Najlepszy samolot świata wg Discovery Channel

16.11.2012 19:33
Każdego dnia po niebie lata prawie 30 tysięcy samolotów przewożących ponad dwa miliony pasażerów i pięć milionów ton ładunków w każdy zakątek naszego globu. Eksperci Discovery Channel wybrali pięć samolotów i ocenili je w pięciu kategoriach, aby wybrać najlepszy samolot świata.
1 Samolot Eurofighter Typhoon Samolot Eurofighter Typhoon Samolot Eurofighter Typhoon/ fot. Discovery Channel

Najlepszy samolot świata - szybkość

Gigantyczny Antonow 225, dwupokładowy Airbus A380, bezzałogowy samolot zwiadowczy Global Hawk, najnowocześniejszy myśliwiec świata, Eurofighter Typhoon i transportowiec armii USA, Lockheed C5 Galaxy - oto samoloty, które zostały poddane ocenie Discovery Channel. Eksperci porównali je w pięciu kategoriach, by wybrać najlepszy samolot świata.

Najlepszy samolot świata - szybkość

Który samolot jest najszybszy?

Na pozycji piątej: bezzałogowy rozpoznawczy RQ-4 Global Hawk (prędkość maksymalna - 800 km/h). W czasie jednej misji Global Hawk może zbadać obszar o powierzchni 137 tysięcy kilometrów kwadratowych, czyli większy od Anglii.

Miejsce czwarte: zbudowany jeszcze w ZSRR transportowy Antonow 225. Maszyna, która miała przenosić promy kosmiczne i na swoim koncie ma ponad 100 rekordów świata, na "pełnym gazie" osiąga prędkość 850 km/h. Dziś budowa Antonowa kosztowałaby 300 milionów dolarów.

Miejsce trzecie: Lockheed Super Galaxy C5M - transportowy samolot amerykańskiej armii, używany na misjach od Wietnamu po Afganistan. Jego prędkość maksymalna to 871 km/h.

Na miejscu drugim: największy samolot pasażerski świata, Airbus A380. Mimo wielkich rozmiarów, to bardzo szybka maszyna - jej prędkość maksymalna wynosi 1078 km/h.

Najszybszy samolot świata w tej kategorii nie ma sobie równych. Supernowoczesny myśliwiec Eurofighter Typhoon jest w stanie dwukrotnie przekroczyć prędkość dźwięku - osiąga prędkość do 2045 km/h. To także najbardziej zwrotny myśliwiec świata.

Maszyna składa się z ponad 60 tysięcy części. 33 miesiące po rozpoczęciu budowy gotowe podzespoły trafiają do montowni. Co dwa tygodnie zespołowi oblatywaczy w Wielkiej Brytanii dostarczany jest gotowy samolot. Po serii rygorystycznych prób naziemnych Eurofightera sprawdza się w powietrzu.

Eurofighter debiutował w 1994 roku, stając się najnowocześniejszym odrzutowym myśliwcem świata. Nad jego stworzeniem pracowało sto tysięcy specjalistów. Po niemal dwóch dekadach ta konstrukcja jest podstawą uzbrojenia sił lotniczych sześciu krajów.

Oglądaj "Wielką Piątkę" i poznaj najlepsze pociągi, samoloty, statki i koparki na świecie. Emisja w środy o 22:00 na kanale Discovery ChannelDiscovery Channel

2 Samolot Eurofighter Typhoon / fot. Discovery Channel Samolot Eurofighter Typhoon / fot. Discovery Channel Samolot Eurofighter Typhoon / fot. Discovery Channel

Najlepszy samolot świata - rozpiętość skrzydeł

Najlepszy samolot świata - rozpiętość skrzydeł

Kolejna kategoria to rozpiętość skrzydeł.

Miejsce piąte: Eurofighter - jego skrzydła mają rozpiętość 10,95 metra, ale to dzięki nim maszyna jest bardzo zwrotna i trudna do wykrycia przez radary wroga.

Miejsce czwarte: amerykański Global Hawk, o rozpiętości skrzydeł wynoszącej 39,9 metra. Kiedy Global Hawk wejdzie na zaplanowany pułap, zaczyna szybować jak wielki latawiec.

Miejsce trzecie: Lockheed C5 Galaxy o rozpiętości skrzydeł wynoszącej 67,9 metra. Ten, niegdyś największy i najcięższy samolot świata, dziś wciąż jest jedną z największych latających maszyn stworzonych przez człowieka.

Na miejscu drugim: Airbus A380, którego skrzydła mają rozpiętość 79,75 metra.

Na miejscu pierwszym: Antonow 225. Jego rozmiary pozostają nie do pobicia od ponad trzydziestu lat. Skrzydła Antonowa 225 mają rozpiętość 88,4 metra - dystans pokonany w pierwszym locie przez samolot braci Wright  był od nich trzy razy krótszy (miał 37 metrów).

Jedyny latający Antonow 225 na świecie znajduje się w stolicy Ukrainy, Kijowie. Zbudowany w latach 80. samolot miał przenosić wahadłowca Buran, będącego sowiecką wersją promów kosmicznych NASA. Przerwanie programu badań kosmicznych w ZSRR miało zakończyć jego karierę Antonowa. Przed złomowaniem uratowało go jednak 20 milionów dolarów wyłożone przez Antonow Airlines. Dziś, An-225 transportuje po całym świecie najcięższe ładunki, od czołgów po turbiny. W tym celu utrzymywany jest w ciągłej gotowości, gotowy wystartować w dowolne miejsce globu w ciągu 24 godzin.

Dostęp do ogromnej ładowni umożliwia niezwykle pomysłowe rozwiązanie: nos maszyny odchyla się do góry pod kątem 90 stopni, co umożliwia otwarcie rampy, podczas gdy przednia część podwozia zostaje opuszczona w dół. Kiedy tył kadłuba idzie w górę, a przód opada na ziemię, samolot wygląda jak tańczący słoń. Każdy z sześciu odrzutowych silników Lotariew D-18T zapewnia moc 85 bolidów Formuły 1. Antonow potrzebuje lotniska o długości 3,5 kilometra oraz aż 27 ton paliwa, które spala w trakcie startu. A żeby wielki ciężar nie niszczył nawierzchni lotnisk w trakcie startów i lądowań, Antonow 225 ma 32 koła.

3 Samolot Global Hawk / fot. Discovery Channel Samolot Global Hawk / fot. Discovery Channel Samolot Global Hawk / fot. Discovery Channel

Najlepszy samolot świata - lot na najwyższej wysokości

Najlepszy samolot świata - lot na najwyższej wysokości

Pora ustalić, który z samolotów potrafi wznieść się najwyżej.

Na miejscu piątym: z trudem docierający do podstawy chmur Antonow 225. Latający gigant może wznieść się na wysokość 11 000 metrów.

Miejsce drugie: luksusowy Airbus A380, wznoszący się na wysokość 13 115 metrów.

Na miejscu trzecim: z pułapem 13 259 metrów amerykański transportowiec Lockheed Super Galaxy C5M, który dzięki możliwości tankowania w powietrzu może latać bez lądowania tak długo, jak długo wytrzyma jego załoga.

Na miejscu drugim: myśliwski Eurofighter Typhoon, zdolny błyskawicznie wznieść się na wysokość 16 764 metrów.

Miejsce pierwsze to zdalnie sterowany samolot zwiadowczy, latający dwa razy wyżej od pasażerskich odrzutowców. Amerykański bezzałogowy Global Hawk lata na wysokości 18 288 metrów, co zmniejsza ryzyko jego zestrzelenia.

Budowany w USA za sumę 200 milionów dolarów Global Hawk to najnowocześniejszy bezzałogowy samolot zwiadowczy świata, ale i tak trwają prace mające zwiększyć jego możliwości. Bezpośrednim rozwinięciem Global Hawka jest Eurohawk. Trwające non stop prace mają przekształcić "latające oko" w "latające ucho", czyli szpiegowską maszynę służącą do podsłuchiwania. Każde uszkodzenie kompozytowej konstrukcji może sprawić, że maszyna będzie niezdatna do lotu, dlatego wszystkie prace wykonuje się ręcznie.

Jak działa Eurohawk? W ciągu mniej niż jednej setnej sekundy polecenia wysyłane ze stanowiska dowodzenia docierają do umieszczonego na orbicie satelity i dalej do Eurohawka. W tym samym czasie maszyna przesyła zebrane informacje na ziemię. Ale Eurohawk to nie tylko zwiad. Wysyła się go również tam, gdzie jest zbyt niebezpiecznie dla pilota. NASA używa swoich dronów do śledzenia huraganów i wielkich pożarów lasów.

4 Airbus A380 / fot. Gjarkiewicz/CC/Wikipedia.com Airbus A380 / fot. Gjarkiewicz/CC/Wikipedia.com Airbus A380 / fot. Gjarkiewicz/CC/Wikipedia.com

Najlepszy samolot świata - współczynnik ciągu do ciężaru

Najlepszy samolot świata - współczynnik ciągu do ciężaru

Współczynnik ciągu do ciężaru to bezwymiarowa jednostka stosowana do porównywania silników i konstrukcji pojazdów. Dla Boeinga 747, czyli Jumbo Jeta, ten współczynnik wynosi 0,27. Gdy jego wartość jest wyższa niż jeden, mamy do czynienia z rakietami.

Miejsce piąte: Antonow 225. Mimo, że jego silniki mają moc 72 tys. koni mechanicznych, ogromna masa sprawia, że współczynnik ciągu do ciężaru wynosi 0,234.

Miejsce czwarte: transportowiec armii USA, Lockheed Super Galaxy C5M. Przy stosunku ciągu do masy wynoszącym 0,24, ta maszyna zużywa przy starcie 1400 litrów paliwa.

Na miejscu trzecim: amerykański bezzałogowy Global Hawk, ze współczynnikiem ciężaru do ciągu wynoszącym 0,26. Dość słaby silnik wybrano rozmyślnie, bo dzięki niskiej masie maszyna może pozostawać w powietrzu do 36 godzin.

Miejsce drugie to gigantyczny Airbus A380. Aby oderwać się od ziemi, ten największy pasażerski samolot świata potrzebuje silników o mocy 3,5 tysiąca samochodów osobowych. Jego współczynnik ciągu do ciężaru wynosi 0,264.

Na miejscu pierwszym: najnowocześniejszy samolot bojowy świata, Eurofighter Typhoon ze współczynnikiem ciągu do ciężaru wynoszącym 1,7, zapewniającym mu doskonałą zwrotność i ogromną prędkość wznoszenia. Ciąg Eurofightera jest prawie dwa razy większy od masy, ale nie dziwi, że w tej kategorii wygrał samolot bojowy.

Znacznie większym zaskoczeniem jest pasażerski gigant, który znalazł się na pozycji drugiej, dlatego przy tej kategorii bliżej przyjrzymy się maszynie ustalającej nowe standardy dla lotnictwa pasażerskiego.

Airbus A380 to nie tylko największy pasażerski odrzutowiec świata, także najbardziej nowoczesny. Kabiny pilotów pełne są supernowoczesnego sprzętu, więc piloci przechodzą wielogodzinne szkolenie na symulatorach. Mimo ogromnych rozmiarów, nowego Airbusa pilotuje się bardzo łatwo, bo wszystkie stery obsługiwane są dżojstikiem. A380 ma też najnowocześniejszy system sterowania elektronicznego - potrafi nawet wykryć błąd popełniony przez pilota i unieważnić jego decyzję: gdyby chcieć zadrzeć nos maszyny za bardzo w górę albo wykonać zbyt ostry skręt, system sterowania na to nie pozwoli.

Stworzenie tej maszyny zajęło francuskiej firmie Airbus 10 lat i kosztowało ponad 15 miliardów dolarów. Celem było zbudowanie samolotu zabierającego więcej pasażerów, niż jakakolwiek maszyna do tej pory (wynikiem są 853 osoby). Masa startowa Airbusa A380 wynosi 650 ton, więc to najcięższy pasażerski samolot świata. Aby móc unieść się w powietrze, skrzydła A380 mają powierzchnię 845 metrów kwadratowych, co w połączeniu z czterema silnikami turbowentylatorowymi Rolls Royce Trent 900 o łącznej mocy 1424 kiloniutonów umożliwia lot z prędkością ponad tysiąca km/h.

Od pierwszego lotu w 2007 roku Airbusy A380 przewiozły ponad 22 miliony pasażerów, a lotniska na całym świecie musiały się przystosować do wielkich rozmiarów tych maszyn.

5 Lockheed Super Galaxy C5M  / fot. U.S. Air Force photo by Brett Snow/CC/Wikipedia.com Lockheed Super Galaxy C5M / fot. U.S. Air Force photo by Brett Snow/CC/Wikipedia.com Lockheed Super Galaxy C5M / fot. U.S. Air Force photo by Brett Snow/CC/Wikipedia.com

Najlepszy samolot świata - pojemność przewozowa

Najlepszy samolot świata - pojemność przewozowa

Który z samolotów zabiera największy ładunek?

Miejsce piąte: z ładunkiem o masie 1,3 tony - Global Hawk.

Na miejscu czwartym: Eurofighter Typhoon - 12,5 tony. To 53% jego masy startowej.

Miejsce trzecie: gigantyczny Airbus A380, którego udźwig wynosi 84 tony.

Miejsce drugie: zdolny unieść ładunek o masie 129 ton amerykański Lockheed Super Galaxy C5M.

Na najwyższym stopniu podium, z udźwigiem wynoszącym 250 ton - Antonow 225.

Lockheed znów przegrał z Antonowem, ale armia USA nie może się bez niego obejść. Dlaczego?

Transportowce Lockheed Super Galaxy C5M są na wyposażeniu armii USA od ponad 40 lat. Są tak ważne, że 75 % stanu musi być w stałej gotowości bojowej, dlatego ekipy załadunkowe prowadzą nieustanne ćwiczenia. C5M może zabrać ładunek o wadze 129 ton. Wrota w tyle kadłuba i podnoszony do góry nos maszyny umożliwiają jednoczesny załadunek z obu stron. Ale rampę załadunkową trzeba rozłożyć we właściwy sposób. System taśmociągów umożliwia zapełnienie całego kadłuba umieszczonym na paletach ładunkiem w ciągu 90 minut. W przeciwieństwie do innych maszyn, ładownia C5M jest hermetyczna, co umożliwia umieszczenie w niej sześciuset żołnierzy. Na górnym pokładzie jest miejsce dla kolejnych 75 żołnierzy, oraz 6-osobowej załogi. Maszyna wyposażona jest w najnowocześniejszy system nawigacyjny, będący połączeniem GPS z niezawodnym IMU, czyli urządzeniem do nawigacji bezwładnościowej. System GPS wymaga ciągłej łączności z co najmniej trzema satelitami, a IMU jest całkowicie od nich niezależny.

6 Eurofighter Typhoon / fot. Jim Gordon/CC/Wikipedia.com Eurofighter Typhoon / fot. Jim Gordon/CC/Wikipedia.com Eurofighter Typhoon / fot. Jim Gordon/CC/Wikipedia.com

Najlepszy samolot świata - podsumowanie

Najlepszy samolot świata - podsumowanie

Który samolot świata po przeanalizowaniu pięciu kategorii jest najlepszy?

Miejsce piąte: bezzałogowy, zwiadowczy Global Hawk.

Na miejscu czwartym: zawdzięczający swoje istnienie kosmicznemu wyścigowi ex-sowiecki kolos, Antonow 225.

Miejsce trzecie: niezwykle wszechstronny transportowiec amerykańskiej armii, potężny Lockheed Super Galaxy C5M.

Na drugim: zwycięzca tylko jednej kategorii, a mimo to mający prawie tyle samo punktów co Eurofighter - największy pasażerski odrzutowiec świata, Airbus A380.

Numer jeden i najdoskonalszy samolot świata, to wielozadaniowy myśliwiec Eurofighter Typhoon. Ta maszyna łączy w sobie osiągi i zwrotność nieosiągalne dla innych maszyn. To prawdziwy supersamolot.

Komentarze (6)
Najlepszy samolot świata wg Discovery Channel
Zaloguj się
  • Gość: Podpisz się

    Oceniono 17 razy 17

    Discovery Channel sie kompromituje. Jak mozna porownywac mysliwiec do samolotu transportowego albo pasazerskiego? I jeszcze "osiągi i zwrotność nieosiągalne dla innych maszyn", "najdoskonalszy samolot swiata" - czysta glupota.

  • Gość: Ja

    Oceniono 13 razy 13

    Ilość błędów i ignorancji w tym artykule po prostu poraża !!
    Omijajcie z daleka !!

  • Gość: gwg

    Oceniono 9 razy 9

    Co to za pierd...y? Większych bzdur dawno nie widziałem - naprawdę.

  • Gość: kaka

    Oceniono 3 razy 3

    można porównywać ale myśliwce do myśliwców , transportowce do transportowców itd !!!!!!!!!!!!!!!!

  • Piotr Giłko

    0

    eurofighter to nie jest najnowoczesnijeszy mysliwiec siwiata prosze sie nie kompromitowac

  • 0

    Nie podano mocy - tajemnica? "o mocy 3,5 tysiąca samochodów osobowych" - i to jest moc podana w XXi w.? "Rolls Royce Trent 900 o łącznej mocy 1424 kiloniutonów" - moc w kN?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX