Top 10. Najniebezpieczniejsze drogi świata

22.06.2012 11:02
Na naszych krajowych drogach zagrożeniem są głównie uczestnicy ruchu. W innych częściach świata same drogi są tak ekstremalne, że przejazd po niech to wyzwanie, a przy okazji ogromna przygoda. Oto najniebezpieczniejsze, a w niektórych przypadkach i najpiękniejsze drogi świata.
1 Droga śmierci, Boliwia Droga śmierci, Boliwia Galia & Yoav/flickr.com

Droga śmierci, Boliwia

Droga śmierci w Boliwii ma 65 km długości, 3,2 m szerokości, a różnica wysokości na trasie wynosi 3600 metrów! Przez wiele lat była to jedyna droga łącząca północną Boliwię ze stolicą. Ginęło na niej od 200 do 300 osób rocznie. Brak asfaltu i barierek zabezpieczających, liczne zwężenia nad przepaściami, ostre zakręty i zagrożenie lawinowe - nie bez powodu w 1995 przyznano tej trasie tytuł najniebezpieczniejszej drogi na świecie.

Trasę zbudowali w latach 30-tych zeszłego wieku jeńcy wzięci do niewoli w trakcie wojny o sporny region Chaco. Zabójcza serpentyna wije się w Andach między La Paz a Coroico. Zaraz za La Paz wznosi się do wysokości ok. 5 km, by potem zejść na wysokość zaledwie 330 metrów. Mijanie się na drodze śmierci to prawdziwy koszmar. Duże pojazdy niejednokrotnie muszą cofać do miejsca, gdzie można się wyminąć.

Od czasu wybudowania nowej drogi, ruch na drodze śmierci ograniczony został do minimum, a mrożąca krew w żyłach serpentyna stała się atrakcją tego regionu. Praktycznie wszystkie biura turystyczne w La Paz oferują przejażdżkę "najniebezpieczniejszą drogą świata". Są też oferty dla miłośników ekstremalnego kolarstwa. Podczas takiej wycieczki można obserwować wraki samochodów, które stoczyły się w przepaść.

droga śmierci, boliwia

fot. timsnell/flickr.com

2 Guoliang Tunnel Road - Chiny Guoliang Tunnel Road - Chiny FANG Chen/flickr.com

Guoliang Tunnel Road - Chiny

Zdjęcia Guoliang Tunnel Road wydają się wręcz niewiarygodne. Droga ma 120 m długości, 5 m wysokości i 4 m szerokości. Biegnie w poprzek ogromnej skalnej ściany w chińskich górach Taihang. Tunel przez, który prowadzi droga wydrążony został przez mieszkańców pobliskiej wioski Guoliang, a sama jego budowa pochłonęła wiele ofiar. Oświetlenie tunelu gwarantują wydrążone w skale okna, których szerokość dochodzi do kilkudziesięciu metrów. W ich pobliżu jedynie ostrożność może uratować auto od upadku w przepaść. Budowa Guoliang Tunnel Road trwała 5 lat, tunel został otwarty dla ruchu w maju 1977.

3 Yakutsk Yakutsk youtube

Błotna autostrada do Jakucka, Rosja

Jedyna droga prowadząca z Moskwy do Jakucka, miasta, zbudowanego na wiecznej zmarzlinie zapewnia kierowcom ekstremalne doznania. Na drodze tej nie ma asfaltu. Podczas zimy, która trwa około 10 miesięcy na autostradzie panują trudne warunki ze względu na śnieg, lód i ograniczoną widoczność. Mrozy dochodzą do minus 40 stopni Celsjusza. Najgorzej jest jednak latem po deszczach, czy roztopach - wtedy samochody dosłownie toną w błocie tworząc gigantyczny zator. W trosce o bezpieczeństwo podróżujących po drodze kierowców gdzieniegdzie rozstawiono znaki ograniczające prędkość do 70 km/h, ale po większych deszczach taka prędkość raczej nikomu nie grozi. Liczba samochodów w korku sięga niekiedy kilkaset pojazdów. Taki przymusowy postój może się ciągnąć nawet przez tydzień. Wtedy droga ta jest niebezpieczna z innego powodu - piraci syberyjscy, korzystając z sytuacji grabią samochody i porywają ludzi.

4 Sichuan-Tibet Highway, Chiny Sichuan-Tibet Highway, Chiny Fot. Shutterstock

Sichuan-Tibet Highway, Chiny

Droga prowadząca z Chengdu w prowincji Syczuan na wschodzie do Lhasy w Tybecie na zachodzie ma ok. 2413 km długości. Została otwarta w grudniu 1954 roku i od tamtego czasu zdecydowanie przyczyniła się do wzrostu liczby wypadków samochodowych w kraju. Nieutwardzona, wyboista droga wije się pośród wielu rzek (m.in. Dadu, Jinsha, Mekong), dziewiczych lasów oraz...aż 14 szczytów o wysokości 4,000-5,000 m n.p.m. Przejażdżka tą trasą zapewnia niezapomniane widoki i pozwala poznać ciekawą kulturę tutejszych mieszkańców. Jest niebezpieczna ze względu na obsunięcia ziemi, wielkie przepaście, spadające skały i ekstremalne warunki pogodowe. Niektórych kierowców może dotknąć choroba wysokościowa. Całą drogę da się przebyć w 8-10 dni.

..

fot. niqodemus/flickr.com

5 Droga Trolli (Trollstigen), Norwegia Droga Trolli (Trollstigen), Norwegia Fot. Shutterstock

Droga Trolli (Trollstigen), Norwegia

Trollstigen w Norwegii łączy Åndalsnes w gminie Rauma z Valldal w gminie Norddal na trasie drogi krajowej nr 63 prowadzącej do Geiranger. Trollstigen należy do jednej z najpiękniejszych widokowych tras świata tzw.  "Złotej Drogi" w Norwegii. Leży w samym sercu regionu Romsdal. Oficjalna nazwa tej serpentyny, często używana przez turystów brzmi Droga Trolii, ale dokładne tłumaczenie nazwy z języka norweskiego to "drabina trolli". Z trzech stron drogę otaczają wysokie góry. Tworzy ją 11 wijących się po górskim zboczu serpentyn, zakręcających nawet pod kątem 180°. Jest wąska, samochody o długości przekraczającej 12,4 metra nie mają tu wstępu. Średnie nachylenie drogi wynosi 9 proc. Została otwarta 31 lipca 1936 roku przez króla Haakona VII. Budowa jej trwała 8 lat.

Trasa stanowi dużą atrakcję turystyczną ze względu na bajeczne widoki. W najwyższym jej punkcie znajduje się ogromny parking, a około 10 minut od niego wspaniały taras widokowy, z którego podziwiać można piękny widok na serpentyny i malowniczy wodospad Stigfossen.

Droga Trolli jest zamykana na jesień i zimę ze względu na duże opady śniegu. W zależności od warunków pogodowych otwarta jest zwykle od maja do października. W 2005 roku droga przeszła modernizację. Szczególny nacisk nałożono na zabezpieczenie trasy przed spadającymi skałami.

6 Rumunia. Fragment Szosy Transfogaraskiej Rumunia. Fragment Szosy Transfogaraskiej Fot. Shutterstock

Szosa Transfogaraska, Rumunia

Szosa Transfogaraska to druga najwyżej położona utwardzona droga Rumunii. W najwyższym punkcie osiąga wysokość 2034 m n.p.m. Trasa łączy miasta Sybin w Siedmiogrodzie i Piteşti na Wołoszczyźnie. Pnie się przez najwyższe rumuńskie pasmo górskie nazywane Alpami Transylwańskimi. Niezliczona liczba zakrętów, kilka tuneli, zamek Włada Palownika, czy jezioro Vidraru - to tylko kilka atrakcji jakie czekają na drodze Transogarskiej. Szosa Transfogaraska została zbudowana w latach 1970-74 za czasów Nicolae Ceauşescu. Podczas jej budowy wykorzystano 6 milionów kilogramów dynamitu, a 40 budujących ją żołnierzy straciło życie. Początkowo miała znaczenie militarne. Ze względu na liczne zakręty na drodze obowiązuje ograniczenie prędkości do 40 km/h. Najdłuższy rumuński tunel (884 m) znajdujący się w najwyższym punkcie drogi jest zamknięty zwykle od października do kwietnia z powodu śniegu i wiatrów.

Szosa Transfogaraska, Rumunia

7 Przełęcz Los Caracoles (Andy, Ameryka Południowa) Przełęcz Los Caracoles (Andy, Ameryka Południowa) Fot. Shutterstock

Przełęcz Los Caracoles (Andy, Ameryka Południowa)

Los Caracoles to jedna z najniebezpieczniejszych dróg na świecie, której towarzyszą bajeczne widoki. Przełęcz Los Caracoles biegnie pomiędzy Chile i Argentyną. Jej strome wzniesienia przez większą część roku pokrywa śnieg i lód. Ostre zakręty bez barier mrożą krew w żyłach, ale otoczenie robi ogromne wrażenie. Przekraczanie Los Caracole zimą to niepowtarzalne doznanie. Zakręty na drodze następują jeden po drugim i zdają się nie mieć końca.

Przełęcz Los Caracoles (Andy, Ameryka Południowa)

pandrcutts/flickr.com

8 Dalton Highway na Alasce Dalton Highway na Alasce fot. travfotos/flickr.com

Dalton Highway na Alasce

Autostrada James W. Dalton Highway na Alasce ma aż 667 kilometrów długości i jest częścią Autostrady Panamerykańskiej. To najbardziej wysunięta na północ droga na Alasce prowadząca z Fairbanks do miejscowości Deadhorse położonej w pobliżu Oceanu Arktycznego. Zbudowana została w 1974 roku, by umożliwić transport w okolicach rurociągu Trans-Alaska. Jest jedną z najbardziej odizolowanych autostrad w Stanach Zjednoczonych, prowadzi jedynie przez kilka miejscowości, a jej okolicach ciężko o inną drogę publiczną nadającą się do jazdy. Dziennie drogą przejeżdża od 160 do 250 ciężarówek. Nie radzi się jeździć tą drogą samochodem bez napędu na cztery koła, trzeba mieć ze sobą zapas benzyny, opony zapasowe, dużo jedzenia, radia, telefony satelitarne i koce - wszystko, dzięki czemu w razie awarii samochodu można przeżyć.

..

fot. travfotos/flickr.com

9 Halsema Highway, Filipiny Halsema Highway, Filipiny Fot. Shutterstock

Halsema Highway, Filipiny

Halsema Highway na wyspie Luzon na Filipinach to górska trasa prowadząca z Baguio do Sagady. Droga przecina pasmo górskie Cordillera Central. Halsema Highway jest najwyżej biegnącą trasą na całych Filipinach. Najwyższy punkt na trasie sięga 2200 m n.p.m. Początkowe odcinki trasy pokryte są betonem jednak dalej nawierzchnia nie jest już utwardzona, robi się ślisko, a ze względu na bliskość lasów występuje tu często mgła. W porze deszczowej droga jest praktycznie nieprzejezdna. Pokonanie tego 100-kilometrowego odcinka zabiera około 6 godzin. Najniebezpieczniejsze są tu niezabezpieczone przepaście, nagłe spadki wysokości, ostre zakręty, obsunięcia ziemi oraz spadające skały, a także brawura miejscowych kierowców.

10 Stelvio Pass Road, Włochy Stelvio Pass Road, Włochy Fot. Shutterstock

Stelvio Pass Road, Włochy

Stelvio Pass Road łącząca miasta Valtellina i Merano we Włoszech to najwyższa przejezdna przełęcz we włoskich Alpach Wschodnich i druga, najwyżej usytuowana trasa w Alpach - 2757 m n.p.m. Zdaniem znawców, jest jedną z najbardziej wymagających dróg na świecie. Oferuje ponadto wyjątkowo spektakularne widoki. Pełno na niej zakrętów: krótkich i dłuższych, nie brakuje również licznych wzniesień. Drogę tę odwiedzają kolarze, podczas Giro d'Italia. Powstała w latach 1820-1825. Dzięki swoim 48 ostrym serpentynom, uznawana jest za najlepszą zakręconą drogę świata.

Stelvio Pass Road, Włochy

Komentarze (44)
Top 10. Najniebezpieczniejsze drogi świata
Zaloguj się
  • akkj

    Oceniono 21 razy 21

    Jechałem z La Paz do Coroico bodajże w 2002 roku miejscowym busem. Miejscowe pojazdy mają takie ogumienie, że wystają z niego druty i w mieście np. co chwila słychać strzał rozrywających się opon, bo one się nie przebijają np. tak jak u nas, tylko zwyczajnie rozrywają. Na szczęście nic takiego nie nastąpiło w moim busie na tym odcinku drogi, opona walnęła później, już na dole, na drodze bez przepaści. Widok nie jest dla ludzi o słabych nerwach, ja siedziałem przy szybie od strony przepaści i mimo że przyciskałem do szyby oko, prawie nigdy nie udało mi się dojrzeć drogi. Chwilami pojazdy jadą z kołami 40-50 cm od przepaści, podejrzewam że rozerwanie opony w takim miejscu spowodowało by osuniecie autobusu lub busa w przepaść, a w najlepszym wypadku jego zawieszenie nad nią na podwoziu. Szczególnie ekscytujące są mijanki, bo wtedy autobus "zewnętrzny" dosłownie zbliża się do przepaści kołami na kilkanaście centymetrów.

  • masaladosa

    Oceniono 9 razy 9

    brakuje trasy srinagar - leh z kaszmiru do ladakhu przez przełęcz zoji-la: jeden pas, ruch wahadłowy kierowany przez wojsko, urwiska kilkusetmetrowe, a na dnie rozbite ciężarówki i autobusy; z resztą w tamtym regionie można by kilka dróg jeszcze dodać do tego zestawienia np. lamayuru - padum...

  • Gość: sdf

    Oceniono 13 razy 11

    a ja myślałem że pokażą drogę krajową nr 9 z Radomia do Rzeszowa

  • elka_g

    Oceniono 6 razy 6

    Polecam drogi w Czarnogórze. Na przykład starą drogę z Baru do Podgoricy albo drogę do prawosławnego klasztoru Ostrog. Silne wrażenia murowane!

  • priekrasna.brunhilda

    Oceniono 7 razy 5

    Temat intrygujący, zdjęcia prawdopodobnie niezłe... ale znowu te cholerne slajdy!
    Nie klikam, rezygnuję!

  • robznarnii

    Oceniono 2 razy 2

    Odgrzewany kotlet z 2007
    wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114881,3863407.html

  • klaos113

    Oceniono 1 raz 1

    makarska riwiera. Audemars Piguet Replica polskie plaze to syf, bida, chamstwo, brud, niebezpiecznie i zimno.

  • Gość: m.

    Oceniono 1 raz 1

    chyba w Gruzji nie byli...

  • my_kroolik

    Oceniono 1 raz 1

    Jechałem tamtędy lokalnym autobusem. Zdjęcia nie oddają wrażeń. Zdecydowanie!!!

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX