Dlaczego do samolotu wsiadamy z lewej strony? Ma to związek z bezpieczeństwem i... statkami [WYJAŚNIAMY]

Prawdopodobnie nigdy się nad tym nie zastanawialiście. Po prostu braliście to za coś przyjętego z góry. Dlaczego do samolotów zawsze wsiadamy z lewej strony? Wyjaśnień jest kilka.

Pasażerowie do samolotu zawsze wsiadają z lewej strony. Wiele osób prawdopodobnie nigdy nie zwróciło na to uwagi i nie przypuszczało, że stoją za tym konkretne powody. A takie rzeczywiście są. I dotyczy to również krajów, w których obowiązuje ruch lewostronny.

Były pilot Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych, cytowany przez Travel + Leisure, wyjaśnia, że ma to związek z pierwszymi lotniskami. - Kiedyś samoloty kołowały przed terminal i zatrzymywały się równolegle do wejścia, aby wypuścić pasażerów - mówi. Z lewej strony łatwiej było pilotowi ocenić, w jak dużej odległości od budynku terminalu znajduje się skrzydło samolotu. - Niektóre maszyny w przeszłości miały wyjścia pasażerskie po prawej stronie, ale taki układ ograniczał pole widzenia pilotom - dodaje. Bezpieczeństwo i logika wzięły więc górę.

Dlaczego każdy samolot jest dziurawy? Wyjaśnienie poznasz w tym filmie:

Potwierdza to starszy konsultant lotniczy, Adrian Young, w rozmowie z The Independent: - Aż do lat 60. XX wieku samoloty parkowały blisko terminala i równolegle do drzwi. Ocena sytuacji i odległości z lewej strony była łatwiejsza.

W większości samolotów drzwi znajdują się po obu stronach, ale po prawej pracuje ekipa lotniskowa, która tankuje samolot i ładuje bagaże. Aby więc nie utrudniać przygotowań do odlotu, pasażerów wpuszcza się na pokład z lewej strony. Po prawej ustawiane są także wózki sprzątające i cateringowe. Dlatego korzystanie z tych drzwi byłoby niepraktyczne.

Ciekawym wytłumaczeniem wydaje się też to zaproponowane przez innego pilota, Andrew Stagga, związane ze statkami. Zwraca on uwagę, że każdy statek ma dwie burty - prawą i lewą. - Lewa strona była tą, którą wsiadało się na statek i wysiadało z niego - mówi i dodaje, że konstruktorzy samolotów zastosowali tę samą zasadę.

Źródło: Travel + Leisure, The Independent

Zobacz też: Dlaczego samoloty są białe? Ekspert: farba działa jak krem z filtrem

Komentarze (126)
Dlaczego do samolotu wsiadamy z lewej strony? Ma to związek z bezpieczeństwem i... statkami [WYJAŚNIAMY]
Zaloguj się
  • maxthebrindle

    Oceniono 95 razy 91

    Czy choć raz pismaki mogłyby przyłożyć się do swojej pracy i naprawdę odpowiedzieć na pytanie, które w tytule 'wyjaśniają'?
    'Z lewej strony łatwiej było pilotowi ocenić, w jak dużej odległości od budynku terminalu znajduje się skrzydło samolotu.'
    Fajnie. Ale dlaczego z lewej było łatwiej kontrolować odległość skrzydła od budynku? No właśnie, tego już z tekstu czytelnik się nie dowie.
    Odpowiem zatem - bo kapitan siedzi w kabinie po lewej stronie. A dlaczego siedzi po lewej stronie? Odpowiedź jest dość niezwykła - w czasach samolotów z napędem śmigłowym skręcanie maszyny podczas kołowania było łatwiejsze w lewo, niż w prawo (zresztą w locie także). Wynikało to z konieczności pokonania momentu obrotowego śmigieł, które kręciły się w lewo, 'pomagając' niejako wykonać manewr w tę stronę i utrudniając - w drugą: coś jak prowadzanie auta, które ściąga na lewo na skutek złego ustawienia geometrii zawieszenia. Z tego powodu drogi kołowania na lotniskach ustalano tak, by częściej skręcać w lewo (bo to oznaczało łatwiejszy manewr i mniejszy promień skrętu), zatem kapitan też siedział po lewej stronie, bo to mu zapewniało lepszą widoczność podczas manewrów. Podjeżdżanie do terminala lewą stroną było zatem tego konsekwencją.
    Preferowanie manewrów w lewo, także w locie jest zresztą chyba praktykowane do dziś - mieszkam w miasteczku 30 km od dużego lotniska międzynarodowego i nad moim domem przelatują samoloty zmuszone do odejścia 'na drugi krąg' i ponownego podejścia do pasa, co zdarza się przy wietrznej albo mglistej pogodzie (a w kraju, w którym mieszkam to częsta aura). Ponieważ znam położenie lotniska względem mojego domu to widzę, że zawsze krąg jest 'w lewo'.
    Więcej na ten temat można poczytać tu:
    *ttp://www.askcaptainlim.com/flying-the-plane-flying-90/1173-why-must-a-captain-sit-on-the-left-side-of-a-plane.html

  • hrkukus

    Oceniono 74 razy 70

    Lewa burta na statku to sprawa mocno historyczna, sięgająca wiosła sterowego, wsiadanie jest tylko konsekwencją. Wiąże się to wszystko z praworęcznością zdecydowanej części populacji. Żeby buło bardziej zabawnie, na konia także wsiada się z lewej strony i nie dlatego, że lewa strona konia służy do wsiadania.

  • m.godwin

    Oceniono 53 razy 45

    "Starszy konsultant lotniczy, Adrian Young" - nie ma w tym jakiejś sprzeczności?

  • shtalman

    Oceniono 46 razy 36

    Nie byłbym tego taki pewny, najłatwiej chyba zapytać Mateusza Morawieckiego bo to on zaprojektował wszystkie samoloty, na pewno będzie wiedział

  • as.pik

    Oceniono 53 razy 31

    Strasznie mi brakowało tej wiedzy. Po prostu ciężko było żyć.

  • kiker1

    Oceniono 27 razy 27

    Też mi wytłumaczenie...
    Do samolotu wsiada się z lewej strony, bo z lewej strony siedzi pilot. Ale dlaczego pilot siedzi z lewej strony, to już nie umieli wytłumaczyć.
    Do samolotu wsiada się z lewej strony, bo tak się wsiadało na statek. Ale dlaczego tak wsiadano na statek, to już nie umieli wytłumaczyć.

    Czekam na artykuł: Wiecie dlaczego pada deszcz? Bo krople lecą z chmur.

  • yuraathor

    Oceniono 22 razy 22

    to ja wam dam zagadkę
    czemu na obrazach przedstawiających Adama i Ewę mają oni pępki ?

  • tijeras66

    Oceniono 34 razy 22

    Już teraz wszystko wiem, mogę umierać w spokoju.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX