Wyrzucili auta i oddali miejsce pieszym - także w Polsce. Ulice miast na świecie [PRZED I PO]

04.05.2017 10:59
Największe miasta na świecie pozbywają się aut ze swoich centrów. Zebraliśmy najciekawsze przykłady, które znaleźliśmy w Google Street View. Jeden z nich pochodzi z Polski!
1

Wyrzucili auta i oddali miejsce pieszym - także w Polsce. Ulice miast na świecie [PRZED I PO]

Największe miasta na świecie pozbywają się aut ze swoich centrów. Zebraliśmy najciekawsze przykłady, które znaleźliśmy w Google Street View. Jeden z nich pochodzi z Polski!

Ulica Noordwal, Haga, Holandia

Zdjęcia Google Street View z 2008 r. i 2015 r.

Przebudowa ulicy Noordwal-Veenkade w Hadze trwała dwa i pół roku. Przez ten czas udało się odsłonić kanał, który do tej pory był zakryty parkingiem. Zbudowano też dwa mosty i zasadzono drzewa. Teraz ulica przyciąga mieszkańców i turystów. Nie zapomniano jednak o zmotoryzowanych, specjalny parking dla samochodów powstał... pod kanałem.

2

Klyde Warren Park, Dallas, Stany Zjednoczone

Zdjęcia Google Street View z 2008 r. i 2015 r.

To jedna z najbardziej spektakularnych zmian. Centrum Dallas przecina licząca osiem pasów autostrada. Kilka lat temu pojawił się pomysł stworzenia w jej miejscu parku. Udało się jednak pójść na kompromis. Ruchliwą ulicę zasłonięto ogromną płytą i na jej powierzchni utworzono park imienia Klyde'a Warrena. Zamierzony efekt udało się uzyskać w stu procentach. Centrum zapełniło się spacerującymi mieszkańcami i turystami, a wartość znajdujących się w pobliżu nieruchomości wzrosła.

3

Plaza de la Encarnación, Sewilla, Hiszpania

Zdjęcia Google Street View z 2008 r. i 2015 r.

Plaza de la Encarnación to nowy plac w Sewilli, który powstał w miejscu parkingu dla aut. Włodarze miast zdecydowali się zbudować w tym miejscu obiekt-ikonę. Metropol Parasol to największa na świecie drewniana konstrukcja, która stała się popularnym miejscem do spacerów i wypoczynku mieszkańców.

4

Ferenciek tere, Budapeszt, Węgry

Zdjęcia Google Street View z 2011 r. i 2015 r.

Ferenciek tere to plac w centrum Budapesztu. Kilka lat temu jego część gruntownie przebudowano. Nieczynny tunel zniszczono, a uzyskaną w ten sposób przestrzeń oddano właścicielom pobliskich kawiarni i restauracji. W efekcie ulica szybko zapełniła się ogródkami, w których można wygodnie odpocząć.

5

Amsterdamstraat, Antwerpia, Belgia

Zdjęcia Google Street View z 2007 r. i 2014 r.

Metamorfozę przeszła też ulica Amsterdamstraat w Antwerpii. W tym przypadku zamiast ulicy powstał zielony deptak ze ścieżką rowerową i ogródkami kawiarni.

6

Place des Jacobins, Lyon, Francja

Zdjęcia Google Street View z 2009 r. i 2014 r.

Plac Jakobinów w Lyonie ma długą historię. Powstał w 1556 r., a fontannę w jego centralnej części ustawiono w 1856 r. W ostatnich latach plac zmienił jednak swoje oblicze. Usunięto miejsca parkingowe, poszerzono chodniki i wymieniono całą nawierzchnię. W ten sposób plac stał się ponownie miejscem spotkań mieszkańców.

7

Chateau d'Eau, Bordeaux, Francja

Zdjęcia Google Street View z 2008 r. i 2015 r.

Przykładem tego, że można stworzyć atrakcyjną przestrzeń dla pieszych nie zapominając o zmotoryzowanych, jest francuskie miasto Bordeaux. W jego centrum powstał podziemny parking, na powierzchni którego utworzono miejski plac. Podobne rozwiązanie spotkać można między innymi w Poznaniu. Tamtejszy Plac Wolności kilka lat temu przebudowano umieszczając pod ziemią parking.

8

Csarnok tér, Budapeszt, Węgry

Zdjęcia Google Street View z 2011 r. i 2015 r.

O remont placu Csarnok tér w Budapeszcie mieszkańcy zabiegali od lat. Ten udało się przeprowadzić kilka lat temu. Kiedyś plac zastawiony był samochodami i kontenerami na odpady. Teraz powstał na nim zielony skwer, a parkingowe miejsca wydzielono obok.

9

Vester Voldgade, Kopenhaga, Dania

Zdjęcia Google Street View z 2009 r. i 2014 r.

Duńczycy słyną z tego, że w ich miastach to właśnie piesi stawiani są na pierwszym miejscu. Ulica Vester Voldgade przez lata była zatłoczona samochodami i dość hałaśliwa. W 2012 r. odbyła się jej przebudowa. Samochodom pozostawiono jedynie wąski pas, a resztę oddano rowerzystom i pieszym.

10

Friars Bridge Road, Ipswich, Wielka Brytania

Zdjęcia Google Street View z 2009 r. i 2014 r.

Ipswich to miasto położone we wschodniej Anglii. Mieszka w nim nieco ponad 130 tys. ludzi. Niedawno miejskie władze uświadomiły sobie, że zbudowane tam kilkadziesiąt lat temu przejścia podziemne pod ulicami w centrum miasta są zbędne. Przejścia zasypano, a ruch pieszych poprowadzono górą.

11

Regnbuepladsen, Kopenhaga, Dania

Zdjęcia Google Street View z 2009 r. i 2014 r.

Regnbuepladsen to niewielki plac w Kopenhadze. Jeszcze w 2009 r. pełnił funkcję parkingu, który każdego dnia zastawiony był dziesiątkami samochodów. Jego przebudowa rozpoczęła się w 2010 r. i zakończyła cztery lata później. Teraz miejsce to ma nową nawierzchnię i drzewa, a zamiast aut parkują na nim rowery.

12

Ulica 6 Sierpnia, Łódź, Polska

Zdjęcia Google Street View z 2011 r. i 2014 r.

W zestawieniu nie zabrakło przykładu z Polski. Ulica 6 Sierpnia w Łodzi przez długie lata niczym szczególnym się nie wyróżniała. Zastawiona była często samochodami, które parkowały, gdzie popadnie. Udało się ją jednak zrewitalizować. Remontowe prace zakończyły się w 2014 r. Zlikwidowano wysokie krawężniki i asfalt. Zamiast nich ulicę wyłożono płytami szarego granitu i czerwoną kostką. Zasadzono drzewa i krzewy, a na rozstawionych ławkach można teraz spokojnie odpocząć, podziwiając znajdujące się tam kamienice. Ruch aut nie został tutaj jednak całkowicie wyeliminowany. Samochody ciągle mogą przejeżdżać przez ulicę, tyle tylko, że teraz jest ich znacznie mniej.

Łódzki przykład jest ciekawy zwłaszcza dlatego, że o przebudowie zdecydowali sami mieszkańcy. Projekt ten został bowiem zrealizowany w ramach Budżetu Obywatelskiego.

Komentarze (128)
Wyrzucili auta i oddali miejsce pieszym - także w Polsce. Ulice miast na świecie [PRZED I PO]
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • mojkolega

    Oceniono 160 razy 64

    A czy przed wyrzuceniem samochodów zrobili sprawną komunikację zbiorową?
    Czy rozwiązali sprawę po wrocławsku: "samochodem 20 minut, komunikacją 40, to żeby było nowocześnie zrobimy żeby komunikacją było 50 a samochodem się nie dało".

  • Gość: gość

    Oceniono 95 razy 43

    tytuł naciągany i to mocno

    na 14 zdjęć wyrzucono samochody z 2 miejsc. W pozostałych albo ścieśniono ulice albo przykryto płytą. W jednym przypadku nic nie wyrzucono tylko przejście podziemne zastąpiono nadziemnym.

    Czy w wiadomościach politycznych tak samo manipulujecie czytelnikami jak w tym tekście?

  • w.s3

    Oceniono 117 razy 43

    Po rewitalizacji wszędzie widać tłumy pieszych. Zupełnie jak na Świętokrzyskiej i Pl. Powstańców. Spacerują, przysiadają na ławeczkach ogólny entuzjazm.

  • ksi71

    Oceniono 50 razy 28

    Na pewnym etapie rozwoju miast, to znaczy zmian społecznych i obyczajowych, uczestnictwa w życiu publicznym, etc, (tak, to właśnie oznacza rozwój miasta) pojawiają przyjazne rozwiązania urbanistyczne, dostosowane do potrzeb, a nawet kreujące właściwe potrzeby zmiany przestrzeni publicznej. Dlaczego w polskich miastach jest ich mniej? może dlatego, że przed nami jeszcze wiele stopni rozwoju. To nie jest złośliwość, tak jest. Dyskusje o charakterze symbolicznym (gdzie i czy postawić pomnik tego, czy owego wydają się ważniejsze od tego, czy powinno powstać przejście dla pieszych, albo rampa dla wózka.

  • Gość: normals

    Oceniono 133 razy 23

    "Zrezygnowali z bogactwa i oddali pieniądze Ludowi i Partii" - Trybuna Ludu, 1950.
    "Wyrzucili auta i oddali miejsce pieszym" - Gazeta POwska, 2015.
    Fuj!

  • stachud

    Oceniono 86 razy 22

    Zdecydowanie brakuje mi tu zdjęć z Korei Północnej gdzie cały kraj jest oddany pieszym i rowerzystom. Może redakcja GW wybrała by się do Kim Dzong Una i dowiedziała się jak on osiągnął swój sukces.

  • Gość: Zlomek

    Oceniono 113 razy 21

    To manipulacja.
    1. Zdjecia sa robione z roznych perspektyw,
    2. w wielu przypadkach jasno jest napisane, ze przeorganizowali ruch, np.: przebudowujac tunel. To nie to samo, co "wyrzucenie" samochodow z miasta.

    Natomiast krotko beda sie cieszyc prowadzacy biznesy w centrum, jesli nie bedzie mozna dojechac tam i zaparkowac samochodem. Wszyscy beda sie wynosic na przedmiescia. Zadna komunikacja publiczna nie spelni funkcji wlasnego pojazdu, w ktorym moge przewozic wygodnie np.: ubranie na zmiane. Co, mam jezdzic z plecakiem gorskim w metrze? A jak zrobie wieksze zakupy w miescie to wyslac je DHL'em?

  • Przemyslaw Slomski

    Oceniono 66 razy 18

    To mi przypomina artykuły sprzed lat - "Wyrzucili kułaków i oddali władzę ludowi pracującemu".

    Odczepcie się od samochodów i zabierzcie się za dym ze spalania śmieci.

  • ostatniaparoweczka

    Oceniono 17 razy 17

    A w Warszawie na Świętokrzyskiej nie zasadzono nawet drzew, trak samo na pl. Powstańców Warszawy powstała betonowa pustynia, bez zieleni. To najgorsza rewitalizacja przestrzeni miejskiej w UE, no ale mierna jakość architektury i urbanistyki to standard w Warszawie. Brawo Waltz, po raz kolejny pokazała swoje "kompetencje"

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX