Kolej na Polskę... Europejska konferencja turystyczna

Internet i tanie linie lotnicze rewolucjonizują turystykę. Jak je wykorzystywać, by zwiększyć nasz kawałek tortu w europejskim rynku turystyki?
O tym mówiono na zakończonej tydzień temu w Sopocie konferencji "Perspektywy europejskiego rynku turystycznego po rozszerzeniu Unii Europejskiej". - Chcemy zachęcić naszych turystów do latania, a zachodnich - przekonać do odkrycia w Polsce ciekawych miejsc. To działa w obie strony - mówiła Natasa Kázmér z Wizz Air. Tanich przewoźników interesują połączenia, które zapełnią samoloty co najmniej w 70 proc. W Wielkiej Brytanii Wizz Air rozwiesił plakaty: "Wódka i śledzie od 1,49 funta. Zamów bilet na lot do Polski. Gdańsk już od 24,99 funta". - Ludzie z Zachodu zaczynają zdawać sobie sprawę, że w tej części Europy nie tylko Pragę warto odwiedzić - uważają w Wizz Air.

György Petö, odpowiedzialny za Polskę i Węgry w Easy Jet, przekonywał, że tanie linie znacząco wpływają na rozwój turystyki. - Dzięki niskim cenom zachęcamy do latania tych, którzy dotąd tego nie robili, nie zabierając pasażerów tradycyjnym liniom. Po uruchomieniu lotów Easy Jet na trasie Liverpool-Nicea wzrosła liczba pasażerów British Airways.

Wizz Air i Easy Jet zapowiadają kolejne tanie połączenia w Polsce.

96 proc. pasażerów Easy Jet zamawia bilety via internet - dziś każdy może być "agentem od podróży". - W ubiegłym roku więcej Europejczyków samodzielnie zaplanowało sobie wakacje niż udało się na zorganizowany wyjazd - mówił Tom Jenkins, szef Europejskiego Stowarzyszenia Tour Operatorów.

Internet wpływa też na konkurencyjność. Kiedyś agenci turystyczni tworzyli różne oferty dla różnych krajów. Teraz wycieczkę lub bilet dostaniemy za tę samą cenę, niezależnie od miejsca, w jakim się znajdujemy.

Trzeba jednak zachęcić cudzoziemców, by do nas przyjeżdżali. Sopocki magistrat przedstawił swój sposób - "Sopot, Sport i Spa". - Pokazujemy uzdrowisko jako dobre miejsce do aktywnego spędzania czasu - można pływać, korzystać z plaży, uczyć się żeglarstwa i windsurfingu, czy jeździć konno na hipodromie.

Zachwalano też Polskę agroturystyczną. - Ludzie chcą być bliżej natury. To dla was duża szansa - mówił Bernd Muckenschnabel z firmy Novasol, która wynajmuje wakacyjne rezydencje w Europie.

Zdaniem Pawła Dąbrowskiego z gdańskiej spółki Swissmed Centrum Zdrowia przyszłość ma turystyka medyczna. - Zagraniczni pacjenci, którzy dostaną refundację za zabiegi w Polsce, chętnie odwiedzają chirurgów, kardiologów, ortopedów, onkologów i okulistów.

Konferencję zorganizowała gdyńska firma Actia Forum, http://www.actiaforum.pl/tourism2004