Czy okno w samolocie może pęknąć? Nad bezpieczeństwem czuwa mała dziurka [WYJAŚNIAMY]

Co się stanie, jeśli pęknie okno w samolocie? I czy to w ogóle możliwe? Wszystko kontroluje mały otwór, który może wydawać się podejrzany, choć w rzeczywistości bardzo dużo mu zawdzięczamy.

Niewygody podróży? Ten wynalazek sprawi, że w samolocie wyśpisz się jak we własnym łóżku

Część osób, które kiedykolwiek leciały samolotem, z pewnością zastanawiała się, czy jest możliwe zbicie okna w kabinie pasażerskiej. Okazuje się, że to trudniejsze, niż moglibyście przypuszczać, a jeśli nawet doszłoby do uszkodzenia szyby, specjalny mały otwór sprawi, że pasażerom nic się nie stanie.

Wygląda niepokojąco, a zapewnia bezpieczeństwo

Mark Vanhoenacker, pilot British Airways i autor książki "Skyfaring: A Journey With a Pilot" wyjaśnia, że okna w samolocie składają się z aż trzech warstw zrobionych z materiałów akrylowych, co dobrze widać, jeśli przyjrzymy się szybom z bliska. Już sam ten fakt sprawia, że stłuczenie całego okna jest właściwie niemożliwe. 

Najbardziej wewnętrzna warstwa, czyli ta znajdująca się najbliżej pasażera, ma za zadanie chronić następną. Ważniejsze są warstwy środkowa, w której znajduje się wcześniej wspomniany niewielki otwór nazywany otworem odpowietrzającym (ang. breather hole), i zewnętrzna chroniąca przed różnicą ciśnień w samolocie i poza nim.

Pilot tłumaczy, że wraz ze wzrostem wysokości samolotu spada ciśnienie zarówno na zewnątrz, jak i w kabinie, choć na zewnątrz dużo bardziej, ponieważ odpowiedni system utrzymuje ciśnienie w samolocie na bezpiecznym i stałym poziomie. Doprowadza to do sytuacji, kiedy ciśnienie w środku jest wyższe niż na zewnątrz, a powietrze próbuje "wydostać się" z kabiny, aby wyrównać różnicę. 

Dziurka w środkowej warstwie sprawia, że nacisk na tę część okna jest mniejszy i całą siłę ciśnienia w kabinie przyjmuje na siebie zewnętrzna szyba. - Małe otwory w oknach pozwalają wyrównać różnicę ciśnień między kabiną a tym, co jest między kadłubem a wykładziną oddzielającą wnętrze - wyjaśnia w rozmowie z Business Insider prof. Krzysztof Sibilski z Zakładu Inżynierii Lotniczej na Politechnice Wrocławskiej.

Jeśli otworu by nie było, każdy nagły wzrost ciśnienia na zewnątrz samolotu mógłby spowodować, że szyba pęknie. "A nawet, gdyby doszło do wysoce nieprawdopodobnego przypadku uszkodzenia zewnętrznej warstwy, środkowa przejmie jej zadanie" - uspokaja Mark Vanhoenacker i dodaje, że niewielki strumień powietrza wydostawałby się wówczas na zewnątrz przez otwór, ale system ciśnieniowy w samolocie bez problemu by sobie z tym poradził.

A co jeśli pęknie wewnętrzna szyba?

Do sytuacji, kiedy pasażer zbił wewnętrzną szybę w samolocie lecącym na wysokości ponad 10 kilometrów, doszło trzy lata temu na pokładzie maszyny linii Thomson Airways. Jak podawało wówczas Daily Mail, mężczyzna miał stłuc szybę jednym uderzeniem. 

Eksperci z branży lotniczej w rozmowie z serwisem uspokajali, że pasażerowie znaleźliby się w niebezpieczeństwie tylko wtedy, gdyby naruszona została zarówno wewnętrzna, jak i zewnętrzna warstwa, co jest niezmiernie trudne. Wówczas mogłoby dojść do tzw. dekompresji, czyli obniżenia ciśnienia w kabinie.

Komentarze (21)
Czy okno w samolocie może pęknąć? Nad bezpieczeństwem czuwa mała dziurka [WYJAŚNIAMY]
Zaloguj się
  • pm5

    Oceniono 1 raz -1

    Dziurka to jest w płocie ....

  • adstr

    Oceniono 2 razy 0

    Czy okno w samolocie może pęknąć?
    Nad bezpieczeństwem czuwa zespół redakcyjny 'gazety.pl'.

  • senseiek

    Oceniono 3 razy 3

    Najrozsądniejszym byłoby zastąpienie okien, kamerami i ekranami, które będą transmitować widok..

  • sthoss

    Oceniono 7 razy -7

    przypominam ze jak szybe sie zbije to jej nie ma, wiec nie ma rowniez z otworku w niej. Moglby ktos pomyslec zanim zacznie pisac piramidalne glupoty.

  • laure-sainclair

    Oceniono 6 razy -4

    szukałem tej słynnej dziurki w oknie samolotu i jej nie znalazłem, chyba jakaś mikroskopijna musi być

  • klassa

    Oceniono 7 razy -7

    Nie rozumiem sensu instalowania okien we współczesnych samolotach w strefie pasażerów. Widoczki chmur i słońca mogą zapewnić ekrany.I nie będzie potrzeby zasłaniania okna przed słońcem. Samoloty pewnie były by nie tylko tańsze, ale i bezpieczniejsze.

  • 99venus

    0

    jak długo jeszcze będzie to powtarzane??

  • plastikpiokio

    Oceniono 4 razy 0

    okno to może nie ale jak stwierdził szmaciar PARÓWKA to już tak i to z skutkiem tragicznym dla samolotu.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX