Lecisz samolotem? 10 pytań, które zawsze chciałeś zadać, ale bałeś się zapytać

Uwielbiasz podróżować, ale każdy lot traktujesz jak wyzwanie? Niby wiesz, że latanie to statystycznie najbezpieczniejsza forma transportu, ale ciągle odczuwasz niepokój? Sprawdź, jak to naprawdę jest z turbulencjami, wyłączaniem telefonów podczas startu i lądowania i ptakami na lotnisku. Na najbardziej nurtujące pasażerów pytania odpowiedział pilot liniowy, kapitan Marcin Urbański.

1. Dlaczego start i lądowanie są najtrudniejsze?

Podczas samego lotu piloci są oczywiście zajęci, ale w większości wykonują czynności proceduralne. Start i lądowanie to manewry wymagające największej precyzji i ogromnego skupienia. Poza tym wykonuje się je w bardzo różnych warunkach pogodowych i na różnie położonych i wyposażonych lotniskach. Dlatego podczas startu i lądowania trzeba zapiąć pasy.

PasyPasy Fot. Shutterstock

2. Dlaczego podczas startu okna powinny być odsłonięte?

Procedura otwierania okien na czas startu ma zapewnić załodze możliwość oceny sytuacji na zewnątrz samolotu. Ponieważ start i lądowanie uważa się za najtrudniejsze manewry podczas lotu, personel pokładowy jest wtedy szczególnie uważny, a widok na zewnątrz pozwala im na przykład bezpiecznie przeprowadzić ewentualną ewakuację.

3. Dlaczego podczas startu i lądowania muszą być wyłączone urządzenia elektroniczne?

Dokładnie temu samemu celowi służy prośba personelu o wyłączenie urządzeń elektrycznych na czas wykonywania manewrów startu i lądowania. Chodzi o to, żeby był kontakt z pasażerami. Wszelkie gry czy słuchawki w uszach mogłyby utrudnić przeprowadzenie bezpiecznej ewakuacji, a przy trudniejszym lądowaniu, wstrząsie, laptop na kolanach mógłby zrobić komuś krzywdę.

Dotychczas nie udowodniono, że fale emitowane przez telefony komórkowe mogą wpływać na nawigację, choć nie jest to zupełnie niemożliwe.

Wnętrze samolotuWnętrze samolotu Fot. Bartlomiej Barczyk / Agencja Gazeta

4. Czy ptaki na lotnisku zagrażają bezpieczeństwu lotu?

Ptaki stanowią potencjalne zagrożenie dla samolotu, podobnie jak zwierzyna na drodze. Przestrzeni powietrznej, w której poruszają się samoloty nie da się w żaden sposób zamknąć dla ptaków. Aby odstraszyć je tak, żeby nie podlatywały zbyt blisko maszyn wykorzystuje się hodowane sokoły lub stosuje huki. Podstawowym zabezpieczeniem jest jednak odpowiednie testowanie samolotów: silnik samolotu powinien być na tyle silny, żeby bez szwanku wyjść ze spotkania z ptakiem.

5. Czy gdyby rozbiło się okno, pasażer zostałby wyssany na zewnątrz?

Okna przy siedzeniach pasażerów są dwuwarstwowe i bardzo mocne. Nie mają szansy się rozbić. Są też zbyt małe, żeby wyleciał przez nie człowiek. Dużo większej powierzchni, ale i grubsze i odpowiednio hartowane są okna w kokpicie.

Wizja odrywających się siedzeń pasażerów i wysysanie ich na zewnątrz przez otwory w samolocie to tylko i wyłącznie fantazja reżyserów filmów katastroficznych, nie mająca nic wspólnego z rzeczywistością. Nawet gdyby w samolocie pojawiła się jakaś nieszczelność, pasażerowie pozostający na swoich siedzeniach i przypięci pasami są w stanie bezpiecznie dotrzeć z maszyną na ziemię.

6. Co się dzieje, gdy piorun uderzy w samolot?

Pioruny nie stanowią wielkiego zagrożenia dla dzisiejszych samolotów, które są wyposażone w instalacje odprowadzające ładunki elektrostatyczne. Piorun może co najwyżej uszkodzić zewnętrzną powłokę poszycia samolotu, ale nie spowoduje to zniszczeń wewnątrz kabiny.

Kokpit samolotu Boeing 787 (zdjęcie poglądowe)Kokpit samolotu Boeing 787 (zdjęcie poglądowe) MICHAŁ ŁEPECKI / AG

7. Co się dzieje, gdy obaj piloci nie mogą dalej prowadzić maszyny?

Taka sytuacja jest prawie niemożliwa. Trzeba pamiętać, że piloci to nie są przypadkowe osoby, przechodzą badania i szereg testów, które kontrolują ich stan zdrowia. Poza tym, istnieją procedury, które mają zapobiec temu, żeby obaj piloci gorzej się poczuli w tym samym czasie. Nie mogą na przykład nigdy jeść tego samego, żeby równocześnie się nie zatruć.

8. Czy turbulencje są niebezpieczne?

Turbulencje mogą być niebezpieczne, jeśli są bardzo silne, a pasażerowie nie mają zapiętych pasów bezpieczeństwa w trakcie ich trwania. Silniejsze wstrząsy mogą się zdarzać szczególnie nad Oceanem Spokojnym, czy Indyjskim, ale przypięty pasażer nie ma się czego obawiać. Samej maszynie nic nie ma prawa się podczas nich stać.

Jak przeżyć katastrofę lotniczą?Jak przeżyć katastrofę lotniczą? Fot. Shutterstock

9. W jakiej sytuacji, która ma szansę szczęśliwie się zakończyć, mogą przydać się maski tlenowe?

Wydaje Ci się, że słuchanie stewardessy tłumaczącej, jak stosować maski tlenowe jest bez sensu, bo jeśli coś będzie nie tak, to i tak Ci się ta wiedza do niczego nie przyda? To błąd! W wyjątkowej sytuacji może się zdarzyć nagły spadek ciśnienia. Generator tlenu, z którym połączone są maski pozwala na swobodne oddychanie przez kilkanaście minut, co jest wystarczającym czasem, aby piloci obniżyli pułap lotu, a ciśnienie wewnątrz samolotu wróciło do normy.

10. Czego boją się piloci?

Właściwie niczego. Piloci doskonale wiedzą, jak działa samolot i z jakimi procesami mają do czynienia podczas lotu. Ci, którzy się czegoś boją, po prostu nie zostają pilotami.

POLECAMY: Studenci wyruszyli w góry i już nie powrócili. Za tą tragedią kryje się mrożąca krew w żyłach tajemnica [+18] >>

Komentarze (17)
Lecisz samolotem? 10 pytań, które zawsze chciałeś zadać, ale bałeś się zapytać
Zaloguj się
  • andywaw

    Oceniono 46 razy 20

    "Co się dzieje, gdy obaj piloci nie mogą dalej prowadzić maszyny?" Odpowiedzi nie ma hahaha. Co to za odpowiedź: To niemożliwe.
    Pytanie nie brzmi "Czy to możliwe?". Pytanie brzmi "Co się dzieje, gdy..." no ale na to pytanie odpowiedzi nie ma.

    Po drugie, "Wizja odrywających się siedzeń pasażerów to tylko i wyłącznie fantazja reżyserów filmów katastroficznych, nie mająca nic wspólnego z rzeczywistością" to zdanie jest KŁAMSTWEM.

    Przykład? Katastrofa samolotu United Airlines UA811 w roku 1989: "W czasie lotu z Honolulu na Hawajach do Auckland w Nowej Zelandii nastąpiło oderwanie przednich drzwi luku bagażowego. W wyniku dekompresji kilka rzędów foteli wraz z 9 pasażerami zostało wyssanych z samolotu".

    No i co redaktorku? Może warto coś sprawdzić zamiast pisać bezrozumnie, że to tylko fantazja filmowa?

  • pakoshead

    Oceniono 40 razy 8

    Z odsunietymi roletami w oknach podczas startu i ladwania prawda jest niestety inna... chodzi o to, zeby po pierwsze -w razie niechcianego, niespodziwanego przyziemienia (czyt. wypadku), ekipy ratunkowe mogly miec rozeznanie, jaka jest sytuacja wewnatrz (jezeli jakiekolwiek "wewnatrz" jeszcze istnieje), po drugie o jak najwiekszy doplyw swiatla z zewnatrz, bez wzgledu na to, czy to swiatlo dzienne, czy sztuczne (czyt. ekip ratunkowych). Tylko takich rzeczy z oczywistych wzgledow sie nie mowi, co jest zreszta zrozumiale...
    I bardzo prosze bez polemik, osoba z rodziny mojej zony pracuje dla BA...

  • rattenkrieger

    Oceniono 12 razy 6

    I tak boję się latać. To nie jest normalne, że kupa złomu leci sobie 800km/h 10km nad ziemią. Każdy udany przelot uważam za cud!

  • tygrysio_misio

    Oceniono 8 razy 6

    Nawet gdyby w samolocie pojawiła się jakaś nieszczelność, pasażerowie pozostający na swoich siedzeniach i przypięci pasami są w stanie bezpiecznie dotrzeć z maszyną na ziemię

    sęk w tym, że większość pasażerów (przynajmniej z Polski) rozpina pasy kiedy tylko zgaśnie lampka

    a przypadków, kiedy przez "nieszczelność" kogoś nieprzypiętego wyssało jest trochę i to wcale nie był wymysł filmowców

  • student_zebrak

    Oceniono 17 razy 5

    dlatego po wyladowaniu kazdy rozumny pasazer uczestniczy w owacji na czesc pilotow i pan stjiuardess. W tym celu, podczas lotu pasazer wypija doze dla kurazu.

  • plastikpiokio

    Oceniono 14 razy 2

    odpowiedz na każde z tych 10 pytan jest tylko jedna ---jeżeli potrafisz się modlic --- to natychmiast zaczynaj.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX