10 najpiękniejszych tras kolejowych w Europie

21.05.2013 09:29
Podróżowanie koleją od ponad stu lat cieszy się niesłabnącą popularnością. Na całym świecie można znaleźć miliony fanów pociągów, dla których nieważny jest cel podróży, ale sama droga. Jazda pociągiem to nie tylko niezapomniane widoki, ale też możliwość poczucia odległości i poznania nowych ludzi - najłatwiej zawiera się znajomości w niewielkich, powolnych pociągach, które wiją się pomiędzy górskimi szczytami i dolinami. Nie trzeba wielu godzin czy dni, aby zakochać się w kolei, czasem wystarczy krótka podróż przez tunele i mosty, aby poczuć potęgę ludzkiej myśli i rąk. Prezentujemy 10 tras kolejowych, których nie da się zapomnieć.
1 glacier express, szwajcaria, pociąg, trasy kolejowe glacier express, szwajcaria, pociąg, trasy kolejowe Fot. Shutterstock

Glacier Express (Ekspres Lodowcowy) - Szwajcaria

Glacier Express (Lodowcowy Ekspres) jest najwolniejszym pociągiem ekspresowym na świecie, w dodatku - bardzo drogim. Łączy dwa najsławniejsze kurorty alpejskie - Zermatt i St. Moritz. Trasę o długości 270 km i przewyższeniu 2500 m pociągi pokonują w 8 godzin, mijając po drodze 91 tuneli i 291 mostów. Pasażerowie Glacier Expressu podróżują komfortowymi, panoramicznymi wagonami, podziwiając po drodze górskie lasy oraz doliny. Górskie powietrze zaostrza apetyt - na zgłodniałych w trakcie podróży pasażerów czeka stylowy wagon restauracyjny, niestety z reguły należy zarezerwować w nim miejsce, a koszt samej rezerwacji wynosi kilkadziesiąt złotych. W pociągach Glacier Expressu znajduje się również minibarek, gdzie można kupić napoje i kanapki. Ekspres Lodowcowy zaczął kursować w 1930 roku, a swoją nazwę zawdzięcza mijanym po drodze wielkim szwajcarskim lodowcom. Podróż rozpoczynamy w Zermatt, miasteczku położonym u podnóża Matterhornu. Pierwszy etap podróży wiedzie z Zermatt do Brig, położonego nad brzegiem Rodanu, u stóp alpejskiej przełęczy Simplon. Następnie trasa biegnie z Brig aż do Disentis. Za miejscowością Betten tory zaczynają wznosić się coraz wyżej, z tego względu stosowana jest trzecia szyna zębata. Kolej osiąga wysokość 2033 m n.p.m. w Oberalppass, która jest najwyżej położoną stacją na całej trasie. W Disentis następuje zmiana lokomotyw, ponieważ dalej trasa znacznie się obniża. Ostatni odcinek Glacier Express pokonuje jadąc wzdłuż wąwozu Renu - i tak dociera do Saint Moritz.

Marzy Wam się podróż do Szwajcarii? Już niebawem na fanpejdżu Podróży będziemy mieć dla Was świetny konkurs. Bądźcie czujni!

2 pociąg, trasy kolejowe, Semmering Bahn,  Austria pociąg, trasy kolejowe, Semmering Bahn, Austria Fot. Herbert Ortner/CC/Wikimedia

Semmering Bahn - Austria

Linia kolejowa Semmering, biegnąca od Gloggnitz przez Przełęcz Semmering do Mürzzuschlag w Austrii, już w 1923 r. została uznana za zabytek i objęta ochroną. Od 1998 roku znajduje się na Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO, ponieważ uznaje się ją za znakomity przykład harmonijnego zespolenia przyrody i techniki. Semmering, gdzie zaczyna się trasa linii, leży w niedalekim sąsiedztwie stolicy Austrii - Wiednia. Linia została wybudowana w latach 1848-1854 i była pierwszą kolejką w Europie przeprowadzoną przez góry. Na swojej trasie pokonuje różnicę wysokości 457 m. Najwyższy punkt położony jest na wysokości 896 m n.p.m. Na długości 41 km zlokalizowano 16 wiaduktów, 15 tuneli i 100 murowanych mostów łukowych. Pokonanie całej trasy zajmuje nieco ponad godzinę. Wzdłuż linii kolejowej Semmering znajduje się wiele wartych obejrzenia historycznych obiektów. Aktualny rozkład jazdy austriackich kolei można znaleźć na stronie internetowej linii kolejowej Semmering Bahn.

3 Zugspitze Zugspitze Fot. Octagon/CC/Wikimedia

Zugspitze Bahn - Niemcy

Zugspitze Bahn jest jedną z najbardziej popularnych tras kolejowych w Niemczech. Trasa wiedzie z Garmisch Partenkirchen praktycznie na sam szczyt najwyższej góry w Niemczech - Zugspitze (2962 m n.p.m.). Linia powstawała w latach trzydziestych XX wieku i do dziś uważana jest za arcydzieło myśli inżynieryjnej. Dolna stacja Zugspitze Bahn położona jest na wysokości 720 m n.p.m. i znajduje się w sąsiedztwie głównego dworca kolejowego w Garmisch Partenkirchen. Trasa kolejki wiedzie przez całą dolinę górską aż na lodowiec pod samym szczyt Zugspitze na wysokość 2600 m n.p.m. Trasę o długości 11,5 km pociągi pokonują w 1,5 godziny, kursując co godzinę i odjeżdżając zawsze kwadrans przed pełną godziną. Wycieczka koleją na szczyt, a potem zjazd kolejką gondolową do Eibsee to koszt około 40 euro. Pierwszy odcinek kolei wiedzie całkowicie płaskim dnem doliny, ma charakter typowej podmiejskiej kolejki i służy głównie mieszkańcom w ich codziennych dojazdach. Dopiero w Grainau krajobraz ulega zmianie. W lokomotywie włącza się system koła zębatego, a tory zaczynają prowadzić pod górę. Prędkość kolejki na tym odcinku zdecydowanie spada. Za stacją Rifellriss pociąg wjeżdża w prawie dwukilometrowy tunel. Podróż kończy się na podziemnym peronie, z którego wychodzi się na platformę tuż przy lodowcu. Aby dotrzeć na sam szczyt Zugspitze należy skorzystać z kolei linowej, która wywozi turystów na wierzchołek w niespełna 5 minut.

4 francja, trasa kolejowa, pociąg, Le Petit Train Jaune de la Cerdagne francja, trasa kolejowa, pociąg, Le Petit Train Jaune de la Cerdagne Fot. Shutterstock

Le Petit Train Jaune de la Cerdagne - Francja

Le Petit Train Jaune de la Cerdagne to po prostu "Mały żółty pociąg". Jest on prawdziwym symbolem francuskiego regionu Languedoc-Roussillon, położonego w południowej części francuskich Pirenejów. Od prawie stu lat pociągi przemierzają około 60-kilometrową trasę z Villefranche-de-Conflent do Latour-de-Carol. Prace inżynieryjne rozpoczęto już w 1903 roku i trwały one aż do 1910 roku. Pierwsze, pokonujące całą trasę pociągi, ruszyły jednak dopiero w 1927 roku. Rozwój infrastruktury kolejowej przyczynił się do rozwoju turystyki w Langwedocji, a także do powstania licznych stacji narciarskich w tej części Pirenejów. "Mały żółty pociąg" wyrusza z Villefranche-de-Conflent, położonego na wysokości 427 m n.p.m. i stromo wspina się do Bolquere, położonego na wysokości 1593 m. Stacja ta jest jedną z najwyżej położonych w Europie. Na trasie przejazdu podziwiać można 650 różnych dzieł sztuki inżynieryjnej, w tym 19 tuneli i 2 najsłynniejsze mosty - jeden z nich to wysoki na 65 m Viaduc Sejourne, drugi zaś to wiszący most Pont Gisclard. Kolej jedzie z prędkością 35 km/h, pasażerowie siedzą w odkrytych wagonach podziwiając mijane po drodze urokliwe krajobrazy Pirenejów. Choć pociąg nosi nazwę żółtego, jego wagony są żółto-czerwone i nie jest to przypadkowy zestaw kolorystyczny - owe dwa kolory to barwy narodowe tej części Francji.

5 Kolejka bieszczadzka, Bieszczady Kolejka bieszczadzka, Bieszczady Kolejka bieszczadzka, Bieszczady / Fot. Shutterstock

Bieszczadzka Kolej Wąskotorowa

Budowę Bieszczadzkiej Wąskotorowej Kolejki Leśnej rozpoczęto w 1890 roku. Początkowo prowadziła ona z Cisnej do Nowego Łupkowa i miała ułatwić transport drewna z bieszczadzkich lasów. Projektantem kolejki był polski inżynier Albin Zazula, a prace przy jej budowie wykonywano ręcznie, bez pomocy urządzeń technicznych! Kolejkę uruchomiono w 1895 roku, w latach 1900-1904 przedłużono ją z Cisnej do Kalnicy. W trakcie działań wojennych kolejka znacznie ucierpiała. Po II wojnie światowej została jednak odbudowana na 98-kilometrowym odcinku z Rzepedzi i Nowego Łupkowa do Moczarnego. Dziś Bieszczadzka Kolej Wąskotorowa nie wozi już drewna, jest za to jedną z największych atrakcji turystycznych Bieszczadów. W 2009 roku przywrócono ruch kolejki na odcinku z Woli Michowej do Smolnika, jej istnienie zawdzięczamy grupie pasjonatów tworzących Fundację Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej, która utrzymuje ruch pociągów na trasie: Wola Michowa - Balnica - Solinka - Żubracze - Cisna - Dołżyca - Przysłup. Pociągi kursują głównie w okresie wakacji, choć można zamówić przejażdżkę kolejką także w innych porach roku. Możliwe są też atrakcje dodatkowe - na specjalne życzenie na pasażerów kolejki może napaść "Banda Krzycha", złożona z konnych bandytów. Trasa kolejki prowadzi z rozległej doliny, w której położona jest Wola Michowa ku wąskiej, górskiej dolinie na granicy ze Słowacją i dalej przez puszczę bukową do pustkowia dawnej Solinki. Następnie wzdłuż koryta górnej Solinki przez Żubracze do Majdanu i przez dolinę Cisnej do Dołżycy, kończąc swoją trasę na Przysłupie, skąd rozciąga się piękna panorama na bieszczadzkie połoniny.

6 Bergensbanen - Norwegia Bergensbanen - Norwegia Markus Schweiss/CC/Wikimedia

Bergensbanen - Norwegia

Bergensbanen, łącząca dwa największe miasta Norwegii: Oslo i Bergen - jest jedną z najwyżej położonych tras kolejowych w Europie - pociągi na tej trasie pną się do wysokości aż 1301 m n.p.m. Większa część trasy prowadzi przez płaskowyż Hardangervidda, gdzie na odcinku 100 km przebiega powyżej górnej granicy lasu. Budowa Bergensbaden była znacznym wyzwaniem dla inżynierów, ponieważ wymagała wydrążenia 182 tuneli o całkowitej długości 73 km, w tym jednego przekraczającego długością 10 km. Na całej trasie Bergensbaden zbudowano również około 300 mostów przerzuconych nad potokami i strumieniami górskimi. Od 1964 roku linia jest zelektryfikowana, dzięki czemu 400-kilometrowy odcinek z Oslo do Bergen pociągi pokonują w 6,5 godziny.

7 Chemin de fer de La Mure, pociąg, francja, trasy kolejowe Chemin de fer de La Mure, pociąg, francja, trasy kolejowe www.trainlamure.com

Chemin de fer de La Mure - Francja

Czerwona kolejka wąskotorowa Chemin de fer de La Mure ma swoją trasę u podnóża francuskich Alp, w niedalekim sąsiedztwie Grenoble. Została zbudowana w 1888 roku do transportu wydobywanego w górach antracytu. Po zakończeniu wydobycia surowca kolejkę zamknięto, ale po niespełna roku zaczęto ją wykorzystywać jako atrakcję turystyczną. Licząca ok. 30 km trasa kolejki rozpoczyna się na dworcu Saint-Georges-de-Commiers położonym na wysokości 316 m n.p.m. Wagony z drewnianymi ławkami zabierają turystów na niespełna dwugodzinną podróż, która już po kilkunastu minutach zamienia się w ucztę dla oczu. W miejscu, skąd rozpościera się najpiękniejsza panorama, pociąg zatrzymuje się na kilka minut, dając turystom możliwość zrobienia pamiątkowego zdjęcia. Następnie pociąg przejeżdża przez imponujące wiadukty: de Vaux (długi na 170 m, wysoki na 34 m) i dwa wiadukty de Loulla. Na stacji La Motte d'Aveillans pociąg zatrzymuje się na około 20 minut - jest tam muzeum pszczelarstwa i można skosztować lokalnego miodu. Następnie kolejka dociera do tunelu Mysterieux, który ma ponad kilometr długości. Wreszcie pociąg wjeżdża na dworzec La Mure położony na wysokości 882 m n.p.m., gdzie można zwiedzić ekspozycję poświęconą historii kolejki.

8 czarnogóra, pociąg, trasy kolejowe czarnogóra, pociąg, trasy kolejowe Fot. Shutterstock

Trasa kolejowa Bar - Belgrad - Czarnogóra/Serbia

Linia kolejowa z nadmorskiego Baru w Czarnogórze do stolicy Serbii - Belgradu uznawana jest za jedną z najpiękniejszych tras kolejowych na świecie. Jej długość liczy 477 kilometry, w trakcie których pociągi pokonują 252 tunele, z których najdłuższy, znajdujący się przed stacją Sutomore, ma długość 6129 m! Pierwsze tunele na tej trasie pojawiają się już za Belgradem i ciągną się aż do samego Baru. Na tej linii znajduje się również najwyższy most w Europie, którego prześwit nad lustrem wody wynosi 200 metrów, a długość wynosi 499 m. Położony jest on nad rzeką Mała Rijeka i dodatkowo przebiega po łuku. Linia kolejowa Bar - Belgrad wije się po zboczach górskich, bardzo często tuż nad przepaściami, od których oddziela je tylko mur oporowy. Kilka stacji zostało zbudowanych na sztucznych półkach skalnych, ponieważ brakowało na nie miejsca wśród stromych ścian. Najciekawszy widokowo jest odcinek od stacji Bijelo Polje do Podgoricy. Za Podgoricą trasa biegnie wzdłuż jeziora Szkoderskiego, w poprzek którego przebiega granica pomiędzy Czarnogórą i Albanią, tam również znajduje się najdłuższy na trasie tunel.

9 Gotthard Bahn - Szwajcaria / fot. Shutterstock Gotthard Bahn - Szwajcaria / fot. Shutterstock Gotthard Bahn - Szwajcaria / fot. Shutterstock

Gotthard Bahn - Szwajcaria

Gotthard Bahn przecina Alpy, łącząc położone na granicy z Włochami miejscowości Immensee i Chiasso. Długość trasy Gotthard Bahn wynosi 270 kilometrów i składa się z 1234 mostów i 80 tuneli, z czego główny, o długości 15 kilometrów, przebiega pod przełęczą świętego Gotarda. Obecnie trwają prace nad nowym tunelem kolejowym pod przełęczą, który ma być oddany do użytku w 2017 roku. Tunel ma mieć długość 57 kilometrów i być najdłuższym tunelem kolejowym na świecie. Trasę Gotthard Bahn otwarto w 1882 roku, była to wówczas czwarta trasa kolejowa przecinająca Alpy. Najniższy punkt na trasie przejazdu znajduje się w miejscowości Visp, położonej na wysokości 625 m n.p.m., natomiast najwyższy osiąga 2033 m n.p.m. Kilka lat temu linia została całkowicie zmodernizowana, obecnie na trasie jeżdżą komfortowe i nowoczesne wagony panoramiczne, które umożliwiają podziwianie widoków wzdłuż trasy przejazdu. W trakcie podróży turyści mogą skorzystać z wagonu restauracyjnego bądź zakupić przekąski i napoje.

10 Kolejka na przełęcz Jungfrau / fot. Shutterstock Kolejka na przełęcz Jungfrau / fot. Shutterstock Kolejka na przełęcz Jungfrau / fot. Shutterstock

Kolejka na przełęcz Jungfrau

Jungfrau to szczyt w Alpach Berneńskich położony na terenie Szwajcarii. To tutaj, na przełęcz Jungfrau, prowadzi najwyżej położona w Europie kolej zębata, osiągająca wysokość 3454 m n.p.m. Za pomysłodawcę budowy kolejki uchodzi Adolf Guyer-Zeller, który już w 1893 roku upatrzył sobie to miejsce i wykonał szkice, które trzy lata później dały początek budowie kolejki. Budowę planowano ukończyć w 7 lat, niestety, ze względu na bardzo trudne warunki, prace przeciągnęły się i kolejka była gotowa dopiero w 1912 roku, po 16 latach budowy. W przyszłym roku kolejka na przełęcz Jungfrau obchodzić będzie bardzo hucznie zapowiadane setne urodziny. Każdego roku kolejka przewozi około trzech milionów pasażerów. Jej trasa ma długość 12 kilometrów, a cała podróż trwa około 50 minut. Kolejka startuje z przełęczy Kleine Scheidegg i tylko pierwsze dwa kilometry jedzie po odkrytym terenie, pozostałe 10 przemierza w wydrążonym tunelu. Po drodze kolejka dwukrotnie się zatrzymuje. Pierwszy postój daje możliwość podziwiania północnej ściany Eigeru (3970 m n.p.m.), drugi przystanek znajduje się na wysokości 3160 m n.p.m. i nazywany jest "morzem lodowym". Pasażerowie przez szybę mogą podziwiać piękno spływającego wysoko z gór lodowca. Kolejka kursuje 3 razy na godzinę. Niestety nie należy ona do tanich, koszt wyjazdu na górę to około 120 zł, natomiast podróż w obie strony kosztuje około 220 zł.

Zobacz też:

Szwajcaria. Kanton Ticino - w dolinie stu dolin

Komentarze (20)
10 najpiękniejszych tras kolejowych w Europie
Zaloguj się
  • Gość: lothien

    Oceniono 21 razy 19

    Trasa Wałbrzych-Kłodzko. Przepiękna, ale w strasznym stanie. Obiekty inżynieryjne, mosty, wiadukty, tunele. Coś pięknego. Polecam!

  • Gość: Ryksa

    Oceniono 15 razy 15

    Szukacie po świecie a swego nie znacie! Wybierzcie koleją z Wałbrzycha do Kłodzka. Przejedziecie przez trzy tunele i kilkanaście mostów i na świat popatrzycie z góry - dosłownie!

  • tofunapatyku

    Oceniono 6 razy 6

    A ja polecam Kolej Transsyberyjską, nawet jeśli nie w Europie ;) Nie dość, że widoki obłędne to jeszcze piękne kobiety świecą złotymi zębami ;)
    www.tofunapatyku.pl/kolej-transsyberyjska-cz-1/

  • Gość: erich

    Oceniono 5 razy 5

    110 zł za jungfrau??? oj ktos chyba nie przeliczyl z franków ....

  • Gość: eduello

    Oceniono 4 razy 4

    dodałbym jeszcze dwa połączenia w Irlandii Północnej - biegnącą wzdłuż oceanu linię Coleraine-Derry/Londonderry oraz prześliczną kolejkę wąskotorową łączącą Bushmills (miejscowość z najstarszą destylernią whiskey na świecie) z Giant`s Causeway (na liście dzidzictwa UNESCO). Gorąco polecam.

  • Gość: Zenek

    Oceniono 3 razy 3

    "Niestety nie należy ona do tanich, koszt wyjazdu na górę to około 120 zł, natomiast podróż w obie strony kosztuje około 220 zł."

    Co za bzdura.

    Koszt przejażdżki w tę i z powrotem to prawie 220 franków, czyli ok. 770zł.

  • Gość: fiordy.com

    Oceniono 2 razy 2

    W tym zestawieniu brakuje jeszcze przepięknej trasy kolei Flåmsbana w Norwegii.
    Jej opis jest tutaj: http://www.visitflam.com/flam-railway/

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX