Najlepsze statki świata wg Discovery Channel

W każdej chwili po morzach i ocenach pływa 50 tysięcy statków przewożących miliony pasażerów i 90% produkowanych na świecie towarów. To jedna z najstarszych metod transportu. Czy da się określić, która ze współczesnych jednostek jest najlepsza? Eksperci Discovery Channel ocenili je w pięciu kategoriach, by wybrać najlepszy statek świata.
Statek Mighty Servant / fot. Shutterstock Statek Mighty Servant / fot. Shutterstock Statek Mighty Servant / fot. Shutterstock

Najlepszy statek świata: zanurzenie

Na świecie istnieje 55 tysięcy statków służących różnym celom. Do oceny eksperci Discovery Channel wybrali pięć jednostek: zbiornikowiec "TI Europe", lotniskowiec USS "George H. W. Bush", transportowiec "Mighty Servant", kontenerowiec "Ebba Mærsk" i największy pasażerski statek świata, "Allure of the Seas". Każdy ze statków został oceniony w pięciu kategoriach: zanurzenie, długość, moc silników, liczba przewożonych pasażerów i pojemność przewozowa.

Najlepszy statek świata: zanurzenie

Pierwsza z kategorii to zanurzenie. Na jaką głębokość statek może się bezpiecznie zanurzyć, nie ryzykując przewrócenia się na burtę?

Na miejscu piątym: "Allure of the Seas", największy pasażerski statek świata, którego zanurzenie to 9,1 metra. Choć ten gigant jest bardzo wysoki, to szeroki na 47 metrów kadłub zapewnia mu stabilność. Dzięki temu statek prawie się nie kołysze.

Miejsce czwarte: duma marynarki wojennej USA, lotniskowiec "George Bush", z zanurzeniem wynoszącym 11,3 metra. Dzięki małemu zanurzeniu jest bardzo stabilny, choć ma wyporność 97 tysięcy ton.

Na miejscu trzecim: największy kontenerowiec świata, "Ebba Mærsk" z zanurzeniem wynoszącym 15,5 metra. Ten gigant może zabrać na pokład 150 tysięcy standardowych kontenerów.

Miejsce drugie: oślepiająco biały superzbiornikowiec "TI Europe" o zanurzeniu 24 metrów. We wnętrzu jego dwuposzyciowego kadłuba mieści się 21 zbiorników, każdy o wielkości olimpijskiego basenu. "TI Europe" może przejść przez Kanał Sueski tylko z pustymi zbiornikami. Z pełnym ładunkiem musi płynąć wokół Afryki, co wydłuża rejs o 7 dni.

Na miejscu pierwszym: zdolny zanurzyć się na głębokość 26 metrów gigantyczny transportowiec "Mighty Servant". To największa na świecie jednostka półzanurzalna. Może przetransportować ważącą 34 tysiące ton platformę wiertniczą na odległość kilkunastu tysięcy kilometrów.

Jak dochodzi do tak dużego zanurzenia? Pod pokładem o powierzchni 7,5 tys. metrów kwadratowych znajdują się 44 wielkie zbiorniki balastowe. Po ich zalaniu 3/4 jednostki znika pod wodą. Zbiorniki zatapia się w określonej kolejności, bo inaczej statek mógłby się przewrócić i zatonąć.

Oglądaj "Wielką Piątkę" i poznaj najlepsze pociągi, samoloty, statki i koparki na świecie. Emisja w środy o 22:00 na kanale Discovery Channel.

Discovery Channel

Statek Ebba Marsk / fot. bbcworldservice/CC/Flickr.com Statek Ebba Marsk / fot. bbcworldservice/CC/Flickr.com Statek Ebba Marsk / fot. bbcworldservice/CC/Flickr.com

Najlepszy statek świata: długość

Najlepszy statek świata: długość

Na miejscu piątym: "Mighty Servant" o długości 190 metrów. Choć jest najkrótszy, to jego pokład ładunkowy ma powierzchnię 7,5 tysiąca metrów kwadratowych, czyli zmieściłoby się na nim dwieście autobusów.

Na czwartym: amerykański lotniskowiec "George Bush", o długości prawie 333 metrów. Na jego pokładzie mieści się co najmniej 70 samolotów bojowych i śmigłowców. W czasie działań bojowych na 120-metrowym pasie startowym samoloty mogą lądować co 25 sekund.

Miejsce trzecie: "Allure of the Seas" o długości 360 metrów. Na pokładzie "Allure of the Seas" znalazło się miejsce na park z żywymi drzewami, pole golfowe i 21 basenów.

Miejsce drugie to dwuposzyciowy superzbiornikowiec "TI Europe", którego kadłub ma długość 379 metrów. Ten statek jest tak wielki, że nie mieści się w macierzystym porcie w Antwerpii.

Zdecydowanym zwycięzcą w tej kategorii jest największy kontenerowiec świata, 398-metrowy "Ebba Mærsk". To najdłuższy statek na świecie. Każdego roku pokonuje dystans równy siedmiu obwodom Ziemi, przewożąc wszystko - od artykułów AGD po cyrkowe zwierzęta. W każdym porcie załadunkowo-rozładunkowym musi być na czas, bo nawet najmniejsze opóźnienie jest bardzo kosztowne i może mieć daleko idące konsekwencje. Kotwica tego statku waży 29 ton - tyle, co siedem dorosłych słoni. Na morzu "Ebba Mærsk" osiąga prędkość 25,5 węzła, czyli prawie 50 km/h, spalając w tym czasie 26 tysięcy litrów ropy. Jeden rejs trwa średnio 11 tygodni.

Lotniskowiec George H. W. Bush / fot. Neovu79/CC/Wikipedia Lotniskowiec George H. W. Bush / fot. Neovu79/CC/Wikipedia Lotniskowiec George H. W. Bush / fot. Neovu79/CC/Wikipedia

Najlepszy statek świata: moc silników

Najlepszy statek świata: moc silników

Na miejscu piątym: powolny i stateczny transportowiec "Mighty Servant". Dwie śruby napędzane są dwoma wysokoprężnymi silnikami o łącznej mocy 13 megawatów. Z pełnym ładunkiem ten wielki, półzanurzalny transportowiec porusza się z bezpieczną prędkością 14 węzłów. "Mighty Servant" ma za to świetne zabezpieczenia - gdyby zaczął tonąć, wystarczy wypompować wodę, a znów wypłynie na powierzchnię.

Miejsce czwarte: superzbiornikowiec "TI Europe". Jego silnik ma moc 37,4 megawata. To tyle, ile sześć Boeingów 747.

Miejsce trzecie: największy kontenerowiec świata, "Ebba Mærsk" z silnikiem o mocy 80 megawatów. Choć jego wielki silnik ma rozmiary czteropiętrowego domu, to system odzysku ciepła zmniejsza zużycie paliwa o 10%.

Miejsce drugie: największy statek pasażerki świata, "Allure of the Seas", napędzany przez 6 silników o łącznej mocy 98 megawatów i rozwijający prędkość 22 węzłów. Gdyby jeden człowiek zechciał zbudować "Allure of the Seas", musiałby złożyć w 181 sekcji, a następnie w całość ponad pół miliona stalowych części. Zajęłoby mu to 8 tysięcy lat.

Miejsce pierwsze to "George H. W. Bush", którego budowa trwała 8 lat. Okręt zwodowany w 2009 roku to najnowszy atomowy lotniskowiec marynarki wojennej USA. Ta pływająca forteca, której budowa kosztowała ponad 6 miliardów dolarów, może przenieść 6 tysięcy żołnierzy wraz z uzbrojeniem w każdy zakątek globu. Lotniskowiec wyposażony jest w 8 standardowych silników wysokoprężnych i dwa reaktory atomowe, które wykorzystują wodę morską do wytwarzania pary napędzającej turbiny. Dzięki parze na okręcie działa prawie wszystko - od ogrzewania kajut po katapulty startowe, które co trzy minuty mogą wyrzucić w powietrze cztery myśliwce. Na lotniskowcu "George Bush" wydaje się dziennie 18 tysięcy posiłków, a zapas żywności musi wystarczyć na 3 miesiące.

Liniowiec Allure of the Seas / fot. praline3001/CC/Flickr.com Liniowiec Allure of the Seas / fot. praline3001/CC/Flickr.com Liniowiec Allure of the Seas / fot. praline3001/CC/Flickr.com

Najlepszy statek świata: liczba przewożonych pasażerów

Najlepszy statek świata: liczba przewożonych pasażerów

Który ze statków zabiera na pokład największą liczbę ludzi?

Miejsce piąte: "Mighty Servant", czyli kapitan plus 22-osobowa załoga.

Na miejscu czwartym: "Ebba Mærsk". Choć to najdłuższy statek świata, to załoga tego kontenerowca liczy zaledwie 30 osób.

Miejsce trzecie: superzbiornikowiec "TI Europe". Załoga tego kolosa liczy 42 ludzi, którzy większość czasu poświęcają na konserwację znajdujących się na pokładzie instalacji.

Na pozycji drugiej: "George H. W. Bush", na którym jest dość miejsca, aby przetransportować małą armię (dosłownie) - 5680 ludzi.

Niekwestionowanym zwycięzcą w tej kategorii jest największy statek pasażerski świata, "Allure of the Seas". Ten kolos, zabierający na pokład 8,5 tysiąca ludzi, to bardziej pływające miasto niż statek, najbardziej luksusowy liniowiec naszej planety. Przykładowy rejs "Allure of the Seas" to wycieczka na Bahamy z siedmioma tysiącami pasażerów i obsługi oraz 300 tonami zapasów na pokładzie.

Pasażerowie "Allure of the Seas" oczekują obsługi na najwyższym poziomie, więc na statku musi być odpowiedni zapas żywności i napojów. Najtrudniejsze jest planowanie i zamawianie zaopatrzenia - załoga musi wiedzieć, jakich gości będzie mieć na pokładzie i odpowiednio się do tego przygotować. Jeśli podczas rejsu odbędzie się np. finał Super Bowl, na pokład trzeba zabrać dużo piwa. Na liniowcu wytwarza się dziennie 50 ton lodu tylko do napojów i posiłków.

Gdyby wyjąć "Allure of the Seas" z wody i postawić dziobem do góry, to byłby o 57 metrów wyższy od nowojorskiego budynku Chryslera.

Wielka Piątka. Najlepszy statek świata: TI Europe / fot. Discovery Channel Wielka Piątka. Najlepszy statek świata: TI Europe / fot. Discovery Channel Wielka Piątka. Najlepszy statek świata: TI Europe / fot. Discovery Channel

Najlepszy statek świata: podsumowanie

Najlepszy statek świata: podsumowanie

Pięć niezwykłych konstrukcji, pięć cudów morskiej inżynierii. Każda z tych jednostek czymś się wyróżnia, ale która z nich jest najlepsza?

Aby to ustalić, eksperci Discovery Channel podsumowali oceny w kategoriach: zanurzenia, długości, mocy silników, maksymalnej ładowności oraz liczby przewożonych pasażerów. A oto ostateczne wyniki:

Na miejscu piątym: feniks morza, czyli półzanurzalny transportowiec "Mighty Servant".

Miejsce czwarte: największy statek pasażerki świata, "Allure of the Seas".

Na pozycji trzeciej: flagowy okręt marynarki wojennej USA, lotniskowiec "Goerge Bush".

Na miejscu drugim: statek, który przewozi wszystko, od bożonarodzeniowych prezentów po żywe zwierzęta, czyli "Ebba Mærsk".

Numerem jeden jest prawdziwy gigant mórz i oceanów, dłuższy niż cztery piłkarskie boiska i wysoki jak sześciopiętrowy budynek: niezwykły, lśniący bielą "TI Europe". W tym przewożącym niewyobrażalne ilości ropy superzbiornikowcu wszystko jest ogromne. Sama śruba napędowa waży 104 tony. Dla porównania, 104 tony to waga pasażerskiego Jumbo Jeta.

***

Oglądaj "Wielką Piątkę" i poznaj najlepsze pociągi, samoloty, statki i koparki na świecie. Emisja w środy o 22 na kanale Discovery Channel.

Komentarze (8)
Najlepsze statki świata wg Discovery Channel
Zaloguj się
  • Gość: bihwqka

    0

    mXuqow , \[url=http://egqgrfmbqese.com/]egqgrfmbqese[/url], [link=http://vzauadveofrd.com/]vzauadveofrd[/link], http://qrvrjkljuvdz.com/

  • Gość: bzbbvjte

    0

    rFTxVC , \[url=http://dteounzdzvgb.com/]dteounzdzvgb[/url], [link=http://hvmejehlbzdc.com/]hvmejehlbzdc[/link], http://tdzvyumjileh.com/

  • Gość: cqzcqla

    0

    4jBjSD <a href="http://aehwiuippkig.com/">aehwiuippkig</a>

  • Gość: uaiyolde

    0

    fGaKv9 <a href="http://ouadbcqwtulj.com/">ouadbcqwtulj</a>

  • Gość: peydpfsjyg

    0

    yX7s7h , \[url=http://pmdauocvdlqi.com/]pmdauocvdlqi[/url], [link=http://fvublxyazaqb.com/]fvublxyazaqb[/link], http://vfrlvefkrsag.com/

  • Gość: ernxnq

    0

    gUzF7x , \[url=http://ueqxfzomrpuy.com/]ueqxfzomrpuy[/url], [link=http://girbcnuaiuos.com/]girbcnuaiuos[/link], http://xmajqrmdeufp.com/

  • Gość: ja

    0

    pracowalem przy tym statku i dunczycy sami nie wiedzieli dokladnie ile on bedzie mogl tych kontenerow zabrac. mowilo sie o 13-15 000,
    pismak uwazaj co za bzdury piszesz

  • Gość: ds

    0

    150 tysiecy kontenerów :) mom plzzzz. Jak juz to 14,5 tys.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX