Komentarze (48)
Interurban - dwie historie pewnego tramwaju
Zaloguj się
  • pam_pa_ram_pam

    Oceniono 2 razy 2

    Witam!

    Nie tylko Belgia. Cała konurbacja Ruhry jest pokryta siecią tramwajową. Tramwaje pomykają przez pola i między wioskami, które teraz są w większości osiedlami domków jednorodzinnych. I jest to najlepszy środek komunikacji z Düsseldorfem czy Duisburgiem. Nie potrzeba jechać samochodem do Park&Ride.

    Polecam też zapoznanie się z historią i współczesnością Kolejki Badeńskiej w Wiedniu. To bardzo ciekawy przypadek. Od Baden przez Traiskirchen jedzie jako "kolejka", trochę podobna do naszego WKD. W pewnym momencie w Wiedniu "przeskakuje" na tory tramwajowe, na którymś przystanku odłącza się od skłądu jeden wagon, żeby nie "przeszkadzał" i Kolejka Badeńska już jako tramwaj podąża pod Operę Wiedeńską, gdzie ma pętlę i przystanek końcowy. Dzięki temu mieszkańcy Baden, Tribuswinkel czy Traiskirchen, gdzie mieszkania i domy są tańsze niż w Warszawie w "przeciętrnych" dzielnicach mogą wygodnie dojeżdżać do Centrum, mając po drodze wiele przesiadek do metra. Kolejka Badeńska ma konkurencję autostrady i drogi landowej, wcale bardzo nie zakorkowanej, a i tak ma całkiem dobre "obłożenie".

  • siubes

    Oceniono 11 razy 9

    Po co nam się uczyć od zgniłego zachodu?! My Polacy wolimy Komisję Majątkową, kapelanów w wojsku, księży w szpitalach i Fundusz Kościelny :D

  • baby1

    Oceniono 8 razy 8

    Trzeba mieć nieźle pod sufitem aby likwidować linie tranwajowe. Będą je niedługo spowrotem budować.

  • prawdziwyklecha

    Oceniono 11 razy 5

    tramwaje jeden ze środków transportu który nie stoi w korkach zostanie zamknięty , ale za to macie gamonie katolickie święto trzech króli , na trasie z Ozorkowa do Łodzi postawi się sieć kapliczek lub pomników kaki i gosia , pedofile w sukienkach je poświęcą , a wy stojąc w korku będziecie mogli wyskoczyć klęknąć i odmówić różaniec do Jarosławy zawsze dziewicy , lub po prostu poleżeć krzyżem aż korek zniknie.
    pochwalony

  • pjck

    Oceniono 8 razy 4

    Musi być ciekawy artykuł. Niestety rozłożono go na 10 stronach. To wyklucza przeczytanie więcej niż 10 %...

  • pajanko

    Oceniono 3 razy 3

    Uratujmy te linie, odbudujmy tory bo w obliczu ogolnego szalu posiadania samochodu, zakorkowanych ulic tramwaj ma przyszlosc. Najwazniejsze to odremontowac tory i to gdzie to jest mozliwe dobudowac drugi tor. W calej Europie zauwaza sie rezulekcje tramwajowa - a w Polsce zmierzch... lepiej jest remontowac niz za pare lat przywracac je i to po wiekszych jeszcze kosztach!!!

  • bron

    Oceniono 3 razy 3

    Tramwaj może i miałby sens gdyby był częścią systemu tak jak ten w Belgii. Z całą pewnością powinny się nim opiekować władze wojewódzkie a nie władze Łodzi, które nie mają w tym większego interesu. Jako regionalny środek komunikacji powinien być w gestii regionu. I jeszcze uwaga odnośnie tableki w ostatnim slajdzie - tramwaj belgijski jest w cąłości zlokalizowany w prowincji Flandria Zachodnia i nie ma wiele wspólnego z Flandrią Wschodnią, Antwerpią czy Limburgią. Charakterystyczną cechą komunikacji w całej Flandrii jest to że poza brukselą jest jeden wielki operator De Lijn. Tramwaj którego operatorem są dwie firmy kilka gmin i potrzebne są 3 bilety (absurd!) żeby się nim przejechać jest skazany na zagładę.

  • drakaina

    Oceniono 3 razy 3

    "Sam Kunitzer zginął w trakcie zamieszek w roku 1905, postrzelony w - nomen-omen - tramwaju."

    Gdyby nazywał się Tramwajer, to może byłby to nomen-omen. Tak jest tylko ironia losu, panowie redaktorzy. (Nomen-omen to z łaciny złowróżbne imię - czy nazwisko.)

  • petruszek

    Oceniono 2 razy 2

    Jasne, jasne... Urząd Marszałkowski chce sprowadzać do Łodzi emigrantów zarobkowych z ostatnich lat, bo nie ma rąk do pracy (rzekomo), a jednocześnie likwiduje się tramwaje podmiejskie, którymi głównie studenci z podłódzkich dziur dojeżdżają na uczelnie...

    I jeszcze jedno. Belgia, jako państwo, na przełomie XIX i XX wieku nie była w stanie finansować tramwajów, a w Łodzi linie tramwajowe budowali pojedynczy przedsiębiorcy. Myślę, że to daje obraz w jak bardzo "biednym" kraju żyjemy.

  • marsyas

    Oceniono 2 razy 2

    Kogo obchodzi komunikacja (między)miejska? Nas interesuje smoleńska mgła, pomniki budowane i usuwane, marsze lewicowe i prawicowe oraz co jeden dziennikarz powiedział na temat innego dziennikarza.

  • jabbaryt

    Oceniono 2 razy 2

    ceny ropy rosną. Co raz trudniej zapewnić transport systemem jedno auto - jeden pasażer. Komunikacja zbiorowa jest tańsza, po za tym tramwaje sa wydzielone z ruch miejskiego i nie wchodzą w korki. Potrzeba nowoczesnego taboru gdzie jest zapewniony komfort i bezpieczeństwo.

  • kotek.filemon

    Oceniono 6 razy 2

    Hitlerowcy nie zepsuli, komuna nie zepsuła, ale solidaruchom raptem 20 lat starczyło, żeby rozp***dolić co się dało.

  • artur737

    Oceniono 3 razy 1

    Nie czytam gowien rozbitych na 10 klikniec.

    Niech sobie autor sam czyta.

  • jorn

    Oceniono 1 raz 1

    @Pyskata666, @bron
    Przede wszystkim, rację ma bron, trasa tramwaju nadmorskiego przebiega przez terytorium tylko jednej prowincji - Flandrii Zachodniej (West-Vlaanderen). W tabelce tymczasem wymieniono wszystkie flamandzkie prowincje z wyjątkiem Brabancji Flamandzkiej. Pyskata trochę przesadza, ja też mieszkam we Flandrii i do Brukseli dojeżdżam codziennie pociągiem. Ale przesadza tylko trochę - rzeczywiście pociągi ciągle się spóźniają, częste są strajki, ale jednak mimo wszystko przynajmniej na mojej trasie wychodzi szybciej niż samochodem (ale za to znacznie drożej). Pyskata ma też rację, że ten flamandzki (bo nie belgijski, operatorzy transportu publicznego z wyjątkiem kolei są w Belgi związani z regionami) funkcjonuje dzięki turystom, nawet jeśli miejscowi też z niego korzystają.

    Dodam jeszcze, że ten tramwajowy system wokół Charleroi (nazywany przez władze szumnie metrem) nigdy nie został ukończony. Jego budowę rozpoczęto w latach '70 i - podobnie jak wiele gierkowskich inwestycji w PRL - ślimaczyła się ona niemożebnie, bo znaczna część przeznaczonych na nią środków została rozkradziona lub zmarnotrawiona z przyczyn korupcyjnych lub po prostu w atmosferze typowego walońskiego bałaganu. W 2006 lub 2007 r. budowę uznano za zakończoną, choć system nie obejmuje nawet połowy tych linii, jakie były planowane. Zwyczajnie, uznano, że nawet jak na walońskie standardy zmarnotrawiono już zbyt dużo pieniędzy podatników.

  • kapitan_marchewa

    Oceniono 1 raz 1

    Nie klikam w slajdy.
    Dla zasady..

  • pyskata666

    Oceniono 1 raz 1

    Ha ha ha, dawno sie tak nie usmialam. Mieszkam w Belogii, w malej miejscowosci, pracuje w duzym miescie. Do pracy mam 40 km i co dzien spewdzam dluuuugie godziny w dluuuugich korkach. Korzystanie z komunikacji publicznej wymagaloby absurdalnej liczby przesiadek, a biorac pod uwage wieczne spoznienia pociagoiw, totalna niewiarygodnosc tramwajow i ich kompletna niezaleznosc od rozkladow jazdy, tlok, ciagle strajki na kolei itp., to do pracy pewnie nigdy bym nie dotarla.
    Co za bzdurny artykul. Autor wykazuje sie kompletna nieznajomoscia realiow kraju o ktorym pisze.

    A tramwaj miedzymiastowy owszem kursuje, ale wzdluz wybrzerza. Przydatrny moze na wakacjach, ale nie w codziennym zyciu.

  • kloss99

    Oceniono 1 raz 1

    > Sam Kunitzer zginął w trakcie zamieszek w roku 1905, postrzelony w - nomen-omen - tramwaju.

    przed posłużeniem się obcojęzycznym zwrotem warto sprawdzić jego znaczenie

  • mikifly

    Oceniono 1 raz 1

    zgadzam się!!!!!!
    tak samo w wawie powinni ola budoę śmiesznej drugiej nitki którą łącznie z pierwsza bada budowali wgplanu 39lat!!!

    powyciagac linie tramwajowe taniej szybcieji wiecej obleca obaszaru z kazdej strony !!!!

  • przemeqq

    0

    Artykuł już robi się trochę nieaktualny. Na dziś dzień wiadomo, że do Konstantynowa pojedzie jedna z linii miejskich zamiast tramwaju 43bis, do Lutomierska i Ozorkowa linie mają zostać. Spółki międzygminne (MKT i TP) mają zostać rozwiązane. Wszystkie ma obsługiwać MPK.

  • swoboda_t

    0

    "postrzelony w - nomen-omen - tramwaju" - nie no, jak się takie coś czyta, to rence opadajom.

  • dyktator_bolandy

    0

    " Sam Kunitzer zginął w trakcie zamieszek w roku 1905, postrzelony w - nomen-omen - tramwaju"
    nomen omen to w nazwie cecha, niedouku "dziennikarzu".

  • aron2004

    0

    ale tramwaj i tak jest wolniejszy niż autobus. Inna sprawa, że należy promować tramwaje we Wrocławiu, a nie budować bezsensowną obwodnicę tego miasta.

  • mephistopheles

    0

    Jaki idiota rozbija artykul na 10 klikniec???
    Ja przestalem czytac juz po drugim.
    GWvno i nic wiecej.

  • krystyna_anna

    0

    Problemem jest sama możliwość wydostania się z Ozorkowa. Prywatni przewoźnicy - a jest ich w tym mieście kilku - dowożą pasażerów autobusami . Są one w mocno nieciekawym stanie technicznym , niepunktualne , ścigające się na trasie między sobą przez co czasami nie zatrzymują się na przystankach . Tramwaj dla wielu osób jest jedyna szansą na dostanie się do Łodzi czy Zgierza . Jeżdżą nim studenci , uczniowie . Nie można go zlikwidować .

  • masochista

    0

    W GW najwyraźniej już zapomnieli, że jednak szybki dostęp do Internetu ciągle dotyczy mniejszości. Innymi słowy dostępu starcza na 1, max. 2 slajdy.

  • konstanty999

    0

    proponuje, zeby redaktor serwisu gazeta.pl spedzil 8 godzin w zamknietym pomieszczeniu i klikal w SLAJDY

    moze pozniej nie dreczyl by czytelnikow portalu

  • symplegada

    0

    We Wrocku było podobnie, nie wiem, czy tak nadal jest. Może o tym piszecie, ale NIE KLIKAM

  • miauman

    0

    @prawdziwyklecha
    Amen

  • basutsuaa

    Oceniono 2 razy 0

    Od 18 lat mieszkam w Ozorkowie i jeszcze nie słyszałem żeby tu była jakaś cegielnia. Błąd w artykuje na stronie 2giej. Tramwaj dojeżdża w Ozorkowie do ulicy Cegielnianej (to miasto to nie wieś(20 000 mieszkańców)).

  • gsmolarz

    Oceniono 4 razy 0

    I znowu durne slajdy, myślicie że jesteście cwani i nabijecie sobie kliknięcia? Takiego!...

  • jwojnar

    Oceniono 4 razy 0

    Bardzo możliwe, że podmiejskie linie tramwajowe powrócą do łask. Mam tylko jedną wątpliwość: gdyby takie rozwiązanie miało ekonomiczny sens, to podmiejskich linii tramwajowych byłyby na świecie setki lub tysiące, a nie dwie, obie zbudowane ponad 100 lat temu.

  • bartek.london

    Oceniono 2 razy 0

    Nie klikam. chociaz mialem ochote przeczytać calość

  • fauxnews

    Oceniono 2 razy 0

    Klikajcie sobie sami.

  • znj2

    Oceniono 2 razy 0

    W Polsce nic się nie opłaca. Należy zlikwidować.

  • stefanpajonk

    Oceniono 2 razy 0

    trudno nie klikam

  • pa3dlo_z_warszawy

    0

    i tu widać polska radosną tfórczość - 3 bilety nie wiem czy te dwa bilety muk są takie same czy różne, może dla wygody pasażera trzeba wysiąść na odpowiednim przystanku, by szybko kupić od właściwego MUKa i jak dobrze pójdzie zdążyć wrócić do tramwaju, bo najwyraźniej gminy nie potrafią się dogadać, w Belgii wystarczy jeden bilet
    proponuję jeszcze wprowadzić zmianę obsługi przy zmianie biletu MUK i MZK

  • gupek70

    Oceniono 1 raz -1

    NIE KLIKAM . Czy to chodzi o ta lodz w ktorej dzieci trzyma sie w piekarniku ?

  • marcus19771107

    Oceniono 2 razy -2

    W zadnym wypadku tramwajami nie powinno 'opiekowac' sie panstwo (czy tzw. samorzady). Od tego sa prywatni przedsiebiorcy (jak widac na przykladach podanych w artykule)

  • airpressure

    Oceniono 3 razy -3

    Tramwaj podmiejski ma sens w 2 przypadkach: korki na trasie i ogromne obłożenie linii.
    W przypadku linii Łódź - Ozorków występuje ten pierwszy przypadek.
    Do Ozorkowa jedzie się DK1, więc o korki nietrudno. Dlatego całkiem sporo osób korzysta z tramwaju.
    Nie ma natomiast sensu tramwaj do Lutomierska, bo nie ma ani korków, ani wielu pasażerów.

  • kloakier

    Oceniono 4 razy -4

    Mieszkam we Wrocławiu, tramwaj towarzyszył mi od dziecka.Mimo sentymentu jaki do niego czuję, trudno mi się uwolnić od refleksji, że kolejne władze miasta ulegały zbędnym sentymentom, jakiemuś niewidzialnemu lobby tramwajowemu, lub po prostu czasem mając węża w kieszeni, do znudzenia łatają przestarzałą strukturę komunikacyjną.Tramwaj po prostu nie sprawdza się już w sieci komunikacyjnej Wrocławia i jest przeszkodą w jej modernizacji.Szybki tramwaj jest takim tylko z nazwy i całe to przedsięwzięcie, łącznie z mułowatymi i prądożernymi "Skodami " można już uznać za porażkę.Odrębnym tematem jest kwestia komfortu i bezpieczeństwa przy kolizjach, których jakby przybywa. Za te same środki dawno już byśmy mieli kilka linii metra, oraz szybkiej kolei podmiejskiej o napędzie elektrycznym / a nie kilka spalinowych szynobusów mknących z porywającą prędkością 50km/godz / ...

  • aron2004

    Oceniono 4 razy -4

    tramwaj podmiejski nie ma sensu ekonomicznego, bo 1. jeden tor 2. jak sie cos zdarzy to wszystko stoi a autobus może objechac drogom asfaltowom, a bus nawet polnom. Dlatego busy rzondzom

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX