocie, whodzi dwoch gosci w garniturkach i wyprosili 2 innych gosci z samolotu (obok mnie). Powiedzieli im ze sprzedali za duzo biletow.
    Po powrocie do Kanady zglosilem to do agenta. Powiedzial mi, ze Air Canada ma taka polise, ze jak sie nie pojawisz na jakims odcinku swojej podrozy to cala pozostala trasa jes anulowana, a linie sprzedaja twoj bilet komus innemu!
    Nie musze chyba opisywac jaki stress przeszedlem, tym bardziej ze podrozowalem z cala rodzina - 4 osoby.
    W sumie mialem ogromne szczescie, ze zaplacilem tylko dodatkowo za lot z Wroclawia do Warszawy a nie cala trase powrotna. Bylbym chyba zrujnowany.
    Najgorsze, ze chyba nie ma szans, zeby z nimi wygrac.

  • ponury_swiniarz

    Oceniono 11 razy 9

    Dlatego ja latam tylko do toalety o drugiej w nocy. Jedyną konsekwencją spóźnienia się na taki lot to koszty czyszczenia zasłanego łóżka. A to nie są jakieś bałdzo wygółowane koszta.

  • known2own

    Oceniono 6 razy 6

    Dokładnie tak zostałem potraktowany przez nasz kochany LOT finansowy z publicznych pieniedzy. Nie dostałem sie na poklad z powodu overbookingu - zapraszamy jutro. Poleciałem na miejsce tego samego dnia inną linią, ale bilet powrotny anulowany - bo nie wykorzystałem pierwszego biletu. Jak u Kafki. Próbowałem wyjasnić sprawę telefonicznie, ale po godzinie przełączania i czekania (9zł za minute), przestało mi się chcieć i opłacać.

  • amel.ka

    Oceniono 4 razy 4

    Czyli w praktyce niektóre miejsca sprzedają dwa razy! Nie do pomyślenia ale też o tym słyszałam...

  • zsaba

    Oceniono 1 raz 1

    ...to nie takie proste.....wykupiliśmy wycieczkę do.. otrzymalismy program a tam odlot 14 .00 zbiórka na 2 godz. przed..pijemy w tym dniu godz 7.00 poranna kawę a tu telefon oz lotniska ...za godzinę odlot a państwa nie ma......polecirli bez nas. przemilczę nazwe biura podróży......szlag trafia porządek w życiu, urlop, powiązania słuzbowe i...oczekiwanie na kolejny termin z przygotowaniem do następnego wylotu...kto tu zawinił ..komu wytoczyć sprawę w polsce praworządnej inaczej ???????panie to normalne i co się pan czepiasz...

  • artco1313

    Oceniono 1 raz 1

    Zasady zwrotu kasy powinny być zgodne z cennikiem linii - czyli skoro za 1 kg nadbagazu Ryanair pobiera 11 EUR to jak nie polecę oddaje mi 90 kg * 11 EUR czyli 990 EUR

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX