Inżynieria czy magia? Największe i najdroższe projekty budowlane na świecie

Łączy je nowoczesność, zaawansowana technologia i miliardy zainwestowanych dolarów. Projekty, których realizacja rozszerza pojęcie granicy możliwości inżynierii. A wszystko po to, by człowiekowi żyło się lepiej. Oto miejsca na świecie, gdzie trwają najdroższe i największe przedsięwzięcia budowlane.
metro w nowym jorku, nowy jork metro w nowym jorku, nowy jork Discovery Science

Nowe metro w Nowym Jorku

Rozbudowa nowojorskiego metra oraz całego systemu komunikacji miejskiej, to największe publiczne przedsięwzięcie budowlane w historii Wielkiego Jabłka. Wartość projektu szacuje się na 15 miliardów dolarów. W ramach projektu na dworcu Grand Central powstaną kolejne dwa podziemne poziomy z czterema peronami, dzięki którym do Nowego Jorku będzie mogło przyjechać dziennie kolejne 150 pociągów.

 

Architektura ekstremalna na świecie

Stadion Olimpijski w Londynie Stadion Olimpijski w Londynie Discovery Science

Stadion Olimpijski w Londynie

Podczas Letnich Igrzysk Olimpijskich w 2012 roku na londyńskim Stadionie Olimpijskim odbędzie się ceremonia otwarcia i zamknięcia imprezy. Będzie to też główny obiekt Igrzysk, który stanie się areną zmagań lekkoatletów z całego świata. Zawodom może się przyglądać z trybun jednorazowo aż 80  tys. widzów.

Sava River Bridge w Serbii Sava River Bridge w Serbii Discovery Science

Najdłuższy most w Serbii

Sava River Bridge w Belgradzie to najdłuższy most w Serbii i jednocześnie jedna z najnowocześniejszych przepraw na świecie. Most ma połączyć Europę Środkową i Wschodnią.

Metamorfoza Azerbejdżanu Metamorfoza Azerbejdżanu SCIENCE CHANNEL/

Metamorfoza Azerbejdżanu

Po dziesięcioleciach sowieckiej okupacji Azerbejdżan wreszcie zaczyna się zmieniać. Najnowsze przedsięwzięcia architektoniczne realizowane w stolicy kraju - Baku, to m.in. kompleks wieżowców o nazwie Flame Towers.

Port lotniczy w Bombaju, Bombaj Port lotniczy w Bombaju, Bombaj Discovery Science

Port lotniczy w Bombaju

Na modernizację lotniska Mumbai w Bombaju przeznaczono 2 miliardy dolarów. To najbardziej ambitne przedsięwzięcie w historii indyjskiego budownictwa, które może odmienić sposób projektowania portów lotniczych na całym świecie.

Deriner Dam, turcja, elektrownia Deriner Dam, turcja, elektrownia Discovery Science

Gigantyczna elektrownia wodna w Turcji

W Turcji na rzece Çoruh od 1998 roku powstaje zapora wodna o nazwie Deriner Dam. To największa i najbardziej wytrzymała zapora, jaką kiedykolwiek zbudowano na świecie. Jej długość wynosi 720 metrów, a wysokość 249 metrów.

Elektrownia w Rio de Janeiro Elektrownia w Rio de Janeiro Discovery Science

Elektrownia w Rio de Janeiro

W 2014 roku Rio de Janeiro będzie gospodarzem Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej, a w 2016 roku - letnich igrzysk olimpijskich. Brazylijski rząd postanowił odciąć miasto od zewnętrznych, często niepewnych źródeł energii i stworzyć samowystarczalną "wyspę energetyczną". Zapadła decyzja o budowie elektrowni wodnej, którą tworzyć mają dwie ogromne zapory połączone tunelami ciągnącymi się pod siedmioma górami.

tunel pod alpami tunel pod alpami Discovery Science

Tunel pod Alpami

Szwajcarski Gotthard Base Tunnel, którego ukończenie zaplanowano na 2017 rok, będzie najdłuższym tunelem na świecie, liczącym ponad 144 kilometry długości. Tunel połączy południe Niemiec z północą Włoch, a tym samym ograniczy wzmożony ruch na terenie Szwajcarii. Najnowsza technologia i potężne maszyny pozwolą już niedługo skrócić drogę przez Alpy aż trzykrotnie!

Port w Rotterdamie Port w Rotterdamie Discovery Science

Port w Rotterdamie

Port w Rotterdamie to największy port Europy - ma powierzchnię liczącą 105 kilometrów kwadratowych. Przez 24 godziny na dobę obsługuje statki przybijające do niego z całego świata. Jednak zwiększający się ruch morski w tym rejonie sprawił, że pojawił się pomysł rozbudowy rotterdamskiego portu. Wart 4 miliardy dolarów projekt Massavlakte ma na celu trzykrotnie zwiększyć wydajność portu w Rotterdamie i pozwolić mu normalnie funkcjonować podczas prac budowlanych. Ukończenie rozbudowy portu planowane jest na 2013 rok.

Discovery Science

Projekty architektoniczne, które na zawsze odmieniają krajobraz i miejsce, w którym są realizowane. Zobacz je dzięki programowi "Inżynieria ekstremalna" od 9 września, w każdy piątek o godz. 15.00 na kanale Discovery Science.

 

Komentarze (6)
Inżynieria czy magia? Największe i najdroższe projekty budowlane na świecie
Zaloguj się
  • 1000dancers

    Oceniono 1 raz 1

    Na modernizację lotniska Mumbai w Bombaju ... Nie ma juz miasta Bombaj jest juz tylko i wylacznie Mumbai. Nazwa zostal zmienilna juz ladne kilka lat temu.

  • cracken001

    Oceniono 1 raz 1

    Na Grand Central niech lepiej pomysla o sprawnej wentylacji,bo panuje tam po prostu sauna

  • skrot.myslowy

    Oceniono 1 raz 1

    @mdzj
    Bo pewnie "panu redaktoru" pomyliło się przy mnożeniu "razy 2" (57*2=144 ;) ) Po prostu zostały policzone obie nitki tunelu ŁĄCZNIE ale skąd "pan redaktór" może o tym wiedzieć on miał tylko 'dostateczny' z angielskiego :P

  • noducks

    Oceniono 1 raz 1

    lotnisko mumbai w bombaju. gratuluje. w kontekscie glupoty to zdanie na pewno moze byc wysoko w rankingu

    mumbai to od 1995 wlasnie bombaj. hindusi zmienili nazwe ktora przypominala im o stuleciach kolonizacji. nowa nazwe zaczeto powszechnie uzywac w kazdym jezyku - angielskim, hiszpanskim, niemieckim, francuskim. tylko nie w polsce. podobnie jak w przypadku beijing, ktore z uporem maniaka w polsce nazywa sie pekinem czyli tworem powstalym z transkrypcji z rosyjskiego

  • mdzj

    Oceniono 2 razy 0

    Różne źródła w sieci podają zgodnie co następuje:

    "Gotthard Base Tunnel – tunel kolejowy w Alpach Szwajcarskich, będący najdłuższym do tej pory zbudowanym tunelem na świecie, mierzący 57 km długości"

    "Tunel jest przystosowany do ruchu kolei dużych prędkości. Dziennie będzie przez niego mogło przejechać 300 składów z prędkością 250 km/h. Wykonawca tunelu - firma AlpTransit Gotthard, deklaruje, że jego budowa zakończy się w 2016 r. Inwestycja, która skróci czas przejazdu między Zurychem i Mediolanem o prawie połowę, zostanie oddana do użytku w 2017 roku. "

    Panie Redaktorze - skąd Pan wziął owe 144km?
    Proszę o źródło, bo inaczej będę musiał zdecydować, czy kierowała Panem fantazja, lenistwo, nierzetelność czy też zwykłe niechlujstwo?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX