Z pasją o podróżach, wycieczkach i wyjazdach

Gazeta.pl > Podróże >  Nowości

10 najpiękniejszych tras kolejowych w Europie

RIO
21.05.2013 09:29
A A A Drukuj
Podróżowanie koleją od ponad stu lat cieszy się niesłabnącą popularnością. Na całym świecie można znaleźć miliony fanów pociągów, dla których nieważny jest cel podróży, ale sama droga. Jazda pociągiem to nie tylko niezapomniane widoki, ale też możliwość poczucia odległości i poznania nowych ludzi - najłatwiej zawiera się znajomości w niewielkich, powolnych pociągach, które wiją się pomiędzy górskimi szczytami i dolinami. Nie trzeba wielu godzin czy dni, aby zakochać się w kolei, czasem wystarczy krótka podróż przez tunele i mosty, aby poczuć potęgę ludzkiej myśli i rąk. Prezentujemy 10 tras kolejowych, których nie da się zapomnieć.

Fot. Shutterstock

Glacier Express (Lodowcowy Ekspres) jest najwolniejszym pociągiem ekspresowym na świecie, w dodatku - bardzo drogim. Łączy dwa najsławniejsze kurorty alpejskie - Zermatt i St. Moritz. Trasę o długości 270 km i przewyższeniu 2500 m pociągi pokonują w 8 godzin, mijając po drodze 91 tuneli i 291 mostów. Pasażerowie Glacier Expressu podróżują komfortowymi, panoramicznymi wagonami, podziwiając po drodze górskie lasy oraz doliny. Górskie powietrze zaostrza apetyt - na zgłodniałych w trakcie podróży pasażerów czeka stylowy wagon restauracyjny, niestety z reguły należy zarezerwować w nim miejsce, a koszt samej rezerwacji wynosi kilkadziesiąt złotych. W pociągach Glacier Expressu znajduje się również minibarek, gdzie można kupić napoje i kanapki. Ekspres Lodowcowy zaczął kursować w 1930 roku, a swoją nazwę zawdzięcza mijanym po drodze wielkim szwajcarskim lodowcom. Podróż rozpoczynamy w Zermatt, miasteczku położonym u podnóża Matterhornu. Pierwszy etap podróży wiedzie z Zermatt do Brig, położonego nad brzegiem Rodanu, u stóp alpejskiej przełęczy Simplon. Następnie trasa biegnie z Brig aż do Disentis. Za miejscowością Betten tory zaczynają wznosić się coraz wyżej, z tego względu stosowana jest trzecia szyna zębata. Kolej osiąga wysokość 2033 m n.p.m. w Oberalppass, która jest najwyżej położoną stacją na całej trasie. W Disentis następuje zmiana lokomotyw, ponieważ dalej trasa znacznie się obniża. Ostatni odcinek Glacier Express pokonuje jadąc wzdłuż wąwozu Renu - i tak dociera do Saint Moritz.

Marzy Wam się podróż do Szwajcarii? Już niebawem na fanpejdżu Podróży będziemy mieć dla Was świetny konkurs. Bądźcie czujni!

ZOBACZ TAKŻE

Komentarze (19)

Zaloguj się
  • Gość: lothien

    Oceniono 15 razy 13

    Trasa Wałbrzych-Kłodzko. Przepiękna, ale w strasznym stanie. Obiekty inżynieryjne, mosty, wiadukty, tunele. Coś pięknego. Polecam!

  • Gość: Ryksa

    Oceniono 9 razy 9

    Szukacie po świecie a swego nie znacie! Wybierzcie koleją z Wałbrzycha do Kłodzka. Przejedziecie przez trzy tunele i kilkanaście mostów i na świat popatrzycie z góry - dosłownie!

  • Gość: eduello

    Oceniono 4 razy 4

    dodałbym jeszcze dwa połączenia w Irlandii Północnej - biegnącą wzdłuż oceanu linię Coleraine-Derry/Londonderry oraz prześliczną kolejkę wąskotorową łączącą Bushmills (miejscowość z najstarszą destylernią whiskey na świecie) z Giant`s Causeway (na liście dzidzictwa UNESCO). Gorąco polecam.

  • Gość: fiordy.com

    Oceniono 2 razy 2

    W tym zestawieniu brakuje jeszcze przepięknej trasy kolei Flåmsbana w Norwegii.
    Jej opis jest tutaj: http://www.visitflam.com/flam-railway/

  • Gość: Zenek

    Oceniono 1 raz 1

    "Niestety nie należy ona do tanich, koszt wyjazdu na górę to około 120 zł, natomiast podróż w obie strony kosztuje około 220 zł."

    Co za bzdura.

    Koszt przejażdżki w tę i z powrotem to prawie 220 franków, czyli ok. 770zł.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX