Najlepsze pociągi świata - oceniamy w 5 kategoriach

Każdego roku pociągi na całym świecie przewożą 21 miliardów pasażerów i ponad 9 tysięcy miliardów ton ładunków, pokonując dystans równy 66 milionom obwodów Ziemi. Te cuda techniki służą różnym celom, więc także ich konstrukcje bardzo różnią się od siebie. Który z nich jest najlepszy?
N700 - rewersja japońskiego pociągu Shinkansen / fot. Discovery Channel N700 - rewersja japońskiego pociągu Shinkansen / fot. Discovery Channel N700 - rewersja japońskiego pociągu Shinkansen / fot. Discovery Channel

Najlepsze pociągi świata - wybieramy z wielkiej piątki

Na świecie istnieje ponad 1,5 tysiąca rodzajów pociągów. Który z nich jest najszybszy? Który pokonuje największy dystans? Który jest najsilniejszy, a który zabiera najwięcej podróżnych? W programie "Wielka Piątka: Superpociągi" eksperci Discovery Channel przyglądają się gigantom inżynierskiego geniuszu, aby wybrać najlepszych z najlepszych.

W szranki staje pięć wybranych wcześniej spośród tysięcy pociągów: TGV Duplex - pierwsza na świecie dwupoziomowa kolej dużych prędkości, N700 Shinkansen - najszybszy pociąg Japonii, Maglev - działająca w Chinach magnetyczna kolej przyszłości, pociąg Transrapid, Qingzang - najwyżej położona linia kolejowa świata i QNSL - najpotężniejszy pociąg towarowy Ameryki Północnej. Każdy spośród nich jest liderem w swojej klasie. Aby wybrać najlepszy pociąg świata, eksperci Discovery Channel oceniają kandydatów w pięciu kategoriach.

Oglądaj "Wielką Piątkę" i poznaj najlepsze pociągi, samoloty, statki i koparki na świecie. Emisja w środy o 22:00 na kanale Discovery Channel.

Discovery Channel

Japoński pociąg Shinkansen / fot. Shutterstock Japoński pociąg Shinkansen / fot. Shutterstock Japoński pociąg Shinkansen / fot. Shutterstock

Najlepszy pociąg świata: masa

Najlepszy pociąg świata: masa

W tej kategorii najsłabiej wypadł chiński Qinzang. Masa lokomotyw, wagonów i przewożonego ładunku to w jego przypadku zaledwie 138 ton. Ale ten pociąg nie może być ciężki, gdyż musi się wspiąć na przełęcz leżącą na wysokości ponad pięciu tysięcy metrów. Pasażerowie kolei Qinzang podpisują oświadczenie, że podróżują na własną odpowiedzialność.

Na miejscu czwartym - chiński Maglev, którego typowy skład to 265 ton. Maglev nie ma ciężkich kół czy silnika, bo unosi się w polu magnetycznym. Taki pociąg nie może dużo ważyć, co więcej, zużywa tyle prądu, co klimatyzator.

Na miejscu trzecim - znacznie cięższy, bo ważący 422 tony, francuski TGV. Jego wersja dwupiętrowa mieści 40% pasażerów więcej, niż modele jednopoziomowe. Składy zabierają większy ładunek, bo budowane są nie ze stali, ale z aluminium. Lokomotywa TGV wytrzymuje uderzenie o sile pięciuset ton. Aby pochłonąć energię zderzenia, wagony mają strefy kontrolowanego zgniotu. W tym pociągu podróżni mogą czuć się bezpiecznie.

Miejsce drugie - japońskie pociągi Shinkansen w wersji N700, których typowy skład waży 715 ton. Dzięki silnikom umieszczonym w podwoziu całego składu, najnowsze wersje Shinkansen mają więcej wagonów, są szybsze, cichsze i zużywają około 20% mniej prądu. Osiągnięcie kompromisu między mocą, osiągami, a masą kosztowało dodatkowe 2 miliardy dolarów.

Najsilniejszy pociąg świata: kanadyjski QNSL / fot. Discovery Channel Najsilniejszy pociąg świata: kanadyjski QNSL / fot. Discovery Channel Najsilniejszy pociąg świata: kanadyjski QNSL / fot. Discovery Channel

Pociąg o największej masie: QNSL

Pociąg o największej masie: QNSL

Zdobywca pierwszego miejsca w kategorii masy nie ma sobie równych - to prawdziwy stalowy potwór. Kanadyjski QNSL jest cięższy od wszystkich czterech wymienionych tutaj składów łącznie, bo z pełnym ładunkiem waży 33 tysiące ton. Ten pociąg wozi rudę żelaza przez dzikie ostępy północnej Kanady, ma wysokoprężny silnik o wadze dwudziestu ton i potężny pług śnieżny. Dzięki wielkiej wadze może pokonać najgłębsze kanadyjskie śniegi. A warunki, w jakich pracuje, są naprawdę ekstremalne - w rejonie Sept-Iles w kanadyjskim Quebeku zimą temperatura spada do minus czterdziestu stopni Celsjusza. To jedna z najtrudniejszych tras kolejowych na Ziemi, mierzy 800 kilometrów, a pokonanie jej wymaga zużycia dwudziestu tysięcy litrów paliwa.

Lokomotywy QNSL mogą uciągnąć nawet 240 wagonów, wtedy całkowita długość składu wynosi dwa i pół kilometra. Droga hamowania tego kolosa wynosi ponad kilometr.

Umiejętność prowadzenia pociągów QNSL musi być genetyczna, bo większość maszynistów to kolejarze w czwartym pokoleniu.

Maglev - działająca w Chinach magnetyczna kolej przyszłości / fot. Shutterstock Maglev - działająca w Chinach magnetyczna kolej przyszłości / fot. Shutterstock Maglev - działająca w Chinach magnetyczna kolej przyszłości / fot. Shutterstock

Najlepszy pociąg świata: szybkość

Najlepszy pociąg świata: szybkość

Czas wcisnąć gaz do dechy i sprawdzić, który z pociągów jest najszybszy.

Z miejsca pierwszego na piąte spada QNSL. Ale nie ma w tym nic dziwnego, bo tę konstrukcję stworzono do przewozu ciężkich ładunków. Nawet bez ładunku QNSL może się poruszać z prędkością nieprzekraczającą 65 km/h. Tu liczy się bezpieczeństwo, dlatego skład QNSL ma trzy systemy hamulcowe.

Miejsce czwarte: chiński, długodystansowy Qingzang, który pokonuje dwa tysiące kilometrów z Xining do serca Tybetu jadąc najwyżej położoną trasą kolejową świata. Po drodze pokonuje dwa łańcuchy górskie, więc pociągi rozwijają prędkość 120 km/h.

Miejsce trzecie to japońskie pociągi Shinkansen. Kiedyś były najszybsze na świecie, dziś ich maksymalna prędkość to 332 km/h. Skład Shinkansen wjeżdża do tunelu z taką prędkością, że nagły spadek ciśnienia powoduje "strzelanie" bębenków w uszach. Aby temu zapobiec, wszystkie wagony są hermetyzowane.

Miejsce drugie: chińska kolej magnetyczna pędząca z prędkością 500 km/h. Ten pociąg leci tuż nad ziemią, łącząc Szanghaj z międzynarodowym portem lotniczym Pudong.

TGV - francuski Pociąg Wielkich Prędkości / fot. Shutterstock TGV - francuski Pociąg Wielkich Prędkości / fot. Shutterstock TGV - francuski Pociąg Wielkich Prędkości / fot. Shutterstock

Najszybszy pociąg świata: TGV

Najszybszy pociąg świata: TGV

Miejsce pierwsze przypada francuskiemu Train à Grande Vitesse - w skrócie TGV, mogącemu osiągnąć prędkość maksymalną wynoszącą 575 km/h.

Pierwsze wersje TGV zdobyły światowy rekord prędkości na początku lat 90-tych. Potem rywalizowały z nimi japońskie pociągi Shinkansen, ale dziś TGV to znów najszybszy pociąg świata.

Każdego dnia na terenie całej Francji 115 superszybkich pociągów przewozi prawie 230 tysięcy pasażerów. Prędkość eksploatacyjna pociągów TGV jest najwyższa na świecie. Co 4 minuty tym samym torem jedzie kolejny pociąg. Osiąganie tak wielkich prędkości poddaje wszystkie elementy konstrukcji ogromnym obciążeniom. A każde, nawet najmniejsze, uszkodzenie może być przyczyną katastrofy, dlatego niezwykle ważne są regularne przeglądy techniczne.

Pojawienie się TGV w 81. roku zrewolucjonizowało francuskie koleje, bo 540-kilometrowa podróż z Paryża do Lyonu skróciła się do zaledwie dwóch godzin. Sukces TGV doprowadził do powstania pierwszego na świecie dwupoziomowego Pociągu Wielkich Prędkości, TGV Duplex.

Ale we francuskim La Rochelle powstaje już konstrukcja, która ma jeździć jeszcze szybciej. Następcą TGV ma być AGV, czyli Automotrice à Grand Vitesse. Ważący 410 ton skład jest o 12,5 % szybszy od TGV, zużywa 10% mniej prądu i ma 20% więcej miejsca dla pasażerów.

Ale już teraz TGV ma wszystko, co powinien mieć współczesny pociąg. Jest opływowy, energooszczędny, a przede wszystkim - szybki.

Wiadukt TGV niedaleko Vernegues, Prowansja, Francja / fot. Shutterstock Wiadukt TGV niedaleko Vernegues, Prowansja, Francja / fot. Shutterstock Wiadukt TGV niedaleko Vernegues, Prowansja, Francja / fot. Shutterstock

Najlepszy pociąg świata: najdłuższe przejazdy

Najlepszy pociąg świata: najdłuższe przejazdy

Wiemy już, który pociąg ma największą moc i prędkość maksymalną. A który z nich odbywa najdłuższe przejazdy?

Na miejscu piątym: chiński Maglev. Jest superszybki, ale pokonuje dystans zaledwie 30 kilometrów. Wybudowanie każdego z pociągów kosztowało 46 milionów dolarów. Maglev to świetny przykład zastosowania pierwszego prawa Newtona, bo gdyby nie opór powietrza, ten pociąg mógłby jechać i jechać bez końca.

Miejsce czwarte: kanadyjski QNSL, którego 418-kilometrowa trasa wiedzie przez odludne obszary północnej Kanady. Choć trasa jest krótka, to zdecydowanie najzimniejsza (i można zostać zaatakowanym przez niedźwiedzie).

Miejsce trzecie: japoński N700 Shinkansen, którego trasa z Tokio do Hakata liczy 1069 kilometrów. Od swojego debiutu w 1964 roku, pociągi tego typu pokonały odległość równą trzydziestu tysiącom obwodów Ziemi. Gdy kolej powstaje w pobliżu miast, ludzie wyprowadzają się, aby uniknąć hałasu. W przypadku Shinkansen miejscowości, przez które przebiegają jego trasy, rozrosły się o jedną trzecią.

Miejsce drugie to francuski TGV - jego szlaki wiodą przez całą Francję, a nawet dalej. Najdalsza trasa TGV liczy 1278 kilometrów i łączy Niceę z Brukselą. Pociągi TGV jeżdżą dwa razy szybciej, niż bolidy Formuły 1!

Kolej Tybetańska Qingzang / fot. Jan Reurink/CC/Wikipedia Kolej Tybetańska Qingzang / fot. Jan Reurink/CC/Wikipedia Kolej Tybetańska Qingzang / fot. Jan Reurink/CC/Wikipedia

Najdłuższa trasa przejazdu: Kolej Tybetańska Qingzang

Najdłuższa trasa przejazdu: Kolej Tybetańska Qingzang

Na miejscu pierwszym w kategorii dystansów - pociąg jadący przez dwa kraje i przekraczający najwyższe góry świata - chińska Kolej Tybetańska Qingzang, której trasa liczy 1972 kilometry.

Fachowcy z całego świata twierdzili, że kolei Qingzang nie da się zbudować, ale udało się dzięki najnowszym zdobyczom techniki, dwudziestu tysiącom robotników i specjalnym rozwiązaniom służącym mocowaniu torów.

Wyżyna Tybetańska to region dziki i górzysty, a linia Qingzang to ważna trasa transportowa regionu. Zanim powstała, do pokonania było mnóstwo problemów. Największy z nich znajdował się pod ziemią. Ponad jedna czwarta trasy Qingzang miała przebiegać w obszarze wiecznej zmarzliny. Kierujący Politechniką Lanzhou profesor Cheng Guadong opracował system wentylacji, dzięki któremu ziemia pozostaje zamarznięta przez cały rok. Trwająca 5 lat budowa kosztowała ponad 4 miliardy dolarów, a linia została oddana do użytku 1. lipca 2006 roku.

Ze względu na wysokość nad poziomem morza i długość trasy nie sprawdziłaby się na niej żadna zwykła lokomotywa. Rozwiązanie znalazł kanadyjski koncern Bombardier. Wraz ze wzrostem wysokości, maleje ilość tlenu zawartego w powietrzu i silnik lokomotywy słabnie. W najwyższym punkcie szlaku, na wysokości pięciu tysięcy metrów, jego moc spadłaby o 49% i pociąg mógłby stanąć w miejscu. Tu rozwiązaniem okazało się zastosowanie turbosprężarki.

Choć szlak i składy Qingzang mogą funkcjonować w najtrudniejszych warunkach, to ta wyprawa jest niebezpieczna także dla ludzi. 12-godzinna podróż na wysokości ponad czterech kilometrów nad poziomem morza grozi wystąpieniem choroby wysokościowej. Wszyscy pasażerowie muszą podpisać oświadczenie, że jadą na własną odpowiedzialność, a na wyposażeniu pociągu znajdują się maski tlenowe. Ale to zagrożenie nie zniechęca pasażerów. Od momentu uruchomienia linii Kolej Tybetańska przewiozła 41 milionów osób i 180 milionów ton ładunków.

Ciekawostka: w tych pociągach trzeba podgrzewać wodę do spłukiwania toalet, bo inaczej by zamarzła.

Japoński pociąg Shinkansen / fot. Shutterstock Japoński pociąg Shinkansen / fot. Shutterstock Japoński pociąg Shinkansen / fot. Shutterstock

Najlepsze pociągi świata: prędkość eksploatacyjna

Najlepsze pociągi świata: prędkość eksploatacyjna

To była ocena prędkości pociągów w warunkach testowych, a który z nich najszybciej przewozi pasażerów w warunkach codziennych? Kolejna kategoria to tak zwana prędkość eksploatacyjna.

Tu także na końcu stawki jest kanadyjski QNSL, dla którego jazda z prędkością wyższą niż 56 km/h jest kuszeniem losu.

Miejsce czwarte to Kolej Tybetańska, której prędkość operacyjna to 100 km/h. W trakcie 24-godzinnej wyprawy ten pociąg wspina się po górach, dźwiga ciężary, a nawet ślizga po lodzie.

Miejsce trzecie to najnowsza wersja japońskiego pociągu Shinkansen, N700. Choć w czasie prób wypada wspaniale, to w trakcie jazdy z pasażerami jego prędkość eksploatacyjna wynosi "zaledwie" 270 km/h. N700 Shinkansen to pociąg tak nowoczesny, że w zasadzie nie potrzebuje maszynisty. Komputery kontrolują prędkość, a jeśli maszynista nie zareaguje na sygnał "STOP", automaty same włączą hamulce.

Drugie miejsce zajmuje TGV z prędkością eksploatacyjną równą 320 km/h. Choć to ledwo ciut więcej, niż połowa prędkości osiąganej w trakcie prób, to wciąż najszybszy dalekodystansowy pociąg na świecie.

Miejsce pierwsze to konstrukcja niezwykła. Tor ma tylko 30 kilometrów długości, lecz za każdym razem skład osiąga prędkość 431 km/h. Największa prędkość eksploatacyjna: chińska kolej magnetyczna Maglev, pociąg Transrapid.

Szanghaj. Maglev - działająca w Chinach magnetyczna kolej przyszłości / fot. Shutterstock Szanghaj. Maglev - działająca w Chinach magnetyczna kolej przyszłości / fot. Shutterstock Szanghaj. Maglev - działająca w Chinach magnetyczna kolej przyszłości / fot. Shutterstock

Największa prędkość eksploatacyjna: Transrapid

Największa prędkość eksploatacyjna: Transrapid

Transrapid  to najbardziej punktualny pociąg świata - obliczono, że jego punktualność wynosi 99,97 procent.

Godzina 9:30  w Szanghaju to pora największego ruchu na znajdującym się na przedmieściu miasta terminalu Maglev. Pasażerowie to osoby chcące dostać się superszybką koleją na lotnisko Pudong

Transrapid nie jest zwykłym pociągiem - nie ma kół, ani lokomotywy i nawet z kompletem pasażerów pędzi z prędkością 431 km/h, czyli szybciej od startującego Concorde?a! A to wszystko dzięki magnesom.

Pociąg jest lekki, bo zbudowano go głównie z aluminium. Prąd dostarczają mu potężne akumulatory. A żeby mieć pewność, że nie dojdzie do wypadku, komputer sprawdza odległość kadłuba od szyny 100 tysięcy razy na sekundę.

Jak to działa? Ramiona, w których znajdują się elektromagnesy, są zawinięte wokół krawędzi toru. Gdy przez elektromagnesy przepuścimy prąd, powstaje pole magnetyczne, które przyciąga ramiona do spodniej powierzchni toru, unosząc ważący 265 ton skład na wysokość 12 milimetrów. Gdy skład uniesie się w górę, przez znajdujące się pod torem stojany prądu trójfazowego zaczyna płynąć prąd. Teraz włączają się elektromagnesy napędowe w ramionach podwozia. I tak powstaje wędrujące pole magnetyczne, które popycha skład przed siebie. Im silniejszy prąd, tym większa prędkość pociągu. Aby zwolnić jego bieg, wystarczy odwrócić bieguny pola magnetycznego. Transrapid jest szybki, niezawodny i zużywa mniej energii niż przeciętny samochód. W tym systemie najbardziej kosztowny jest tor, po którym się porusza.

Pomysł kolei magnetycznej powstał w Niemczech, ale tylko Chiny kupiły tę technologię. Budowa 30-kilometrowej trasy do lotniska Pudong kosztowała prawie półtora miliarda dolarów. Transrapid jest jedyną działającą koleją magnetyczną na świecie.

Japoński pociąg Shinkansen / fot. Shutterstock Japoński pociąg Shinkansen / fot. Shutterstock Japoński pociąg Shinkansen / fot. Shutterstock

Najlepsze pociągi świata: liczba jednorazowo przewożonych pasażerów.

Najlepsze pociągi świata: liczba jednorazowo przewożonych pasażerów.

W tej kategorii miejsce piąte to oczywiście wiozący zero pasażerów, kanadyjski QNSL. W samotności zachowanie czujności bywa utrudnione. Dlatego komputer ostrzega maszynistę, gdy na torze jest drugi pociąg. Przy braku reakcji system sam włącza hamulce.

Miejsce czwarte: superszybki, superlekki, choć stosunkowo mały Transrapid. Choć nie ma silnika ani mechanicznych hamulców, jest w nim miejsce dla zaledwie 562 podróżnych.

Na miejscu trzecim znów Chiny i Kolej Tybetańska, której skład może zabrać dziewięciuset pasażerów, z których każdy ma swoją maskę tlenową. Trasa jest tak niebezpieczna, że w każdym pociągu znajduje się lekarz.

Miejsce drugie: TGV w wersji dwupoziomowej zabierający 1020 pasażerów.

Na miejscu pierwszym znalazł się skład zdolny zabrać rekordową liczbę 1323 pasażerów. Jako, że każdego dnia tylko na trasie Tokio-Osaka te pociągi przewożą 391 tysięcy podróżnych, miejsce pierwsze zajmuje japoński N700 Shinkansen.

N700 - japońska rewersja pociągu Shinkansen / fot. Discovery Channel N700 - japońska rewersja pociągu Shinkansen / fot. Discovery Channel N700 - japońska rewersja pociągu Shinkansen / fot. Discovery Channel

Najwięcej przewożonych jednorazowo pasażerów: Shinkansen

Najwięcej przewożonych jednorazowo pasażerów: Shinkansen

Przez 40 lat linie Shinkansen przewiozły tylu pasażerów, ile ludzi żyje na Ziemi. Statystycznie każdy z nas jechał tym pociągiem.

Tokio to najgęściej zaludnione miasto Japonii, a jego dworce są bardzo zatłoczone. Tylko na trasie Tokio?Osaka każdego roku podróżuje ponad 141 milionów osób. Aby sprostać tym wymaganiom, codziennie w trasy wyrusza 3800 składów. Gdyby pociągi Shinkansen stanęły, zamarłaby cała Japonia. Na dodatek, te pociągi kursują z dokładnością do ułamka sekundy.

Większość pociągów ma ciężkie lokomotywy, które ciągną lub pchają skład. W pociągach Shinkansen wagony napędzają się same i można wydłużyć skład nie obniżając jego prędkości. To właśnie dzięki liczbie wagonów pociągi Shinkansen przewożą tak wielu pasażerów.

Shinkansen pojawiły się w połowie lat 60. Dziś po torach mkną najnowsze rewersje składów zwane N700, których opracowanie kosztowało ponad 2 miliardy dolarów. N700 jest o 20% bardziej aerodynamiczny od swoich poprzedników.

Przód N700 przypomina trochę dziobaka. Przy tym kształcie wjeżdżajacy do tunelu skład rozcina powietrze, zamiast pchać je przed sobą.

Zanim złoży się podanie o zostanie maszynistą Shinkansen, trzeba przepracować na kolei co najmniej 7 lat. Potem każdy kandydat odbywa 591 godzin wykładów i 571 godzin ćwiczeń praktycznych. Raz w miesiącu każdy maszynista przechodzi także szkolenie z zakresu sytuacji awaryjnych.

TGV Duplex - najlepszy i najnowocześniejszy pociąg na świecie / fot. Discovery Channel TGV Duplex - najlepszy i najnowocześniejszy pociąg na świecie / fot. Discovery Channel TGV Duplex - najlepszy i najnowocześniejszy pociąg na świecie / fot. Discovery Channel

Najlepszy pociąg świata: podsumowanie

Najlepszy pociąg świata: podsumowanie

5 niezwykłych pociągów, 5 cudów techniki, z których każdy jest mistrzem w którejś z kategorii. A który z nich jest najlepszy w klasyfikacji generalnej? Aby to ustalić, podsumowaliśmy wyniki w kategoriach prędkości maksymalnej, eksploatacyjnej, ładowności, pojemności i długości trasy. A oto ostateczny rezultat.

Miejsce piąte: bestia z kanadyjskich ostępów, towarowy QNSL.

Miejsce czwarte: wspinająca się na Dach Świata chińska Kolej Tybetańska Qingzang.

Pozycja trzecia: płynący na magnetycznej poduszce chiński Maglev.

Miejsce drugie: uwielbiany przez pasażerów japoński Shinkansen N700. Ale numerem jeden, najlepszym i najnowocześniejszym ze wszystkich pociągów na świecie, jest TGV Duplex. Dwupoziomowa konstrukcja francuskich inżynierów zrewolucjonizowało świat kolei. Nic dziwnego, że 70% superszybkich pociągów na wszystkich liniach kolejowych świata to właśnie TGV. TGV to także najszybszy pociąg skonstruowany przez człowieka. Podczas podróży z Paryża do Lyonu pociąg pokonuje kilometr w 11 i ćwierć sekundy - to prawdziwa rakieta!

***

Oglądaj "Wielką Piątkę" i poznaj najlepsze pociągi, samoloty, statki i koparki na świecie. Emisja w środy o 22 na kanale Discovery Channel.

Więcej o:
Komentarze (35)
Najlepsze pociągi świata - oceniamy w 5 kategoriach
Zaloguj się
  • remo29

    Oceniono 30 razy 22

    Brakuje mi jeszcze jednej kategorii: największy syf i burdel.
    Na pierwszym miejscu byłyby bankowo PKP.
    --
    parada karzełków

  • Gość: NowyTon

    Oceniono 16 razy 12

    Pierwsze prawo Newtona?
    Za moich czasów to była zasada dynamiki. Musiało się niedawno zmienić...

  • omniasol

    Oceniono 21 razy 9

    Najwieksza moc 33 tys ton????

    Co za idiota to pisal.
    To moc jest teraz w tonach?? Czy znowu zaczely sie jakies ferie i przyjeli uczniow na praktyke???

  • sinol_wybrzydzacz

    Oceniono 8 razy 8

    Koszmarne błędy są przede wszystkim świadectwem upadku kanałów popularnonaukowych, które są obecnie przygotowywane i opracowywane na nasz rynek przez debili. Liczy się sensacja i wygłup, natomiast realizacją "wspaniałych" pomysłów zajmują się zadufani analfabeci. A autor zestawienia bezkrytycznie wykorzystał materiały prasowe kanału DNO, który zraża do siebie ludzi mających choćby elementarne pojęcie o prezentowanych sprawach. Zapewne też należy do młodego pokolenia uczonych "po amerykańsku" permanentnych amatorów.

  • Gość: agdzie

    Oceniono 9 razy 7

    a gdzie nasze TLK, albo SKM? :)

  • Gość: rw1270

    Oceniono 13 razy 5

    Ten "artykul" to kompletne kretynstwo. Po drugim slajdzie przestalem czytac.

    Moc w tonach (w tonachj to mozna zestawic udzwig, sile ciagu, czy podobne wartosci, moc jest koniach albo kilowatach, czyli jednostkach pracy w czasie), no i to zestawienie, czterech pociagow pasazerskich i ogloszenie zwyciestwa pociagu towarowego. Absolutny debilizm. Zupelnie jakby oglosic piec najmocniejszych samochodow, przyklad (wybralem losowo, niewazne co): piate miejsce Subaru STI, czwarte Mercedes AMG, trzecie Ferrari jakies tam, drugie Lamborgini Diablo, a pierwsze ciagnik siodlowy Man. Co ma piernik do wiatraka?

    Jakby to zatutylowac piec najciekawszych pociagow w swoich kategoriach, to mialoby jakis sens. Panie RED., won z powrotem do szkoly na lekcje logiki (pierwszy rok studiow).

  • Gość: jacek

    Oceniono 4 razy 4

    a gdzie jest kolej w Australii:
    -- Indian-Pacific to linia kolejowa w Australii łącząca Perth leżące nad Oceanem Indyjskim z Sydney leżącym nad Pacyfikiem o łącznej długość 4352 km, czas przejazdu 65 godzin...
    - a na równinie Nullarbor znajduje się najdłuższy na świecie prosty odcinek torów o długości 478 km...

  • Gość: seboc

    Oceniono 4 razy 4

    Brakuje pociągu z czarnogórskiego Baru to Belgradu. Jechałem we wrześniu, spóźnił się jedyne 7 godzin.

  • Gość: seboc

    Oceniono 5 razy 3

    Możliwe, że to pisał Józef Bąk. GW + tematyka kolejowa + zafascynowanie kolejami chińskimi (Chiny JB odwiedził dzięki PKP). Wszystko się zgadza.
    S.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX