Chicago - co zobaczyć

29.08.2012 10:34
Chicago, USA

Chicago, USA (Chicago, USA / Shutterstock)

Historyczne centrum Chicago obfituje w architektoniczne wspaniałości. Można się z nimi zapoznać w ramach licznych oprowadzanych wycieczek, ale można też ruszyć na zwiedzanie samodzielnie.
Chicago

Nieoficjalną nazwę Loop ("pętla") mieszkańcy Chicago nadali historycznemu sercu swego miasta, nawiązując do pletli, jaką zatacza tutaj nadziemna kolejka El (elevated train). Zwiedzając ten obszar Chicago, na początek warto się wybrać na rejs po rzece Chicago (spiętej 10 mostami), od Lake Shore Drive do Franklin Street. Stateczki spacerowe czekają na chętnych przy Navy Pier oraz przy ulicach Michigan i Wacker. Podczas 90-minutowego rejsu Architectural Cruise płynie się obok Marina City, Lake Point Tower, John Hancock Center i James R. Thompson Center.

Inny interesujący rejs, z przewodnikiem zakontraktowanym przez Chicago Architecture Foundation, obejmuje śródmiejskie dzieła słynnych architektów. Po drodze przewodnik pokazuje ok. 100 godnych uwagi obiektów, a niektóre szczegółowo omawia. Kto nie ma ochoty na taki wykład, może skorzystać z wycieczek organizowanych od połowy kwietnia do października przez Wendella Sightseeing czy Mercury Tours. Wycieczki łodzią Wendella trwają ok. 90 min i kosztują 19 dolarów (dorosli) oraz 10 dolarów (dzieci). Statki wypływają z północno-zachodniego narożnika mostu na Michigan Avenue.

Chicago z okna autobusu

Można tez rozważyć zwiedzanie zabytkowego Chicago autobusem Chicago Trolley Co. Wycieczki zaczynają sie pod Sears Tower i koło Water Tower na Michigan Avenue. Pojazdy zatrzymują się przy wielu muzeach i w innych znaczących miejscach w obrębie Loop i dzielnicy Near North (m.in. Wacker Drive South, Art Institute, hotel Hilton, Sears Tower, John Hancock Center, Water Tower, Magnificent Mile). Objazd atrakcji trwa ok. dwóch godzin i obfituje w szczegółowe opisy zabytków śródmieścia Chicago. Cena biletu dla dorosłych wynosi 26 dolarów. Trasa autobusów American Sightseeing i Gray Line obejmuje jeszcze szerszy obszar.

Niecodzienną atrakcją może być przejażdżka po miejscach morderstw, porachunków gangsterskich i nawiedzonych zabytkach chicagowskiej architektury organizowana przez pisarza i radiowca Richarda Crowe'a w formie autobusowych wycieczek Supernatural Tours (www.ghosttours.com).

Równie ciekawy jest przejazd antycznym powozem konnym, organizowany przez Noble Horse. Pojazdy stoją w pobliżu placu starej Water Tower, u zbiegu ulic Michigan i Chicago. Przejażdżka, która trwa zwykle pół godziny i kosztuje 35 dolarów, obejmuje obszar Magnificent Mile, wybrzeża, rzeki, Lincoln Park i Buckingham Fountain.

Uzupełnieniem wycieczki autobusowej po Chicago czy rejsu po rzece może być jazda nadziemną kolejką El. Nie należy się jednak spodziewać cicho sunących wagoników. Ich koła upiornie skrzypią, nastolatki wrzeszczą do siebie nawzajem, motorniczy ogłasza nazwy przystanków przez trzeszczące głośniki, a od czasu do czasu jakiś pijak publicznie improwizuje płynące z serca wyznania. Lecz to jest właśnie Chicago, a El wydaje się niestworzona dla turystów w równym stopniu, jak całe Chicago.

Chicago. Nadziemna kolejka na kółkach

Jeśli ktoś zdecyduje się na El, dobrym punktem rozpoczęcia przejażdżki po Loop będzie Merchandise Mart, między ulicami Wells i Orleans, na północ od rzeki. Kto jeden przystanek wcześniej wsiada do pociągu udającego się na południe, do Ravenswood, powinien po prawej wypatrywać "wspinaczy" - naturalnej wielkości modeli kobiety i mężczyzny ubranych w biznesowe garnitury. Wydają się wspinać, a może ześlizgiwać w dół ściany budynku zaledwie 9 m od przejeżdżających pociągów. Obie figury trzymają w jednej dłoni realistycznie wyglądające teczki, a drugą ręką są uczepione liny zwieszającej się z góry. Z ust mężczyzny wydobywa sie komiksowy dymek z napisem: "Musi być jakiś łatwiejszy sposób na wejście do środka".

Warto na kilka minut wysiąść z pociągu i rozejrzeć sie po stacji Quincy. Budynek stacyjny pochodzący z 1897 r. wznosi się nad peronami niczym bungalow w stylu art déco. Będąc z powrotem w pociągu, w drodze do Van Buren albo do innego, równie dobrego miejsca na rozpoczęcie pieszego zwiedzania, można dostrzec dziwną trójkątną budowle - William J. Campbell US Courthouse Annex, lokatorom lepiej znana jako Metropolitan Correctional Center1 ("miejski ośrodek poprawczy"). By podnieść efektywność zakładu karnego, w tym 27-kondygnacyjnym budynku zwiększono liczbę cel (każda z oknem) i zmniejszono powierzchnie prowadzących do nich korytarzy. Efekt wydaje się raczej naukowym niż humanitarnym doświadczeniem więziennictwa.

Chicago. Kilka przecznic na północ, przy Dearborn Street wznoszą sie: Dirksen Building, Kluczynski Building i Post Office (poczta), razem znane jako Federal Center2 . Gmachy, noszące nazwy upamiętniające ważne osobistości Chicago, często są przytaczane jako dwa przykłady najbardziej udanych dzieł Miesa van der Rohe. Duży, otwarty plac pomiędzy budynkami zajmuje Flaming Alexandra Caldera - kilka czerwonych łuków, których lekkość i wdzięk nie zdradzają prawdziwego ciężaru rzeźby (50 ton).

Chicago. Jedna czy dwie przecznice na zachód, przy 209 S. LaSalle stoi Rookery3, budowla zaprojektowana w 1886 r. przez zespół Burnham and Root. Holl wejściowy przemodelował w 1905 r. Frank Lloyd Wright, a stosunkowo niedawno wnętrzu przywrócono piękny wygląd właśnie z tamtego czasu. Warto podejść kilka przecznic na wschód, żeby obejrzeć Marquette Building (przy 140 S. Dearborn) projektu Holabirda i Miesa van der Roche, a potem wrócić się kilka przecznic, by zobaczyć 16-kondygnacyjny Monadnock Building4przy Dearborn, miedzy ulicami Van Buren i Jackson, ukończony w 1891 r., najwyższy budynek z murowanymi ścianami dźwigającymi na sobie cały ciężar konstrukcji (późniejsze wysokościowce nie miały ścian nośnych, lecz opierały się na stalowym szkielecie wewnętrznym).

Chicago. Dalej pociąg kieruje się w lewo i wkracza na teren Wabash, mijając CAN Plaza - dwa niemal krwistoczerwone budynki, wsparte na stalowych kolumnach (wpływ Miesa van der Rohe). Kto nie ma w planach zatoczenia pełnej pętli, powinien wysiąść przy Adams i Wabash, podejść przecznice na wschód do Michigan, a następnie zwrócić się na południe, ku siedzibie Akademii Sztuk Pieknych - Fine Arts Building7. Początkowo był to salon wystawowy słynnego producenta wagonów i samochodów, Studebaker Carriage Co., a dziś kształcą sie tutaj artyści tego formatu, co Jackson Pollack i Virgil Thomson. Dalej na południe przy tym samym odcinku ulicy stoi Audytorium Building, gdzie kiedyś mieściły sie hotel, biura i teatr. Teatr ze wspaniale zdobionym sufitem sie zachował (50 East Congress Parkway), ale pozostałe części budynku należą obecnie do Roosevelt University, a gmach pełni funkcje sali wykładowej.

Chicago Chase Tower

Chase Tower !, wybudowany w 1969 r. jako najwyższy gmach bankowy na świecie, góruje nad placem znanym pod nazwa Exelon Plaza przy ulicach Dearborn i Madison. W słoneczne dni koło południa plac wokół fontanny Hamal nagle zapełnia się tłumem urzędników jedzących lancz. Po stronie Dearborn Street przyciąga wzrok mozaika ścienna Marca Chagalla pt. Cztery pory roku - 21 m kolorowych kawałków marmuru, szkła i kamyków - ulokowana niezbyt szczęśliwie i lepiej prezentująca się nocą, kiedy jest oświetlona. Jedną przecznicę na północ, przy 32 N. State wznosi sie ukończony w 1895 r. Reliance Building projektu Daniela Burnhama. Budowla w 1995 r. doczekała się remontu, który w pewnym stopniu przywrócił jej dawną świetność. Na Daley Center Plaza zwraca uwagę wysoki na 15m kawał rdzewiejącej stali o ciężarze 162 ton. Dzieło mistrza, nazywane po prostu Picassem, w momencie ustawienia, w 1967 r., było przedmiotem kpin i krytyki niezadowolonych obywateli. Co przedstawia? Na ogół mówi się, że kobietę, choć inni widzą w nim ptaka, psa lub wysuwają obsceniczne sugestie. Po południowej stronie Washington Street, dokładnie naprzeciw Picassa stoi dzieło Joana Miró zatytułowane Chicago - mocno stylizowana postać kobieca uformowana ze zbrojonego betonu, w spódnicy ozdobionej kolorowa mozaika.

Chicago Sears Tower

Opisując trzeci pod względem wysokości biurowiec świata, chciałoby sie zapożyczyć słowa Aleksandra Pope'a: "brnąłem przez liczby ku liczbom". Sears Tower(, ukonczonyw1974 r. i liczący 110 kondygnacji, wznosi się na 443 m wysokości, a w swoim wnętrzu kryje ponad 360 tys. ma powierzchni użytkowej. Codziennie przez gmach przewija się ok. 16,5 tys. ludzi. Z tarasu widokowego na 103. piętrze (codz. od 10.00, IV-IX do 22.00, X-III do 20.00; wstęp płatny), 412 m nad ziemią, w pogodny dzień widać teren aż czterech stanów (takie dni zdarzają się jednak rzadko). Na stalowym szkielecie, ważącym 76 tys. ton, spoczywają ściany osłonowe wykonane z 16 tys. tafli szkła o brązowym odcieniu i ponad 113 tys. ma czarnego anodyzowanego aluminium. Do budowy kolosa zużyto tyle betonu, ile wystarczyłoby na stworzenie 8-kilometrowego odcinka ośmiopasmowej autostrady. Obecnie wyższe od Searsa są tylko: wieża Taipei 101 (Taipei Financial Center) o wysokości 509 metrów i bliźniacze wieże Petronas Towers w Kuala Lumpur, mierzące 452 m wysokości.

Więcej na ten temat czytaj w przewodniku Miasta Marzeń Chicago



Do kupienia w Kulturalnym Sklepie

Zobacz także
  • Chicago USA, jezioro Michigan Chicago. Nad Jeziorem Michigan
  • Chicago, USA - ogród botaniczny Chicago ogród botaniczny
  • Statua Wolności, Nowy Jork Nowy Jork. Statua Wolności
Skomentuj:
Chicago - co zobaczyć
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

  • Hotele
  • Szukaj hotelu

  • Szukaj hotelu w Zurychu

  • Szukaj hotelu w Bazylei