Właśnie dlatego boisz się latać samolotem? [10 MITÓW]

10.03.2016 16:31
Lotnicze podróże są popularnym tematem rozmaitych opowieści. Wiele z nich jest wyssanych z palca i przekazywanych z ust do ust. Część z nich budzi lęk przed lataniem i sieje dezinformację. O ile u niektórych wywołuje to tylko dokuczliwy niepokój, to są i tacy, których te historie skutecznie zniechęcają do latania. A tak zdecydowanie być nie powinno, dlatego obalamy mity, dotyczące samolotów i odważnie lecimy w świat!
1 Mity związane z lataniem samolotem Mity związane z lataniem samolotem fot. iStock

Koniec paliwa

Wszystkie branże wprowadzają oszczędności. Branża lotnicza wcale nie odstaje od tego trendu. Bzdurą jednak jest, jakoby samoloty miały latać zatankowane "na styk", żeby zaoszczędzić na paliwie. Jeśli słyszałeś o takiej formie zbierania przez przewoźników do skarbonki i masz przez to ciarki na plecach ze strachu to uspokój się i leć spokojnie. Każdy samolot zatankowany jest z uwzględnieniem zapasu na lot, ewentualny przelot na inne lotnisko, czy też kolejne podejście do lądowania.

2 Mity związane z lataniem samolotem Mity związane z lataniem samolotem fot. Pixabay

Wszyscy będziemy chorzy

Klimatyzacja, zamknięty obieg powietrza i kichający ludzie z infekcjami. To nie może się dobrze skończyć? Pozornie mogłoby tak być. Okazuje się jednak, że samolot pod tym względem nie różni się od innych miejsc publicznych. Złapać infekcję możesz w samolocie, ale równie dobrze w miejskim autobusie lub restauracji. W samolotach (w przeciwieństwie do wielu innych miejsc publicznych) działają bardzo sprawnie systemy oczyszczania powietrza i filtry, które skutecznie radzą sobie z bakteriami.

Wkrótce ten problem może zostać jednak zupełnie wyeliminowany. Wszystko przez tego nastolatka:

ZOBACZ TEŻ: 17-letni geniusz wygrał konkurs dla młodych naukowców. Jego wynalazek może zmienić podróżowanie samolotem>>

3

Skoro nie lądujemy, to na pewno coś się stało

Podejście do lądowania zwykle jest jedno. Samolot ląduje i wysiadamy. Taka norma. Dlatego właśnie, każde odstępstwo od niej traktowane jest, jak dramat i potencjalne zagrożenie. Tymczasem, należy pamiętać, że zdarza się - zwłaszcza na największych lotniskach z dużym obłożeniem, że z powodu jakiegoś opóźnienia tworzy się kolejka do lądowania. Wówczas samolot musi kołować nad lotniskiem i czekać na swoją kolej. Zatem nie oznacza to nic złego.

4 Mity związane z lataniem samolotem Mity związane z lataniem samolotem fot. iStock

Ptak w silniku...

Logika podpowiada, że silnik jest bardzo poważnym atrybutem bezpiecznego lotu. Lecz jeśli ta sama logika podszeptuje do ucha, że jeśli do silnika dostanie się ptak (owszem, to się zdarza), to musi się to źle skończyć. Trzeba pamiętać, że samoloty przed dopuszczeniem do eksploatacji przechodzą wiele testów, również takich, które uwzględniają obce obiekty w silnikach. Po pierwsze więc, nie zagrozi to bezpieczeństwu lotu, a po wtóre, jeśli coś złego stanie się z jednym silnikiem to samolot z powodzeniem doleci do najbliższego lotniska korzystając z drugiego silnika.

5 Lot samolotem Lot samolotem fot. Pixabay

Trójkąt Bermudzki? Pewnie tam znikniemy!

Fascynuje, zaciekawia i jest tematem wielu filmów - zwykle tych grozy. Trójkąt Bermudzki znany jest z tego, iż rzekomo wywołuje zakłócenia w funkcjonowaniu pokładowego sprzętu, prowadząc w ten sposób do katastrof i tajemniczych zaginięć statków i samolotów, które pechowo znajdą się w okolicy. Sugerowano nawet działanie sił wyższych i kosmitów. Teorii dotyczących Trójkąta Bermudzkiego powstawało mnóstwo.o mnóstwo. Tymczasem, jak się okazuje, statki spokojnie pływają, samoloty bezpiecznie latają, a Trójkąt Bermudzki nie szkodzi ani jednym, ani drugim. Jeśli więc wybierałeś się na Karaiby i zniechęciła cię trasa lotu - odpuść stresy i leć spokojnie, nic ci nie grozi.

6 Mity związane z lataniem samolotem Mity związane z lataniem samolotem fot. Pixabay

Po co pilot? Przecież jest automat

Właściwie pilota mogłoby nie być - samolot spokojnie poradzi sobie, lecąc na autopilocie. Dlatego pilot siedzi, z nogami założonymi pod szybą i rozwiązuje krzyżówki. No i owszem, system autopilota to doskonałe narzędzie, ale służy ono jedynie wspieraniu pracy pilotów, a nie ich zastępowaniu. Bywa, że korzysta się z nich na wysokości przelotowej, nie spuszczając wciąż czujnego oka z przebiegu lotu. Manewry jednak wykonywane są przez doświadczoną załogę.

7 Mity związane z lataniem samolotem Mity związane z lataniem samolotem fot. iStock

Młody pilot? Na pewno nic nie potrafi!

Obleciał cię strach, bo zobaczyłeś, że samolot będzie pilotował młody kapitan? Niepotrzebnie. Siwa głowa oczywiście ma na pewno więcej doświadczenia, niż młody pilot, niemniej jednak - i ci starsi i ci młodsi - mają wystarczające umiejętności i doświadczenie, żeby bezpiecznie i sprawnie pilotować maszynę. Wylatane godziny, szkoły, szkolenia, kursy i czas spędzony w symulatorach, zapewniają doskonałe kwalifikacje.

8 Mity związane z lataniem samolotem Mity związane z lataniem samolotem fot. Pixabay

Ktoś otworzy drzwi

Z niepokojem spoglądasz na współpasażerów, udających się do toalety, zerkasz nerwowo, czy aby na pewno dobierają się tylko do drzwi WC, a nie wyjścia z samolotu? Obawiasz się, że ktoś niechcący, przypadkiem, lub - co gorsza - celowo otworzy drzwi i spowoduje katastrofę? Usiądź wygodnie i zupełnie spokojnie się zdrzemnij. Nic takiego nie będzie miało miejsca. Hydraulicznie otwierane drzwi, wieloetapowy system zabezpieczeń i ciśnienie są gwarantem twojego spokoju. Drzwi podczas lotu po prostu nie da się otworzyć.

9 Mity związane z lataniem samolotem Mity związane z lataniem samolotem fot. Pixabay

Groźna pogoda

Widzisz deszcz, grad, śnieg, wiatr i myślisz sobie, że nie chcesz startować w taką pogodę? Bo pilot nic nie widzi, bo maszyna jest oblodzona, a ciebie oblatuje strach? Zrelaksuj się! Gdyby samoloty i piloci byli tak wrażliwi na warunki atmosferyczne, samoloty nie mogłyby latać wcale. Wszak słońce na lotnisku wylotu nie oznacza takiej samej pogody podczas lądowania na drugim końcu świata. Doskonały sprzęt i przystosowanie maszyny pozwalają latać w bardzo zróżnicowanych warunkach pogodowych. I tylko czasem, głównie z powodu gęstej mgły loty są odwoływane z racji niekorzystnej aury.

10 Mity związane z lataniem samolotem Mity związane z lataniem samolotem fot. Pixabay

Tanimi liniami jest mniej bezpiecznie?

Kuszą cię tanie bilety lotnicze i chętnie skorzystałbyś z lotów low-cost, ale słyszałeś wielokrotnie, że właśnie ci przewoźnicy oszczędności przełożyli na jakość samolotów, obsługi i sprzętu? Otóż, samoloty produkowane są dla wszystkich linii. Te tańsze wybierają zwykle mniejsze maszyny, ale ich jakość niczym nie odbiega od pozostałych, dokładnie to samo tyczy się sprzętu. Adekwatnie sprawa ma się w kwestii pilotów i całej załogi. Żaden przewoźnik nie powierzyłby tak cennego samolotu pilotowi bez doświadczenia i umiejętności. No a na domiar wszystkiego, obowiązują na świecie procedury, które dotyczą wszystkich linii lotniczych. Surowe przepisy mówią wiele o serwisowaniu i trosce o bezpieczeństwo lotów. Więc kupuj tanio i leć bezpiecznie.

Komentarze (12)
Właśnie dlatego boisz się latać samolotem? [10 MITÓW]
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • qqbek

    Oceniono 25 razy 19

    Litości Gazeto!
    Kredki do tornistrów i skończyć to gimnazjum w końcu. Wysiadłem przy trzecim slajdzie i "kołowaniu nad lotniskiem". Skołowany jestem takim poziomem językowym i odmawiam dalszego czytania/klikania.

  • melmakianin

    Oceniono 19 razy 13

    "Wówczas samolot musi kołować nad lotniskiem" - wydaje mi się że kołuje się po lotnisku a nie nad nim - nad lotniskiem się krąży, kołowanie od kół (podwozia), krążenie od okręgu.

  • Gość: Ira

    Oceniono 11 razy 9

    No i adekwatnie zamiast analogicznie. Jak ładnie.

  • hiszpan25

    Oceniono 3 razy 3

    wszystko fajnie ale wszystkie te wymienione niby niegrozne sytuacje od czasu do czasu doprowadzaja do katastrof. czasami nikt nie jest w stanie odpowiedziec co sie stalo i miesiacami szuka sie resztek samolotu i ludzi jak w przypadku lotu MH370. Niedawno minely 2 lata jak zaginal samolot. Nikt nie wie gdzie jest i co sie z nim stalo... a cos spowodowalo ze samolot wraz z 227 pasazerami i 12 czlonkami zalogi "zniknal".
    fakt ze latanie jest najbezpieczniejszym statystycznie sposobem na pokonywanie sporych odleglosci ale pisanie ze NIC nie grozi jest zaklinaniem rzeczywistosci. od czasu pierwszych lotow do dzisiaj ryzyko jest i trzeba sie z nim liczyc. a wszystkie wymienione przyczyny bywaja przyczyna katastrof.

  • jxman

    Oceniono 1 raz 1

    "Wówczas samolot musi kołować nad lotniskiem i czekać na swoją kolej. "
    Tak, samolot musi 'kolowac' nad lotniskiem!!! Moze autor probuje nas kolowac?!

  • jxman

    0

    Zdjecie kokpitu na zdjeciu #6 to chyba z jakiegos muzeum lotnictwa?

  • onepiotrek

    0

    a o brzozach i mgle nic nie ma...
    podejrzane to jest...

  • kloceklego

    Oceniono 2 razy 0

    nigdy nie zadawałem sobie żadnego z tych pytań.

    "Po pierwsze więc, nie zagrozi to bezpieczeństwu lotu, a po wtóre, jeśli coś złego stanie się z jednym silnikiem to samolot z powodzeniem doleci do najbliższego lotniska korzystając z drugiego silnika."

    a jak coś złego stanie się z drugim silnikiem? czy też nic złego się z nim nie stanie. nigdy?

    "Teorii dotyczących Trójkąta Bermudzkiego powstawało mnóstwo.o mnóstwo."

    boże mój boże, czemuś mnie opuścił.

    "Lotnicze podróże", "w funkcjonowaniu pokładowego sprzętu,"

    a może podróże lotnicze i sprzętu pokładowego?

    "Adekwatnie sprawa ma się w kwestii pilotów ..."

    ło ta fak?

  • jaceq

    Oceniono 4 razy 0

    Kołowanie czytelników tego pseudoartykułu przez Ogórę.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX